Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin także przygotowuje Strefę Czystego Transportu. Konsultacje ruszyły

infotrans
10.12.2025 18:05
0 Komentarzy

8 grudnia 2025 r. miasto Szczecin ogłosiło harmonogram konsultacji społecznych dotyczących wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT).

Projekt uchwały wyznacza granice strefy w obrębie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz określa zasady wjazdu dla poszczególnych kategorii pojazdów. Konsultacje potrwają od 2 grudnia 2025 r. do 5 stycznia 2026 r. i obejmują zarówno ankiety, jak i otwarte spotkania z mieszkańcami. Proponowane rozwiązania mają duże znaczenie dla transportu publicznego i polityki mobilności miasta, które w ostatnich latach intensywnie inwestowało w modernizację komunikacji miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Do kiedy potrwają konsultacje społeczne dotyczące SCT w Szczecinie?
  2. Jaki obszar miasta obejmuje planowana Strefa Czystego Transportu?
  3. Jakie normy emisji muszą spełniać samochody osobowe z silnikiem benzynowym, aby wjechać do SCT?
Strefa Czystego Transportu w Szczecinie. Ruszają spotkania konsultacyjne

Szczecin pracuje nad Strefą Czystego Transportu

Miasto Szczecin przystąpiło do formalnej procedury ustanowienia Strefy Czystego Transportu, rozpoczynając szerokie konsultacje społeczne. Decyzja została ogłoszona 8 grudnia 2025 r. Konsultacje prowadzone są na kilka sposobów: poprzez badanie opinii mieszkańców przy wykorzystaniu formularzy dostępnych w Biuletynie Informacji Publicznej, w formie papierowej składanej w Urzędzie Miasta, a także podczas dwóch otwartych spotkań konsultacyjnych. Pierwsze odbywa się 10 grudnia 2025 r. w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta, a drugie – 11 grudnia 2025 r. w Szkole Podstawowej nr 63. Celem konsultacji jest zebranie uwag dotyczących projektu uchwały i proponowanych zasad funkcjonowania SCT.

Projekt strefy obejmuje dolny i część górnego tarasu Starego Miasta, czyli obszar pokrywający się z obecnie funkcjonującą Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania. Miasto podkreśla, że ograniczenie ruchu najbardziej emisyjnych pojazdów ma poprawić jakość powietrza, zmniejszyć hałas i zwiększyć atrakcyjność przestrzeni publicznej. SCT ma również znaczenie strategiczne – jej wprowadzenie wzmacnia pozycję miasta w aplikacjach o środki europejskie na rozwój transportu publicznego, m.in. na tabor tramwajowy i infrastrukturę zrównoważonej mobilności.

Strefa Czystego Transportu w Szczecinie ma być wprowadzona od 1 stycznia 2026 r. To termin wskazany w uchwale intencyjnej przyjętej przez Radę Miasta Szczecin. Nie jest to jeszcze ostateczny, w pełni szczegółowy kształt SCT — trwają konsultacje społeczne, które zdecydują o finalnych zasadach, wyjątkach i granicach strefy.

Strefa Czystego Transportu w Szczecinie. Ruszają spotkania konsultacyjne
Strefa Czystego Transportu w Szczecinie. Ruszają spotkania konsultacyjne

ABC strefy

Przedstawiony projekt precyzuje listę pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT. Zgodnie z propozycją, pojazdy należące do mieszkańców strefy lub osób posiadających abonament SPP będą miały zagwarantowany wjazd. Dopuszczone będą także samochody spełniające określone normy emisji: dla pojazdów benzynowych minimum Euro 4 lub produkcja nie wcześniej niż w 2005 r., a dla diesli Euro 5 lub produkcja od 2009 r. W przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony wymagania wzrastają odpowiednio do norm Euro IV (2008–2010) dla silników benzynowych oraz Euro VI (od 2014 r.) dla silników wysokoprężnych. Do strefy wjadą również motocykle, czterokołowce, pojazdy specjalne oraz pojazdy zabytkowe. Projekt przewiduje również jednorazowy wjazd innych pojazdów – maksymalnie jeden dzień w miesiącu – co ma stanowić rozwiązanie kompromisowe dla osób sporadycznie odwiedzających centrum.

Z punktu widzenia komunikacji miejskiej projekt SCT wpisuje się w politykę poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, ograniczenia ruchu samochodowego oraz zwiększenia roli transportu publicznego w obsłudze ścisłego centrum miasta. Redukcja liczby pojazdów spalinowych może wpłynąć na wzrost punktualności autobusów oraz na większą przewidywalność warunków drogowych. Miasto wskazuje również, że SCT będzie jednym z kluczowych elementów strategii zrównoważonej mobilności, obok inwestycji w tramwaje, modernizacji węzłów przesiadkowych oraz rozwoju parkingów buforowych.

Naszym zdaniem

Szczecin w ostatnich latach realizował zakupy i inwestycje, które wzmacniały transport publiczny – m.in. modernizował tabor tramwajowy i rozwijał infrastrukturę przesiadkową. Wprowadzenie SCT może wzmocnić efekty tych działań, jeśli zostanie wdrożone w sposób transparentny i przewidywalny. Kluczowe będzie wypracowanie jasnych zasad dla mieszkańców, dostawców oraz użytkowników komunikacji miejskiej, tak aby SCT stała się realnym narzędziem poprawy warunków ruchu i jakości powietrza. W wielu wcześniejszych projektach transportowych miasto wykazywało dużą konsekwencję realizacyjną, dlatego istnieje duża szansa, że również ten etap zostanie przeprowadzony z zachowaniem równowagi między potrzebami ruchu a celami środowiskowymi.

Komentarze