Sopot: Są efekty remontu peronu
Na sopockim peronie stanęły już zabytkowe kolumny, które zdemontowano przed kilkoma miesiącami i poddano pracom renowacyjnym. Część mieszkańców ma jednak mieszane uczucia.
– Przecież te kolumny to pseudopodobne kopie. Nie mają charakterystycznej ornamentyki, która zdobiła te oryginalne. Wyglądają jak zwykłe słupy – zauważa Zbigniew Okuniecki z Towarzystwa Przyjaciół Sopotu. – Dlaczego ktoś dopuszcza do takiej sytuacji? Przecież sopocki peron miał nawiązywać do XIX-wiecznej stylistyki.
Przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej zapewniają, że wszystkie prace prowadzone są zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami.
– To oryginalne kolumny, które po prostu zostały odnowione – uspokaja Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM. – Wkrótce trafią też na nie dotychczasowe, odnowione elementy ozdobne.
Niektórzy mieszkańcy Sopotu obawiają się jednak, że powtórzy się sytuacja, jaka miała miejsce z peronem SKM w Gdańsku Oliwie. Wtedy to, mimo zapowiedzi o zachowaniu historycznego wyglądu – postawiono tam współczesną wiatę o jasnych barwach, która – zdaniem wielu mieszkańców, 'gryzie się’ z sąsiednią, zabytkową.
Przedstawiciele SKM tłumaczyli wtedy, że zdemontowana wiata nie była zabytkiem, w przeciwieństwie m.in. do tej sopockiej. Nad obecnymi pracami w kurorcie czuwa miejski i wojewódzki konserwator zabytków.
– Wszystko idzie zgodnie z planem. Kolumny, które stanęły na peronie, zostały oczyszczone i uzupełniono w nich ubytki. Wiosną zostaną zamontowane głowice – zapewnia dr Danuta Zasławska, konserwator zabytków w Sopocie.
Miasto planuje przywrócić dworcowi jego dawny blask. Zanim rozpoczęto remont, przez kilka miesięcy zbierano dokumentację dotyczącą powstawania peronu, aby móc przywrócić jego pierwotny kształt z lat 1870-1875.
Pracami renowacyjnymi objęto m.in. dekoracyjne, żeliwne kolumny. Na początku tego roku przedstawiciele SKM pytali w ankiecie internetowej mieszkańców i pasażerów o kolor, jakim mają być one pokryte. Wygrała barwa bursztynowa.
Po zakończeniu prac wiata będzie wyższa o jeden metr i dłuższa. Wejścia na peron zostaną pokryte płytkami ceramicznymi o barwie bursztynowej. Będą też działać dwie windy – jedna od strony ul. Chopina, a druga – od ul. Marynarzy.
Remont peronu SKM w Sopocie rozpoczął się w maju br. i ma potrwać, planowo, 12 miesięcy.
Koszt prac wyniesie ok. 13,6 mln złotych. Prace w Sopocie prowadzone są w ramach projektu 'Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej’. Zostanie nim objęty także peron SKM w Gdańsku Wrzeszczu, Gdańsku Żabiance i Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Prace remontowe rozpoczęły się już w Sopocie Wyścigach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze