Sejm uchwalił ustawę o zapewnieniu dostępności. Także w transporcie publicznym
12 kwietnia Sejm uchwalił ustawę o zapewnieniu dostępności niektórych produktów i usług wraz z poprawkami wniesionymi podczas drugiego czytania.
Wprowadzone zostały nowe zasady zwiększające dostępność oferowanych produktów i usług m.in. osobom z niepełnosprawnościami. Za przyjęciem ustawy głosowało 428 posłów, przeciwnych było 14. Nowe przepisy mają pomóc np. osobom starszym i z niepełnosprawnościami w korzystaniu m.in. z usług transportu publicznego.
Nowe przepisy
Wniesione do projektu poprawki dotyczyły m.in. e-czytników, które – jak wskazała Katarzyna Kierzek-Koperska (KO)- powinny również zostać objęte wymogiem dostępności. Z kolei Iwona Maria Kozłowska (KO) wniosła poprawkę, zgodnie z którą język migowy zostałby uwzględniony w projekcie i uznany jako język komunikacji. Poprawki zostały pozytywnie ocenione przez komisje Polityki Społecznej i Rodziny oraz Gospodarki i Rozwoju.
Nowe przepisy mają zobowiązać podmioty gospodarcze do stosowania zasad dostępności w oferowanych przez siebie produktach i usługach, tak aby jak największa liczba osób mogła z nich samodzielnie korzystać. Dotyczy to przede wszystkim osób z niepełnosprawnościami, ale również wszystkich innych osób, które doświadczają trudności w codziennym funkcjonowaniu, związanych np. z wiekiem, chorobami lub utratą sprawności. Zobowiązani do spełnienia warunków dostępności mają być m.in. producenci, importerzy, dystrybutorzy, usługodawcy. Zasady dostępności mają mieć zastosowanie przy: komputerach, telefonach komórkowych, terminalach płatniczych w sklepach, bankomatach, automatach biletowych oraz urządzeniach do odprawy samoobsługowej.
W przypadku usług będą to usługi: telekomunikacyjne, cyfrowe w transporcie pasażerskim (autobusowym, autokarowym, lotniczym, wodnym oraz kolejowym, jeśli chodzi o m.in. strony internetowe i aplikacje mobilne oraz bilety elektroniczne). Zasady dostępności mają być również stosowane w bankowości detalicznej, handlu elektronicznym czy audiowizualnych usługach medialnych.
Są zwolnienia
Ustawa określa również okoliczności, w jakich przedsiębiorcy nie będą zobowiązani do spełnienia wymagań dostępności. Będą zwolnieni z nowych obowiązków, jeśli będą one zbyt kosztowne lub będą wymagały zbyt dużych zmian technologicznych. Dotyczy to m.in. mikrofirm.
Konsument będzie mógł złożyć skargę do przedsiębiorcy na to, że dany produkt bądź usługa nie spełnia wymagań dostępności. Każdy będzie mógł też złożyć taką skargę do Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). System nadzoru rynku dostępności produktów i usług będą tworzyć – oprócz PFRON – m.in. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, minister właściwy do spraw informatyzacji, Rzecznik Finansowy, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze