Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin ma 177 mln zł na rozwój zielonego transportu publicznego. Z FEnIKS-a

infotrans
30.07.2025 12:04
0 Komentarzy

28 lipca 2025 r. Szczecin podpisał dwie umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej.

Środki – ponad 177,5 mln zł – pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 w ramach priorytetu FENX.03 „Transport miejski”. Dodajmy, że w IV kwartale 2025 r. z FEnIKS-a ruszą nabory na autobusy zeroemisyjne – elektryczne, wodorowe i trolejbusy.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką łączną kwotę dofinansowania z programu FEnIKS otrzymał Szczecin na modernizację torowisk tramwajowych w 2025 roku?
  2. Ile kilometrów nowej lub zmodernizowanej infrastruktury tramwajowej powstanie dzięki realizowanym projektom w Szczecinie?
  3. Na kiedy zaplanowano rozpoczęcie naborów na autobusy zeroemisyjne w ramach programu FEnIKS 2021–2027?
Ponad 177 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój transportu tramwajowego w Szczecinie
Ponad 177 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój transportu tramwajowego w Szczecinie

Co powstanie i co zyska miasto?

Uroczystość podpisania umów odbyła się 28 lipca 2025 r. w szczecińskim magistracie z udziałem przedstawicieli rządu, miasta i CUPT. Podczas konferencji podkreślano znaczenie inwestycji dla dostępności, zrównoważonej mobilności i komfortu codziennych podróży.

– Miasta potrzebują nowoczesnych, niskoemisyjnych i dostępnych systemów transportu. Projekty, które dziś wspieramy, realnie poprawią jakość życia w Szczecinie – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.

O unijnych pieniądzach mówili w poniedziałek w szczecińskim magistracie (od lewej) sekretarze stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec i Arkadiusz Marchewka, zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech i podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Monika Sikora. / fot. UM Szczecin

W ramach umów zrealizowane zostaną dwa strategiczne projekty:

  • „Przebudowa torowisk tramwajowych – etap II – Faza II”
    • Wartość: 387,4 mln zł
    • Dofinansowanie: 152 mln zł
    • Zakończenie: koniec 2025 r.
    • Zakres: modernizacja torowisk w al. Powstańców Wielkopolskich i pętla Pomorzany
  • „Przebudowa ul. Szafera – etapy II i III (układ torowy)”
    • Wartość: 109,4 mln zł
    • Dofinansowanie: 25,5 mln zł
    • Zakończenie: sierpień 2025 r.
    • Zakres: odcinek Romera–Sosabowskiego, z połączeniem do centrum

Oba zadania tworzą razem 14 km nowej lub zmodernizowanej infrastruktury, która umożliwi lepszy dostęp do transportu publicznego dla tysięcy mieszkańców – zwłaszcza osiedli zachodnich, takich jak Zawadzkiego-Klonowica czy Krzekowo-Bezrzecze.

W obrębie ul. Szafera i Żołnierskiej powstały już nowe odcinki torów, w tym z rozjazdem w kierunku ul. Klonowica. Częścią projektów objęte są również torowiska przebudowane wcześniej m.in. na ulicach Kolumba, Nowej, Placu Ratuszowego czy przy ul. Smolańskiej – to kulminacja wieloletniej „torowej rewolucji” realizowanej przez miasto.

Ponad 177 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój transportu tramwajowego w Szczecinie / fot. UM Szczecin
Ponad 177 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój transportu tramwajowego w Szczecinie / fot. UM Szczecin

Zmiany dla pasażerów i środowiska

Rozwój sieci tramwajowej przekłada się bezpośrednio na:

  • lepszą punktualność i regularność połączeń,
  • wzrost udziału transportu niskoemisyjnego,
  • poprawę dostępności kampusów, osiedli i węzłów przesiadkowych,
  • zmniejszenie korków i emisji CO₂,
  • większy komfort podróży, także dla osób starszych i z niepełnosprawnościami.

– Zbliżamy się do końca realizacji naszych projektów w ramach unijnej perspektywy 2021–2027. Pracujemy nad kolejnymi inwestycjami – zarówno infrastrukturalnymi, jak i taborowymi – zapowiedział Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Nowe inwestycje to kontynuacja skutecznego pozyskiwania środków unijnych przez miasto:

  • w czerwcu 2025 r. podpisano umowę na zakup czterech niskopodłogowych tramwajów (dofinansowanie: 33 mln zł),
  • wcześniej, w 2024 r., zabezpieczono środki na Szczecińską Kolej Metropolitalną – projekt wart ponad 307 mln zł.

CUPT podkreśla, że Szczecin wykorzystuje środki w sposób wzorcowy, stawiając na projekty o wysokim potencjale społecznym i środowiskowym.

Ponad 177 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój transportu tramwajowego w Szczecinie
O unijnych pieniądzach mówili w poniedziałek w szczecińskim magistracie (od lewej) sekretarze stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec i Arkadiusz Marchewka, zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech i podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Monika Sikora. / fot. UM Szczecin

Autobusy za moment

Program FEnIKS 2021–2027 oferuje łącznie 2 mld euro na rozwój transportu zbiorowego. Do końca lipca 2025 r. podpisano już 18 umów o łącznej wartości 3,5 mld zł. W IV kwartale 2025 r. ruszą nabory na autobusy zeroemisyjne – elektryczne, wodorowe i trolejbusy.

Ponad 177 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój transportu tramwajowego w Szczecinie
Ponad 177 mln zł z Funduszy Europejskich na rozwój transportu tramwajowego w Szczecinie / fot. UM Szczecin

Komentarze