Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stambuł najbardziej zakorkowanym miastem świata

infotrans
15.12.2025 12:04
0 Komentarzy

Kierowcy w Stambule stracili w tym roku średnio 118 godzin z powodu korków, co czyni tę metropolię drugi rok z rzędu najbardziej zakorkowanym miastem na świecie.

Tak wynika z danych opublikowanych przez firmę analityczną Inrix, cytowanych przez dziennik „Hurriyet”. Analitycy podkreślili, że sieć drogowa Stambułu już teraz działa ponad przepustowość w godzinach szczytu, pozostawiając niewiele miejsca na absorpcję dodatkowego obciążenia.

Rozkład jazdy:

  1. Ile godzin średnio stracili kierowcy w Stambule z powodu korków w ciągu roku?
  2. Która firma analityczna opublikowała dane o zatłoczeniu Stambułu?
  3. Jakie dwa czynniki infrastrukturalne szczególnie ograniczają przepustowość ruchu w Stambule?
IETT w Stambule to jeden z największych miejskich operatorów transportu publicznego na świecie, obsługujący dziennie ponad 4 miliony pasażerów
IETT w Stambule to jeden z największych miejskich operatorów transportu publicznego na świecie, obsługujący dziennie ponad 4 miliony pasażerów

Opóźniania rosną

Badanie, w którym przeanalizowano ruch drogowy w ponad 900 miastach w 36 krajach, wykazało, że opóźnienia w Stambule wzrosły o 12 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, co plasuje miasto przed Chicago, Meksykiem, Nowym Jorkiem i Filadelfią.

Chicago i Meksyk wyróżniają się również jako jedyne inne miasta, w których kierowcy stracili na drogach ponad 100 godzin.

Eksperci twierdzą, że ciągłe problemy komunikacyjne Stambułu wynikają z połączenia szybkiego rozwoju miast, dużej gęstości zaludnienia i ograniczeń geograficznych.

Miasto liczące ponad 15 mln mieszkańców leży na dwóch kontynentach. Bosfor i otaczające go kanały wodne umożliwiają ruch pojazdów przez ograniczoną liczbę mostów i tuneli. Ekspansja miejska napędzana migracją z całej Turcji dodatkowo zwiększyła ruch, często wyprzedzając modernizację infrastruktury - zauważyła turecka prasa.

Analitycy podkreślili, że sieć drogowa Stambułu już teraz działa ponad przepustowość w godzinach szczytu, pozostawiając niewiele miejsca na absorpcję dodatkowego obciążenia.

Dziennik zwrócił też uwagę na inny problem: zachowanie kierowców. Niepoprawne parkowanie, przejeżdżanie na czerwonym świetle, jazda pod prąd i inne przypadki łamania przepisów są wymieniane jako praktyki pogłębiające problem, szczególnie w godzinach szczytu - zaznaczył „Hurriyet”.

Według ekspertów korki kosztują metropolię od 6 do 7 mld dolarów rocznie - dodała turecka prasa.

IETT w Stambule to jeden z największych miejskich operatorów transportu publicznego na świecie, obsługujący dziennie ponad 4 miliony pasażerów

Komentarze