Status funkcjonariusza dla transportu publicznego. Brakuje podpisu prezydenta
17 maja odbyła się we Wrocławiu konferencja prasowa ws. nadania kierowcom oraz motorniczym statusu funkcjonariusza publicznego.
Tą bardzo ważną zmianę dla całej branży transportu publicznego (nie tylko komunikacji miejskiej) wprowadził projekt posła Lewicy, Marka Rutki, który doprowadził do zmiany w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. Została ona już przyjęta przez Sejm i Senat. Teraz czekamy już tylko na podpis prezydenta Andrzeja Dudy.
oddolna akcja
Uchwalenie ustawy to bardzo duży krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pasażerów, co jest priorytetem miejskich przewoźników.
-„Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym pod kątem objęcia kierowców ochroną przewidzianą dla funkcjonariusza publicznego była oczekiwana od dawna. Bezpieczeństwo kierowców jest dla naszego środowiska priorytetowe, czego wyrazem był apel do Ministerstwa Sprawiedliwości zainicjowany we wrześniu ubiegłego roku przez naszą Spółkę wspólnie z MPK we Wrocławiu oraz MZK w Jeleniej Górze – podkreślił prezes MZK w Bielsku-Białej Hubert Maślanka. – Mam nadzieję, że te konkretne zmiany legislacyjne zminimalizują ryzyko aktów agresji na pracowników, a także poprawią ich komfort oraz poczucie bezpieczeństwa – podsumowuje.
O głosowaniu nad tym projektem informowaliśmy w TransInfo wcześniej. Przypomnijmy tylko, że zmiany poparło 447 z 460 posłów. Przeciw głosowało czterech: Cymański Tadeusz (PiS) Dziambor Artur (Wolnościowcy) Kulesza Jakub (Wolnościowcy) Sośnierz Dobromir (Wolnościowcy).
-„Rolą kierujących nie jest tylko jazda w określonym kierunku. Wykonując swoją pracę, dbają także o bezpieczeństwo wszystkich pasażerów, podczas gdy sami tego bezpieczeństwa są często pozbawieni. – mówi prezes MPK Wrocław Witold Woźny. – Głęboko wierzymy w to, że nadanie kierującym statusu funkcjonariusza publicznego spowoduje nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa pracowników komunikacji miejskiej, ale zwiększy też świadomość społeczną i co za tym idzie, przyczyni się do ograniczenia agresywnych zachowań – dodaje.
Zobaczcie relację z dzisiejszej konferencji prasowej MPK Wrocław:
Co wprowadza nowelizacja?
-„Dzięki nowelizacji ustawy, wszystkie przejawy agresji wobec kierowców i motorniczych będą ścigane z urzędu, a nie jak do tej pory z powództwa cywilnego – podkreślił Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Wprowadzenie takiego statusu, oprócz zapewnienia kierowcom i motorniczym szczególnej ochrony prawnej, ma też zwiększyć ich poczucie bezpieczeństwa i podnieść prestiż wykonywanego zawodu. Przestępstwo naruszenia nietykalności cielesnej funkcjonariusza publicznego jest ścigane z urzędu, a jeśli do ataku dojdzie kiedy funkcjonariusz jest na służbie, sprawcy grozi surowsza kara.
Status funkcjonariusza publicznego mają w Polsce m.in. posłowie, senatorowie, sędziowie i prokuratorzy oraz pracownicy administracji rządowej. Z ochrony takiej korzystają także ratownicy medyczni.
Zdaniem prowadzacych
We wrocławskiej konferencji uczestniczył też motorniczy MPK Wrocław, Krzysztof Piaskowski, który tak podsumował nadchodzące zmiany w prawie:
-„Jako motorniczy miałem nieprzyjemność spotkać się z atakiem ze strony agresywnego pasażera. Cieszy mnie fakt, że ustawa jest na ostatniej prostej do tego, by zaczęła obowiązywać i kierujący zostali objęci taką ochroną – zaznacza motorniczy MPK Wrocław Krzysztof Piaskowski.
Natomiast nie można zapominać cały czas rośnie liczba przypadków agresji wobec pracowników komunikacji zbiorowej. Tylko w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku we Wrocławiu odnotowano aż 14 przypadków agresji wobec pracowników MPK. To więcej niż przez cały ubiegły rok.
Ostatnio pisaliśmy o ataku agresora na przystanku „Petrusewicza”, który zaatakował kierowcę i zaczął dewastować miejski autobus przy pomocy łańcucha. Na szczęście napastnik został już ujęty przez Policję i siedzi w areszcie .
W odpowiedzi na te zdarzenia, MPK rozpoczęło szkolenia kierowców i motorniczych w zakresie technik samoobronny, które prowadzi instruktor współpracujący m.in. ze służbami mundurowymi i pracownikami poczty. Szkolenia spotkały się z pozytywnym odbiorem i spółka zapowiada, że będzie je kontynuować.
Poniżej nagranie ataków na kierowców i motorniczych wrocławskiego MPK:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze