Transport publiczny jako element jakości życia w Polsce. Liderem Chorzów
Coraz częściej o jakości życia decyduje coś, co codziennie wpływa na komfort mieszkańców: sprawny transport publiczny.
Najnowszy raport Algolytics pokazuje, które gminy w Polsce oferują najlepsze warunki życia – i dlaczego dobrze działająca komunikacja zbiorowa ma w tym ogromne znaczenie.
Rozkład jazdy:
Transport publiczny kluczowym wyznacznikiem jakości życia
Najnowszy raport Algolytics Technologies i SW Research daje jasną odpowiedź: to przede wszystkim miasta o zwartej strukturze osadniczej, bogatej ofercie komunikacyjnej i dobrze rozwiniętej infrastrukturze transportowej.
W kategorii Transport, będącej jedną z dziesięciu składowych ogólnej oceny jakości życia, badacze przeanalizowali dostępność i różnorodność środków transportu w 2,4 tysiącach gmin w Polsce. Pod uwagę wzięto m.in. komunikację publiczną, kolej, infrastrukturę rowerową i dostępność stacji paliw i ładowarek dla pojazdów elektrycznych. Oceny przygotowano z dwóch perspektyw – ankietowanej (subiektywnej) oraz eksperckiej (obiektywnej).
W zestawieniu opartym na ocenach samych mieszkańców – odzwierciedlającym codzienne doświadczenia i odczucia związane z dojazdami do pracy, szkoły czy usług – dominują zarówno metropolie, jak i dobrze skomunikowane gminy podmiejskie:
- Chorzów – 1,000
- Świętochłowice – 0,956
- Sopot – 0,940
- Łódź – 0,921
- Poznań – 0,889
- Białystok – 0,887
- Piastów – 0,880
- Suwałki – 0,876
- Ząbki – 0,874
- Olsztyn – 0,869
To właśnie w tych miastach mieszkańcy mogą liczyć na dobrze zorganizowany system komunikacji miejskiej, który realnie wpływa na jakość życia – skraca czas dojazdu, poprawia dostępność usług, zwiększa mobilność i daje większą swobodę wyboru miejsca zamieszkania lub pracy.
TOP10 według analizy eksperckiej
W drugiej perspektywie – analitycznej i eksperckiej – wykorzystano dane przestrzenne, odległościowe i infrastrukturalne, by sprawdzić, jak realnie wygląda dostępność i organizacja transportu w różnych częściach kraju. W tej analizie pojawiły się niemal te same miasta, z nieco inną kolejnością:
- Chorzów – 1,000
- Świętochłowice – 0,965
- Łódź – 0,909
- Sopot – 0,903
- Poznań – 0,895
- Olsztyn – 0,867
- Piastów – 0,859
- Ząbki – 0,857
- Warszawa – 0,856
- Sosnowiec – 0,855
Liderzy w obu rankingach potwierdzają tezę, że gęsta i zróżnicowana oferta transportu – autobusowego, tramwajowego, kolejowego czy rowerowego – ma realne przełożenie na komfort życia. Zestawienia udowadniają również, że mniejsze gminy mogą skutecznie konkurować z dużymi miastami, jeśli tylko potrafią dobrze wykorzystać swoje położenie i powiązania z aglomeracją.
Mapa dostępności: Polska podzielona
Zróżnicowanie w dostępności transportu w Polsce jest bardzo wyraźne. Raport wskazuje, że:
- Ponad 60% gmin osiągnęło niskie wyniki (poniżej 0,3),
- Tylko 7,3% gmin przekroczyło wartość 0,5 w ocenie eksperckiej,
- W wariancie ankietowym lepiej wypadają aglomeracje i zachodnia Polska – tam aż 12,5% gmin przekracza próg 0,5.
Obszary z najniższymi wynikami znajdują się w północno-wschodniej i wschodniej Polsce – m.in. w województwach podlaskim, lubelskim i warmińsko-mazurskim. Tu transport publiczny jest rozproszony, przystanków i linii brakuje, a infrastruktura kolejowa często nie istnieje.
Mobilność mieszkańców wpływa na wszystkie obszary życia – od zatrudnienia i edukacji po rozwój usług i inwestycji. Jak podkreśla ekspertka z Pracodawców RP, transport publiczny jest niezbędnym warunkiem wyrównywania szans:
„Brak komunikacji miejskiej to ograniczenie możliwości wyboru ścieżki zawodowej. Receptą mogłoby być zaangażowanie w rozwój sieci dróg i komunikacji. Różnorodność połączeń i rozlokowanie przystanków to dziś elementy, które realnie budują jakość życia mieszkańców.” – Aleksandra Borecka, Pracodawcy RP





Komentarze