Senat pozytywnie o nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
Senacka komisja infrastruktury pozytywnie zaopiniowała nowelizację ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Senatorowie nie zaakceptowali dwóch poprawek, m.in. tej, która miałaby zwiększyć dopłaty dla organizatorów publicznych przewozów autobusowych z 3 do 5 zł do 1 wozokilometra.
Prace nad ustawą
Senacka komisja Infrastruktury zajmowała się ustawą o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, którą Sejm uchwalił 16 czerwca br. Senatorowie pozytywnie zaopiniowali nowelizację ustawy. Senator Artur Dunin z KO zaproponował dwie poprawki; jedna zwiększająca kwotę dopłat dla organizatorów publicznych przewozów autobusowych z 3 zł do 5 zł do 1 wozokilometra, a w przypadku związków powiatowo – gminnych do 6 zł. Obie poprawki zostały negatywnie zaopiniowane przez stronę rządową i senatorów.
Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury (MI) Renata Rychter podkreśliła, że najistotniejsze zmiany jakie wprowadza ustawa, to zwiększenie środków w zakresie przychodów Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) o charakterze użyteczności publicznej.
„Począwszy od 2024 r. ustawa zakłada zwiększenie puli środków na dofinansowanie linii użyteczności publicznej z kwoty 800 mln do kwoty 1 mld zł, a zatem mamy zwiększenie o 25 proc. puli środków przez zwiększenie wydatków z budżetu państwa z 200 mln do kwoty 400 mln zł” – poinformowała Rychter.
Rychter wyjaśniała, że zwiększenie środków funduszu „było wynikiem postulatów podmiotów, które stawały się beneficjentami tego narzędzia”.
„W 2023 r. mamy aż 6,5 tys. linii komunikacyjnych, które dofinansowano ze środków z FRPA. Zaczynaliśmy w 2019 r, od około 1,2 tys. linii komunikacyjnych, które w ten sposób zostały dofinansowane” – zaznaczyła, dodając, że około 19,9 mln zł środków pozostaje jeszcze niewykorzystanych.
Rychter dodała, że ustawa daje możliwość zwiększenia środków funduszu kolejowego o wpływy ze skarbowych papierów wartościowych i wprowadza rozwiązania mające na celu usprawnienie inwestycji kolejowych m.in. poprzez uregulowanie tytułu prawnego do nieruchomości, które są zajęte pod drogi budowlane czy przebudowywane w ramach inwestycji kolejowych, a także daje możliwość PKP SA zamiany nieruchomości z jednostkami samorządu terytorialnego, czy państwowymi osobami prawnymi.
Zdaniem dyrektor z MI nowelizacja przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego zwiększy natomiast bezpieczeństwo w transporcie lotniczym cywilnym.
Zwróciła uwagę, że możliwe będzie zrealizowanie kamieni milowych ujętych w KPO, a dotyczących reform kolei i lotnictwa.
Senaccy prawnicy zwrócili jednak uwagę, że ustawa nowelizująca obejmuje zakresem innych 14 ustaw, które nie łączą się tematycznie: z obszaru transportu kolejowego, drogowego, lotniczego. Zdaniem Biura legislacyjnego Senatu niespełniony został, więc wymóg by mogły być procedowane łącznie.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber tłumaczył, że w związku z niewielką liczbą posiedzeń parlamentarnych wynikająca z kończącej się kadencji „musieliśmy podjąć decyzję, aby te projekty scalić w jeden duży projekt. Od strony legislacyjnej, nie wygląda to pięknie, ale czasami jest tak, że cel uświęca środki. Z naszej perspektywy ważniejsze jest to by rozwiązać problem” – stwierdził.
Ustawa o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, zakłada też wprowadzenie możliwości zawierania przez wojewodę z organizatorem przewozów, zarówno rocznych, jak i wieloletnich umów o dopłatę. Umowa ta będzie zawierana na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat. Obecnie umowy z dofinansowaniem z FRPA o charakterze użyteczności publicznej zawierane są co roku.
Ponadto od 2024 r. utrzymany zostanie na stałe obecny poziom dopłaty z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozu.
Projekt zakłada ponadto utrzymanie możliwość ubiegania się o dopłatę z budżetu państwa, jeśli chodzi o stosowanie ulg ustawowych za przejazd przez przewoźników, którzy nie są operatorami publicznego transportu zbiorowego.
Ustawa przewiduje też, że badania techniczne ciągników rolniczych będą mogły być wykonywane na miejscu w gospodarstwie, dzięki czemu rolnik nie będzie musiał jeździć do okręgowej stacji kontroli pojazdów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze