Targi IT-TRANS 2010 – podsumowanie
W dniach 23-26 lutego 2010 odbyły się Karlsruhe targi IT-TRANS 2010. Na targach swoje produkty prezentowało ponad 100 wystawców z całego świata. Wg szacunków organizatorów targi przyciągnęły ponad 1300 delegatów z branż informatycznych i przedsiębiorstw zajmujących się produkcja i wdrażaniem rozwiązań dla transportu publicznego. Na targach obecni byli producenci zarówno osprzętu jak i oprogramowania dla transportu publicznego. Można było wyraźnie zauważyć, że granica między softwarem i hardwarem coraz bardziej się zaciera. Producenci hardware’u zaczynają tworzyć własne oprogramowanie i budować całe systemy na potrzeby Transportu Publicznego (PT).
Polska (nie)obecność
Dużym zaskoczeniem była nieobecność firm z Polski. Zwłaszcza, że wśród wystawców znalazły się firmy ze Słowacji, Czech czy Turcji. Na targi swoich przedstawicieli wysłał m.in. Pixel z Bydgoszczy oraz ZTM w Poznaniu.
Miejsce – Karlsruhe
Okazuje się, że wybór miasta Karlsruhe na gospodarza IT-TRANS 2010 nie był przypadkowy. Jak to świetnie ujał w swoim przemówieniu powitalnym Hans Rat, sekretarz generalny UITP, 'Gdyby transport publiczny był religią, to Karlsruhe stałoby się bez wątpienia sanktuarium…’. Transport Publiczny zawsze był traktowany w Karlsruhe priorytetowo i jest to bez wątpienia miasto modelowe. Będąc na miejscu uczestnicy IT-TRANS na własne oczy mogli się o tym przekonać, jak sprawują się w praktyce hybrydowe tramwaje-pociągi poruszające się zarówno po torach kolejowych jak i szynach tramwajowych, automaty do sprzedaży biletów dostępne praktycznie na każdym przystanku i w wagonach, świetnie działające tablice świetlne informujące o nadjeżdzających składach i ewentualnych opóźnieniach, wygodny dostęp do wagonów z poziomu platform przystankowych.
Promocja transportu publicznego
Tematem przewodnim towarzyszącej targom konferencji było dwukrotne zwiększenie popytu na transportu publiczny do roku 2025. Dosadnie zostało to ujęte jako '2xPT’. Zakłada się, że juz w 2025 65-80% ludzkości będzie mieszkało w miastach. Dlatego konieczne jest rozwijanie TP jako jedynego optymalnego, przyjaznego środowisku rozwiązania. Sekretarz generalny UITP Hans Rat żartował, że w niektórych miejscach będzię to istotnie bardzo trudne, np. w Hong-Kongu, gdzie transport publiczny jest codziennie wybierany przez 70% mieszkańców. UITP postanowiło sobie za cel, a nawet obowiązek, zwiększenie przewozów pasażerskich jako zieloną alternatywę dla prywatnych samochodów. Obrazując to krótkim wykłądem na temat historii myśli technicznej i transportu stwierdził, że dalszy postęp w technologiach twardych (hardware’owych) jest nieznaczny i w tej chwili pokłada się nadzieje w technologiach informatycznych (IT), które dostroją i usprawnią istniejące technologie oraz ułatwią pasażerom korzystanie z transportu publicznego bez konieczności zapoznawania się z zawiłościami rozkładów jazdy i diagramów.
Top topics, buzzwords, czyli o tym się mówi
Do słów najczęściej padających na targach padały: 2xTP, ekologia, personalna nawigacja, mobilność, rozkład jazdy w komórce, uniwersalny bilet, zakup biletu przez komórkę, reklama w pojazdach i na przystankach, integracja i wymiana danych o rozkładach jazdy, wspólny format danych rozkładów jazdy, RFID, zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, bezpieczeństwo, komunikacja radiowa,
Ewolucja rynku
Rynek IT w transporcie publicznym cały czas ewoluuje. Chociaż jest to proces wysoce dynamiczny można zauważyć wiele ciekawych trendów. Wystawiających na targach można w zasadzie podzielić na 2 grupy :
– firmy o pochodzeniu hardware’owe – rozpoznawalne, doświadczone przez dłuższą obecność na rynku
– firmy o pochodzeniu software’owym – nowi gracze, integratorzy
Podział ten może z pozoru wydawać się nieistotny w gruncie rzeczy ma niebagatelne znaczenie kiedy usiłujemy porównywać firmy ze sobą. Można zauważyć, że firmy hardware’owe albo decydują się na specjalizację tj. produkcję wysokiej jakości elastycznego i wysoce konfigurowalnego osprzętu (kasowniki, wyświetlacze, urządzenia utylizacji banknotów) oraz bądź też które zdecydowały się dostarczać całe systemy dla PT decydując się na utworzenie systemu informatycznego na własne potrzeby.
Druga grupa, firmy o pochodzeniu software’owym, to firmy które zdały sobie sprawę że system informatyczny na chwilę obecną jest mózgiem (systemem nerwowym) w każdym przedsiębiorstwie PT i że wybór sprzętu jest kwestią drugorzędna. Firmy te głównie wdrażają oprogramowanie, bądź dostarczają cały system integrująć elementy od zewnętrznych dostawców.
Dominujące trendy, kierunki rozwoju
Nawigacja osobista: Navteq rozpoczyna prace nad nawigacją osobistą (pieszego). Transport publiczny ma być integralną częścią tego rozwiązania. Google rozpoczyna rozwój istniejącego od lat Google Transit (wersja mobilna już dostępna).
Kasowniki, bilety
Rozwijanie płatności komórkowej i biletu drukowanego przez użytkownika (mikrokody). Często poruszanym tematem był bilet bezdotykowy (RFID), zwłaszcza jego bezpieczeństwo, wykorzystanie jak portmonetki oraz współpracy między sieciami.
Informacja pasażerska
Znaczna ilość firm proponowała zbliżone rozwiązania. Główne trendy to integracja systemu z systemami sprzedaży biletów, dostarczanie informacji pasażerskiej z pokładowym internetem oraz informacja pasażerska jako medium reklamowe (reklama jako źródło finansowania RTPI).
Podsumowanie
Branża IT-TRANS jest branżą relatywnie młodą ale bardzo dynamiczną. Niestety można dostrzec, że polityka wielu firm na rynku jest bardzo podobna tj. stworzyć cały system (czy podsystem) i sprzedać go. Liczba klientów na tego typu systemy w Europie jest ograniczona a rynek prawdopodobnie osiągnie nasycenie w ciagu 3-6 lat. Duża konkurencja z pewnością doprowadzi do licznych przetasowań na rynku w najbliższej przyszłości. Przez najbliższe lata będziemy świadkami wielu zmian na tym rynku.
autor: Karol Gruszczyński, http://karolgruszczynski.com/
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze