Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TOR z jedyną ofertą na analizę kosztową transportu publicznego dla Pomorskiej Metropolii

infotrans
08.06.2025 15:01
0 Komentarzy

Warszawska firma ZDG TOR przygotuje analizę kosztów transportu publicznego pod przyszły Związek Metropolitalny.

W środę, 4 czerwca 2025 roku Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot (OMGGS) podpisał umowę z firmą Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. z Warszawy na opracowanie dokumentu pn. „Koncepcja systemu integracji Publicznego Transportu Zbiorowego (PTZ) wraz z analizą kosztów i przychodów”.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się firma, która przygotuje analizę kosztów transportu publicznego dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot?
  2. Jakie elementy ma zawierać dokument opracowywany przez ZDG TOR?
  3. Dlaczego analiza ZDG TOR jest istotna w kontekście ustawy metropolitalnej dla województwa pomorskiego?
Podpisanie umowy z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. w Warszawie, na opracowanie dokumentu pn. „Koncepcja systemu integracji Publicznego Transportu Zbiorowego (PTZ) wraz z analizą kosztów i przychodów”. Na zdj. od lewej: Maciej Mysona, Pełnomocnik Zarządu TOR, Michał Glaser-Prezes Zarządu OMGGS i Joanna Bogdziewicz-Wróblewska, Wiceprezes Zarządu OMGGS. 

Związek Metropolitalny

Zamówienie dotyczy całego obszaru OMGGS i ma na celu stworzenie fundamentu pod przyszły Związek Metropolitalny, który docelowo przejmie zarządzanie transportem publicznym na poziomie ponadlokalnym. Dokument ma zawierać analizę aktualnego systemu, jego kosztów i efektywności, jak również wskazania dla integracji taryf, kompetencji i przepływów finansowych. Prace obejmą ocenę istniejących modeli zarządzania, zasobów operacyjnych i struktur organizacyjnych, a także propozycje standaryzacji danych, kosztów i ulg.

Analiza będzie też kluczowa dla rządowego projektu ustawy metropolitalnej dla województwa pomorskiego. To właśnie na jej podstawie zostaną przygotowane rozwiązania wdrożeniowe – zarówno prawne, jak i operacyjne – umożliwiające stworzenie jednego zarządu transportu metropolitalnego.

Jedna oferta

Postępowanie przetargowe ogłoszono 25 kwietnia 2025 roku, a otwarcie ofert nastąpiło 9 maja. Wpłynęła jedna propozycja:

  • Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o.300.058,50 PLN brutto / 243.538,62 PLN netto

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 280.000,00 PLN brutto / 227.642,28 PLN netto, co oznacza, że oferta TOR przekroczyła budżet o niespełna 20.000 PLN brutto. Mimo to zamawiający zdecydował się na podpisanie umowy, uznając propozycję za najkorzystniejszą. W przetargu cena była jedynym kryterium oceny ofert (100%).

Zespół Doradców Gospodarczych TOR wykonana analizę kosztową komunikacji publicznej w metropolii
Zespół Doradców Gospodarczych TOR wykonana analizę kosztową komunikacji publicznej w metropolii

Co zawiera dokument?

Zgodnie z zapisami zamówienia, opracowanie ma uwzględniać:

  • analizę obecnego systemu PTZ w OMGGS (kolej, tramwaje, autobusy miejskie i aglomeracyjne),
  • analizę kosztów funkcjonowania i przychodów z taryf biletowych,
  • wyznaczenie przyszłego obszaru działania metropolitalnego zarządu transportu,
  • modele współpracy między JST a zarządem transportu,
  • warianty integracji taryfowo-biletowej i ich skutki finansowe,
  • mechanizmy gromadzenia i przetwarzania danych do planowania i zarządzania PTZ.

Zamówienie będzie realizowane w trzech etapach, których harmonogram zostanie uszczegółowiony w zawartej umowie.

ZDG TOR opracuje narzędzie analityczne niezbędne do przygotowania się do uchwalenia i wdrożenia nowej ustawy metropolitalnej. Jak podkreślają przedstawiciele OMGGS, dokument ma nie tylko charakter ekspercki, ale też strategiczny: jego wyniki będą miały wpływ na kształt przyszłego systemu transportu publicznego w całym regionie. Dzięki temu możliwe będzie sprawniejsze zarządzanie budżetami, spójną polityką taryfową i uproszczenie komunikacji między gminami a zarządem transportu.

Link do SWZ i dokumentacji przetargowej: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-37250a77-75f0-4c99-a4cb-3abd46f3c042

Komentarze