Transport publiczny z FEPW: MZDiK Radom czeka na oferty na ITS. Do 3 grudnia
Prawie 40 skrzyżowań i przejść dla pieszych obejmie Inteligentny System Transportowy, który w ciągu trzech lat ma zmienić transport publiczny w Radomiu.
Ponad 30 z istniejących sygnalizacji świetlnych zostanie zmodernizowanych, powstaną też nowe. Miasto otrzymało na ten cel dofinansowanie z UE – ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW).O tych granatach dla Polski Wschodniej – m.in. dla Radomia – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl
Rozkład jazdy:
- Ile skrzyżowań i przejść dla pieszych zostanie objętych Inteligentnym Systemem Transportowym w Radomiu?
- Jakie główne funkcje i podsystemy będą wchodziły w skład radomskiego ITS?
- Ile czasu będzie miał wykonawca na zaprojektowanie, budowę i uruchomienie systemu po zakończeniu przetargu?
Przebudowa 34 skrzyżowań
Inteligentny System Transportowy (IST) ma na celu m.in. poprawę bezpieczeństwa drogowego w Radomiu oraz usprawnienie zarządzania ruchem na terenie miasta. Jego wdrożenie będzie się wiązało z przebudową 34 skrzyżowań. Prace obejmą budowę nowych lub poszerzenie istniejących przejazdów rowerowych i chodników, przeniesienie przejść dla pieszych oraz korektę geometrii skrzyżowań. Powstaną także nowe lub przebudowane zatoki autobusowe.
Jak poinformowała z-ca prezydenta Radomia Katarzyna Kalinowska, w miejskim ratuszu zostanie zlokalizowane Centrum Zarządzania Ruchem.
– Do jego zadań będzie należało badanie intensywności ruchu, monitorowanie zdarzeń niepożądanych, badanie płynności ruchu, czyli wszystko to, co jest potrzebne do tego, żeby zapewnić płynność dla transportu publicznego – powiedziała wiceprezydent.
W ramach Inteligentnego Systemu Transportowego będzie możliwość sterowania parametrami sygnalizacji świetlnych w zależności od natężenia ruchu. Będzie też działał system priorytetu dla komunikacji miejskiej zapewniający szybszy przejazd autobusów przez skrzyżowania i poprawę ich punktualności oraz system monitoringu z rejestracją obrazów ze skrzyżowań.
Istotne znaczenie będzie miał też system kontrolujący poziom wody w tunelu na ul. Grzecznarowskiego, która często się tam zbiera po obfitych opadach deszczu. Dzięki nowym rozwiązaniom kierowcy będą powiadamiani o utrudnieniach – informacje o objazdach będą wyświetlane na specjalnych tablicach.
– Celem wdrożenia ITS jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz usprawnienie zarządzania ruchem na terenie miasta. System ma również skrócić czas podróży komunikacją miejską dzięki wprowadzeniu priorytetów dla transportu publicznego. Realizacja tego projektu da nową jakość w funkcjonowaniu komunikacji publicznej w naszym mieście. Dziś każde nowoczesne miasto, czy to w Polsce, czy w Europie, musi stawiać na komunikację publiczną, żeby rozwiązywać problemy transportowe – mówi prezydent Radosław Witkowski.
Przetarg ruszył
ITS obejmie główne korytarze transportowe biegnące m.in. wzdłuż ulic: Mieszka I / Chrobrego (od skrzyżowania z ul. Piastowską do skrzyżowania z ul. Struga / Pileckiego), Żwirki i Wigury / 25 Czerwca (od skrzyżowania z ul. 11 Listopada do skrzyżowania z ul. Waryńskiego), Warszawskiej / Malczewskiego (od skrzyżowania z ul. Parkową do skrzyżowania z ul. Wernera).
Wdrożenie systemu to kolejny element kompleksowego projektu modernizacji miejskiej infrastruktury transportowej, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Na ten cel Radom ma przyznane prawie 200 mln zł. Pieniądze przeznaczone zostaną także m.in. na zakup elektrycznych autobusów i rozbudowę infrastruktury służącej pieszym i rowerzystom.
Kilka dni temu Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu głosił przetarg na zaprojektowanie, budowę i uruchomienie Inteligentnego Systemu Transportowego – o czym pisaliśmy już w TransInfo.pl. Na oferty w przetargu MZDiK czeka do 3 grudnia 2025 roku. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w postępowaniu, będzie miał 36 miesięcy na zaprojektowanie, budowę i uruchomienie systemu.
Szczegółowe dane
Systemem ITS zostanie objętych 39 skrzyżowań i przejść dla pieszych. W większości z nich istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie zmodernizowana, natomiast w 8 lokalizacjach powstanie nowa sygnalizacja. ITS obejmie główne korytarze transportowe biegnące wzdłuż ulic:
- Mieszka I / Chrobrego (od skrzyżowania z ul. Piastowską do skrzyżowania z ul. Struga / Pileckiego),
- Żwirki i Wigury / 25 Czerwca (od skrzyżowania z ul. 11 Listopada do skrzyżowania z ul. Waryńskiego),
- Warszawskiej / Malczewskiego (od skrzyżowania z ul. Parkową do skrzyżowania z ul. Wernera).
Dodatkowo systemem zostaną objęte skrzyżowania i przejścia dla pieszych sterowane sygnalizacją świetlną na ul. 11 Listopada (od Liceum im. S. Staszica do skrzyżowania z ul. Żwirki i Wigury) oraz przy dworcu PKP.
W ramach Inteligentnego Systemu Transportowego będzie funkcjonowało kilka kluczowych podsystemów, w tym:
- system sterowania ruchem drogowym optymalizujący parametry sygnalizacji w zależności od natężenia ruchu,
- system priorytetu dla komunikacji miejskiej zapewniający szybszy przejazd autobusów przez skrzyżowania i poprawę punktualności,
- system informacji o warunkach ruchu przekazujący dane o czasach przejazdu na wybranych odcinkach,
- system pomiaru prędkości i natężenia ruchu monitorujący prędkość pojazdów oraz liczbę i kierunki przejazdów – również na ścieżkach rowerowych,
- system monitoringu CCTV rejestrujący obraz ze skrzyżowań, system kontrolujący poziom wody w tunelu na ul. Grzecznarowskiego, gdzie w razie potrzeby kierowcy zostaną ostrzeżeni za pomocą tablic informacyjnych, które wskażą możliwe objazdy.







Komentarze