Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Transgraniczny bilet dla Polski, Czech i Niemiec. Przyszłość EURO-NYSA-TICKET

infotrans
03.06.2025 12:06
0 Komentarzy

Na początku czerwca 2025 roku w Zgorzelcu odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona przyszłości transgranicznego transportu publicznego.

Spotkanie zorganizowane w ramach programu Polska–Saksonia 2021–2027 stało się areną dyskusji o przyszłości biletu EURO-NYSA-TICKET oraz jego rozwoju w ramach nowego projektu smartENT. O tym, jakimi autobusami i pociągami podróżujemy w trójkącie Niemcy–Polska–Czechy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele przyświecają projektowi smartENT zainaugurowanemu w Zgorzelcu?
  2. Jakie środki transportu i relacje obejmuje bilet EURO-NYSA-TICKET?
  3. Jakie działania planowane są w celu rozwoju ENT+ w kontekście cyfryzacji i infrastruktury?
Jeden bilet na trzy granice z nowym obliczem. Przyszłość EURO-NYSA-TICKET w Zgorzelcu / fot. UMWD
Jeden bilet na trzy granice z nowym obliczem. Przyszłość EURO-NYSA-TICKET w Zgorzelcu / fot. UMWD

EURO-NYSA-TICKET

To funkcjonująca od ponad dwóch dekad oferta zintegrowanego biletu kolejowo-autobusowego obowiązującego w przygranicznych regionach Dolnego Śląska, Saksonii i Kraju Libereckiego. Bilet, który „zaciera granice między państwami”, jak podkreślił marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz, pozwala bezproblemowo podróżować np. z Bolesławca do Budziszyna czy Liberca na jednym bilecie.

Podczas zgorzeleckiej konferencji oficjalnie zainaugurowano projekt smartENT, którego celem jest ułatwienie korzystania z biletu ENT+ oraz likwidacja barier technicznych i komunikacyjnych.

– „Konferencja smartENT zakłada poprawę dostępu do informacji o tym, gdzie i jak można z biletu korzystać” – mówiła Heike Uhe, koordynatorka projektu z ramienia ZVON, czyli Związku Transportowego Górnych Łużyc i Dolnego Śląska.

Projekt o łącznym budżecie 946.000 euro, z czego 189.000 euro to wkład niemieckiego partnera VON GmbH (spółki zależnej ZVON), zakłada integrację taryf, poprawę dostępności informacji pasażerskiej oraz rozwój internetowej sprzedaży biletów.

– „W Kolejach Dolnośląskich ponad 60% biletów sprzedawanych jest online. W turystyce to już 90%” – zaznaczyła Barbara Kulewicz, wiceprezes KD, wskazując, że ENT+ musi być dostępny także cyfrowo.

Ważnym elementem przyszłości ENT+ jest oczekiwana od lat elektryfikacja odcinka Zgorzelec–Görlitz.

– „Gdy nasze pociągi wjadą na stację Görlitz, bez konieczności przesiadek i zmian taboru, największa przeszkoda techniczna w rozwoju transgranicznych podróży zostanie usunięta” – zaznaczyła Kulewicz.

– „Dolnoślązacy na styku trzech granic mają coraz łatwiejszą możliwość przemieszczania się” – wtórował jej wicemarszałek Michał Rado. Prace prowadzone są także po stronie legislacyjnej – o planowanych zmianach prawnych mówił w Zgorzelcu Łukasz Sęk z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. – „Czas na publiczne postawienie pytania, czy jesteśmy już gotowi na powołanie do życia Wojewódzkiego Zarządu Transportu Publicznego?” – zapytał.

Jeden bilet na trzy granice z nowym obliczem. Przyszłość EURO-NYSA-TICKET w Zgorzelcu

Co oferuje bilet EURO-NYSA-TICKET?

ZVON jako organizator ENT+ umożliwia codzienne przejazdy nie tylko Kolejami Dolnośląskimi, ale też Polregio, Die Länderbahn (Trilex), ODEG i ČD. Oferta obejmuje relacje Bolesławiec–Görlitz, Jelenia Góra–Harrachov, Gryfów Śląski–Świeradów-Zdrój, czy Jelenia Góra–Görlitz.

Dzięki projektowi smartENT oferta ma być jeszcze bardziej przyjazna. Obejmuje to m.in. integrację danych rozkładowych, uspójnienie taryf i uruchomienie nowoczesnego portalu informacji pasażerskiej. Na horyzoncie są również inne inicjatywy, takie jak TRANSEURO+ czy TRANS-BORDERS+, które mają wspierać wspólną politykę taryfową i stworzenie tzw. „Lausitz-Haltestelle” – zintegrowanego przystanku dla różnych środków transportu w trójstyku granicznym.

Więcej informacji o projekcie i bilecie: www.zvon.de/projekte oraz na stronie partnerów, w tym Kolei Dolnośląskich.

Jeden bilet na trzy granice z nowym obliczem. Przyszłość EURO-NYSA-TICKET w Zgorzelcu
Jeden bilet na trzy granice z nowym obliczem. Przyszłość EURO-NYSA-TICKET w Zgorzelcu / fot. ZVON

Komentarze