Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szprotawa z nowym centrum przesiadkowym i flotą elektrycznych autobusów. Start w 2026

infotrans
25.03.2025 12:07
0 Komentarzy

17 marca 2025 roku to ważna data w historii szprotawskiego transportu publicznego – tego dnia podpisano umowy na budowę Intermodalnego Centrum Przesiadkowego SprotaVia

Wcześniej samorząd zamówił osiem autobusów elektrycznych marki Yutong od firmy Busnex Poland. Nowoczesna infrastruktura i zeroemisyjny tabor mają całkowicie odmienić lokalny system komunikacji. O tym kontrakcie na elektrobusy pisaliśmy w TransInfo.pl już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy podpisano umowy na budowę Intermodalnego Centrum Przesiadkowego SprotaVia w Szprotawie i kto jest wykonawcą inwestycji?
  2. Jakie udogodnienia i rozwiązania ekologiczne przewidziano w budynku centrum przesiadkowego?
  3. Ile autobusów elektrycznych marki Yutong zamówiła gmina Szprotawa i kiedy mają zostać dostarczone?

Centrum Przesiadkowego SprotaVia

Szprotawskie centrum przesiadkowe powstanie tuż obok dawnego dworca kolejowego – na miejscu obecnego parkingu. Budynek będzie miał przeszkloną elewację, nowoczesną formę i wytrzymałą konstrukcję. W środku znajdą się toalety (w tym dla osób z niepełnosprawnościami), poczekalnia dla pasażerów, pomieszczenia socjalne dla kierowców i gospodarcze, a także cztery dwustanowiskowe ładowarki elektryczne i magazyn energii. Dach budynku zostanie wykorzystany do montażu instalacji fotowoltaicznej.

Wykonawcą inwestycji o wartości 6.377.932,57 PLN brutto jest firma Commercial Networks Service Sp. z o.o. z Zielonej Góry. Prace zakończą się w styczniu 2026 roku.

To miejsce będzie obsługiwało nie tylko komunikację autobusową, ale w przyszłości również kolejową. Naszym celem jest przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych do Szprotawy – podkreślił burmistrz Mirosław Gąsik.

Autobusowy filar

Równolegle realizowany jest drugi filar projektu – zakup nowej floty autobusów elektrycznych. Gmina zamówiła osiem pojazdów marki Yutong od firmy Busnex, a dziewiąty zostanie zakupiony z oszczędności przetargowych.

Pojazdy zostaną dostarczone na początku 2026 roku. Jak zapewnia prezes Busnex Poland, Marcin Kucharski, pojazdy są już od lat eksploatowane m.in. w Polkowicach i Jeleniej Górze, a serwis znajduje się w regionie. Autobusy są w pełni niskopodłogowe, wyposażone w system zapobiegający przegrzaniu i samozapłonowi baterii oraz przetestowane w ekstremalnych warunkach – od Astany po koło podbiegunowe.

Komunikacja miejska w Szprotawie będzie całkowicie bezpłatna, a głównym celem systemu jest obsługa dojazdów dzieci i młodzieży do szkół oraz ułatwienie codziennych podróży mieszkańcom całej gminy.

Inwestycja o łącznej wartości ok. 30 mln zł jest w 85% finansowana ze środków Unii Europejskiej, a pozostała część to nieoprocentowana pożyczka z możliwością całkowitego umorzenia. Jak zaznacza burmistrz Gąsik, projekt nie obciąży budżetu gminy.

Szprotawa krok po kroku zmierza we właściwym kierunku. Dzięki wsparciu lokalnych liderów i mieszkańców udało się doprowadzić do realizacji śmiałych marzeń – podsumował burmistrz podczas uroczystego podpisania umowy.

Nowy system komunikacji w Szprotawie ma ruszyć w pełni na początku 2026 roku, a jego uzupełnieniem będzie pięć tras autobusowych obsługiwanych przez nowe pojazdy elektryczne. To największa zmiana w loklanym transporcie publicznym gminy od dekad.

Komentarze