Strefa Czystego Transportu w Warszawie po konsultacjach społecznych
W Warszawie powstanie Strefa Czystego Transportu (SCT). W tej sprawie miasto przeprowadziło konsultacje społeczne, w ramach których wpłynęło kilka tysięcy opinii.
Urzędnicy rozważają powiększenie pierwotnego projektu strefy oraz wprowadzenie wyjątków m.in. dla seniorów i mieszkańców strefy płacących tu podatki.
SCT w Warszawie – kiedy i gdzie?
Pod koniec stycznia władze Warszawy zaprezentowały wstępny projekt strefy czystego transportu, która obejmowałaby Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic miasta oraz miałaby zacząć funkcjonować od lipca 2024 r. Równocześnie ruszył proces konsultacji społecznych SCT, które trwały trzy miesiące.
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków (zacznie obowiązywać od lipca 2024).
Konsultacje społeczne
Krajowa ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która reguluje wprowadzanie SCT, nakłada na samorządy obowiązek, aby tworząc strefę przeprowadziły konsultacje społeczne trwające minimum 21 dni. Władze Warszawy wydłużyły ten okres do trzech miesięcy i zorganizowały w tym czasie osiem spotkań z mieszkańcami – pięć na żywo i trzy online. Przez formularz kontaktowy i na specjalny adres e-mailowy spłynęło też ponad 3000 uwag na temat proponowanych rozwiązań. Jednocześnie na przełomie marca i kwietnia, na zlecenie warszawskiego Ratusza przeprowadzone zostało badanie opinii na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców.
Co myślą mieszkańcy?
Z konsultacji społecznych, wynika że niemal 70 % dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 % kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT. Kobiety częściej niż mężczyźni są pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i więcej, częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Takiego samego zdania są osoby, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Z badania wynika również, że czterech na dziesięciu warszawiaków uważa, że Strefa Czystego Transportu powinna być wprowadzona w Warszawie za rok lub w krótszym czasie.
„W trakcie konsultacji społecznych pojawiły się głosy zwolenników rozwiązania, postulujących o wiele dalej idące regulacje, jak też przeciwników powstania strefy w jakiejkolwiek formie. Otrzymaliśmy też wiele precyzyjnych pojedynczych uwag dotyczących zasad funkcjonowania SCT” – mówił Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym m.st. Warszawy.
„Analiza tych opinii pozwoliła nam zidentyfikować m.in. grupę warszawskich rodziców (zwłaszcza dzieci astmatyków) zainteresowanych jak najszybszą poprawą jakości powietrza w mieście oraz właścicieli starych pojazdów, korzystających z nich sporadycznie, zainteresowanych uelastycznieniem wymogów strefy. Po wysłuchaniu głosów wielu mieszkańców, zarówno rodziców, jak i seniorów, ale również ekspertów w temacie jakości powietrza i zdrowia przedstawimy nowy kształt strefy. Chcemy, by jej obszar był większy, ale mieszkańcom SCT i seniorom chcemy zaoferować specjalne ulgi. Pracujemy nad szczegółami, które przedstawimy za kilka tygodni” – dodał Tamas Dombi.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze