Śląski transport publiczny w budżecie 2026. To 40% wydatków
15 grudnia sejmik województwa śląskiego przyjął budżet regionu na 2026 rok oraz wieloletnią prognozę finansową do 2037 roku.
Plan finansowy zakłada 4,402 mld zł wydatków przy dochodach blisko 3,9 mld zł, a deficyt oszacowano na 523,4 mln zł. To jeden z większych budżetów wojewódzkich w Polsce, obsługujący region liczący ok. 4,3 mln mieszkańców. Kluczowym obszarem pozostaje transport publiczny i łączność, na które zaplanowano 1,792 mld zł.
Rozkład jazdy:
- Ile środków województwo śląskie przeznaczy w 2026 r. na transport i łączność?
- Jaką kwotę region zaplanował na pasażerskie przewozy kolejowe i nowy tabor?
- Która inwestycja drogowa będzie największym pojedynczym zadaniem w 2026 r.?
Transport i komunikacja miejska fundamentem budżetu regionu
Największa część przyszłorocznych wydatków województwa śląskiego trafi na transport i łączność – 1,792 mld zł. To niemal 41% całego budżetu wydatkowego regionu, co jednoznacznie pokazuje, że transport publiczny, infrastruktura drogowa oraz kolej pozostają kluczowymi filarami polityki samorządu wojewódzkiego.
Znaczące środki przeznaczono na pasażerskie przewozy kolejowe, które w 2026 roku mają kosztować 872,2 mln zł. W tej kwocie aż 442,8 mln zł zaplanowano na zakupy nowego taboru kolejowego, co bezpośrednio przełoży się na poprawę komfortu podróży pasażerów i jakości usług w regionalnym transporcie publicznym. Na samą organizację przewozów realizowanych przez Koleje Śląskie oraz Przewozy Regionalne województwo zamierza przeznaczyć 449,3 mln zł.
Równolegle region kontynuuje wsparcie czterech projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach programu Kolej Plus, których celem jest przywracanie i rozwój połączeń kolejowych w mniejszych miejscowościach województwa.
Drogi wojewódzkie i finansowanie inwestycji
Drugim kluczowym komponentem budżetu transportowego są drogi wojewódzkie. Na inwestycje drogowe zaplanowano 790,4 mln zł, natomiast na bieżące utrzymanie infrastruktury drogowej 118,1 mln zł. Największym pojedynczym zadaniem inwestycyjnym w 2026 roku będzie przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925, na którą przewidziano 117,6 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Deficyt budżetowy w wysokości 523,4 mln zł województwo planuje sfinansować m.in. przychodami w kwocie 597,2 mln zł, w tym kredytem 488,5 mln zł. Co istotne z punktu widzenia transportu publicznego, całość planowanego na 2026 rok kredytu ma zostać przeznaczona na inwestycje w komunikację i transport, w tym przede wszystkim na infrastrukturę drogową i kolejową.
Dochody, środki unijne i dług regionu
Dochody województwa śląskiego w 2026 roku mają wynieść 3,879 mld zł. Najważniejszymi ich źródłami będą wpływy z CIT – 1,266 mld zł oraz PIT – 917,6 mln zł. Znaczącą rolę odgrywają również środki europejskie – 441,8 mln zł (poza KPO) oraz 115 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy.
Plan finansowy programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027 zakłada, że w samym 2026 roku do wydatkowania trafi 3,383 mld zł, co dodatkowo wzmacnia potencjał inwestycyjny regionu w obszarze transportu publicznego, kolei i infrastruktury.
Szacowany poziom zadłużenia województwa na 1 stycznia 2026 r. wynosi 628,3 mln zł, a przy założeniu realizacji wszystkich planowanych kredytów i spłat, na koniec 2026 r. może zbliżyć się do 1,043 mld zł. Jednocześnie nadwyżka operacyjna planowana na 2026 rok to 651,2 mln zł, a wskaźnik spłaty zobowiązań ma wynieść 4,11%, co według samorządu mieści się w bezpiecznych granicach fiskalnych.





Komentarze