Transport publiczny w budżecie Olsztyna 2026: Hybrydy, wiaty i cyfrowa obsługa pasażerów
15 grudnia 2025 roku radni Olsztyna przyjęli budżet miasta na 2026 rok wraz z wieloletnią prognozą finansową do 2046 roku.
Dokument wyznacza ramy rozwoju miasta w warunkach rosnących kosztów usług publicznych, ale także zwiększonych dochodów własnych i wysokiej absorpcji środków unijnych. Jednym z istotnych obszarów pozostaje transport publiczny, komunikacja miejska i poprawa mobilności mieszkańców.
Rozkład jazdy:
- Jaką rolę w budżecie Olsztyna 2026 odgrywa transport publiczny?
- Jakie inwestycje wpłyną na codzienne podróże pasażerów autobusów?
- W jaki sposób miasto chce zwiększać dochody bez pogarszania dostępności usług?
Transport publiczny i mobilność miejska w budżecie Olsztyna 2026
Projekt budżetu Olsztyna na 2026 rok został oparty na założeniu, że – jak podkreślał prezydent Robert Szewczyk – „nie budżet kształtuje politykę miasta, tylko miasto kształtuje budżet według potrzeb mieszkańców”. Wśród głównych celów znalazły się działania prorozwojowe przy utrzymaniu wysokiej absorpcji środków unijnych, budowa podstaw do zwiększania dochodów oraz zapewnienie dostępności do wysokiej jakości usług publicznych, w tym komunikacji miejskiej.
Dochody miasta w 2026 roku zaplanowano na 1 982 473 364,70 zł, co oznacza wzrost o 8,76 proc. w porównaniu do planu na 2025 rok. Kluczową pozycją są udziały w podatkach PIT i CIT w wysokości 963 167 676 zł, stanowiące 48,58 proc. dochodów ogółem. Wydatki wyniosą 2 177 733 364,70 zł, a deficyt 195 260 000 zł, przy zachowaniu wskaźników fiskalnych na poziomie uznanym przez miasto za bezpieczny i pozwalający utrzymać płynność finansową.
Na transport i łączność Olsztyn przeznaczy 285 657 512,53 zł, co stanowi 13,12 proc. wszystkich wydatków. Środki te obejmują zarówno bieżące funkcjonowanie komunikacji miejskiej, jak i inwestycje poprawiające mobilność mieszkańców. W 2026 roku na ulice miasta wyjedzie 10 nowoczesnych autobusów hybrydowych, co wpisuje się w projekt „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”. Równolegle planowana jest rozbudowa infrastruktury przystankowej, w tym nowe wiaty przystankowe oraz działania poprawiające bezpieczeństwo pasażerów, jak doświetlanie przejść dla pieszych.
Istotnym elementem polityki transportowej pozostaje utrzymanie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla uczniów szkół podstawowych i średnich, których rodzice rozliczają podatki w Olsztynie. Miasto zapowiada także aktualizację taryf biletowych i strefy parkowania w sposób korzystny dla mieszkańców. W tym kontekście kluczowe znaczenie ma projekt „Cyfrowy Olsztyn 2.0”, w ramach którego powstanie aplikacja i strona „Nasz Olsztyn”. Narzędzie to umożliwi m.in. zakup biletów komunikacji miejskiej, dostęp do rozkładów jazdy autobusów, opłacanie postoju w strefie płatnego parkowania oraz weryfikację statusu mieszkańca uprawniającego do ulg.
Drogowe inwestycje
Budżet na 2026 rok uwzględnia również uwarunkowania zewnętrzne, takie jak skutki Polskiego Ładu, pandemii COVID-19, wojny w Ukrainie oraz niekorzystne wskaźniki makroekonomiczne, w tym inflację i koszty obsługi długu. Zadłużenie miasta ma jednak systematycznie maleć w kolejnych latach, co pozwala utrzymać zdolność inwestycyjną, także w obszarze infrastruktury transportowej.
Wśród inwestycji realizowanych lub przygotowywanych do realizacji znalazły się m.in. budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 527 w ciągu ul. Bałtyckiej, budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Trackiej, a także projekty wspierające zrównoważoną mobilność i gospodarkę komunalną. Choć są to inwestycje drogowe, mają one bezpośredni wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej i punktualność autobusów.




Komentarze