Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Seasam House Oy buduje system dla Szczecinka

infotrans
02.12.2011 10:13
0 Komentarzy
W Szczecinku ruszyła w tym tygodniu budowa systemu informacji pasażerskiej, podającego rzeczywisty czas przyjazdu autobusu Komunikacji Miejskiej – poinformował PAP rzecznik ratusza Konrad Czaczyk. Inwestycja kosztuje 1,08 mln zł i jest realizowana w ramach unijnego programu Civitas Plus Renaisansse. Unijne wsparcie dla miasta wynosi 50 proc. kosztów netto. Na 6 najważniejszych przystankach w mieście, z których odjeżdża najwięcej pasażerów, zostaną zamontowane 40-calowe wyświetlacze. Prezentowany będzie na nich rzeczywisty czas przyjazdu autobusu, co umożliwi system umieszczonych na trasach elektronicznych bramek oraz urządzeń GPS, zainstalowanych w pojazdach Komunikacji Miejskiej. Prokurent ds. technicznych Komunikacji Miejskiej w Szczecinku Roman Romanów powiedział w PAP, że w urządzenia GPS zostaną wyposażone wszystkie autobusy spółki. Rzeczywisty czas kursowania pojazdów Komunikacji Miejskiej będzie można również sprawdzić na stronie internetowej firmy oraz za pomocą telefonu komórkowego. Dodatkowo w ramach projektu na dziesięciu przystankach zostaną zamontowane nowoczesne, przeszklone wiaty z poliwęglanu i aluminium. Montaż wszystkich urządzeń systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz wiat przystankowych powinien zakończyć się do 28 lutego 2012 r. Prace prowadzi fińska firma Seasam House Oy, która wygrała ogłoszony przez miasto przetarg.
Szczecinecka Komunikacja Miejska dysponuje obecnie 30 autobusami, które obsługują 14 linii o łącznej długości 174 km. W ubiegłym roku firma przewiozła łącznie 3,18 mln pasażerów. Dziennie z miejskiej komunikacji w Szczecinku korzystało 8,7 tys. osób.
Civitas Plus Renaisansse jest jednym z pięciu (pozostałe to Elan, Archimedes, Modern i Mimosa) prowadzonych bezpośrednio przez Komisję Europejską programów, związanych z rozwojem ekologicznych i wydajnych systemów transportu publicznego. Budżet wszystkich programów Civitas Plus wynosi 80 mln euro. W programie Civitas Plus Renaisansse uczestniczy pięć europejskich miast. Trzy z nich – Perugia (Włochy), Bath (Wielka Brytania), Szczecinek (Polska) – są miastami wiodącymi, dwa – Skopje (Macedonia) i Gorna Orahovica (Bułgaria) – miastami uczącymi się. Program został rozpisany na lata 2008-2012.
 Logo programuWymiana wiat przystankowych w Szczecinku
Ryszyła wymiana wiat
Budowa systemu rozpoczęła się od wymiany wiat na dziesięciu przystankach autobusowych. Zmodernizowane, przeszklone wiaty z aluminium i poliwęglanu, pojawią się w następujących miejscach: ul. Ordona (przy I LO), ul. Jana Pawła II (przy sądzie), ul. Sikorskiego/Gdańska, ul. Pilska (przy Urzędzie Gminy), ul. Cieślaka (przy targowisku), ul. Kościuszki (przy szpitalu), ul. Jana Pawła II/Szkolna, ul. Wyszyńskiego (po obu stronach ulicy) i przy dworcu PKP. Wymiana wiat jest pierwszym etapem kolejnego z zadań realizowanych w projekcie Civitas Plus Renaissance. W ramach tej inwestycji, powstanie także system dynamicznej informacji pasażerskiej. System ten będzie informował osoby oczekujące na autobus, na sześciu przystankach, o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusów poszczególnych linii. Specjalne wyświetlacze pokazujące tego typu dane będą zamontowane na podwyższonych słupach, na następujących przystankach: ul.Kościuszki (szpital), ul. Jana Pawła II/Szkolna, ul. Wyszyńskiego (po obu stronach ulicy), przy dworcu PKP i przy os. Koszalińska. System dynamicznej informacji pasażerskiej to także urządzenia techniczne niezbędne do lokalizacji autobusów –m.in. montowane w pojazdach odbiorniki GPS, nadajniki i osprzęt komputerowy.
Koordynator projektu Civitas Plus Renaissance Maciej Makselon
I na koniec publikujemy wywiad z koordynatorem projektu Civitas Plus Renaissance, Maciejem Makselonem z portalu miejskiego www. szczecinek.pl. Rozmawiała Barbara Cherbetko.
Na czym polega praca Civitas Plus Renaissance? Jak doszło do powstania tego programu? Jakie inne miasta oprócz Szczecinka biorą w nim udział?
– Szczecinek uczestniczy w powyższym projekcie od 2008 roku. Projekt ma charakter badawczy. Jest podzielony na dwie fazy. W pierwszej, trwającej dwa lata, każdy z partnerów miał na celu „przygotowanie gruntu”pod inwestycję. Z jednej strony miał zadbać o dokumentację techniczną – wszystkie pozwolenia na wdrożenie danej inwestycji, a z drugiej – bardzo dokładnie zbadać stan przed zastosowaniem jakiegoś działania. To projekt rozwojowy, co oznacza, że przez cztery lata analizujemy, jak zmienia się sytuacja w Szczecinku – to, co sobie zaplanowaliśmy, a przede wszystkim zachowanie mieszkańców. Po tym okresie czterech lat, po zdaniu bardzo dużej ilości raportów, jeśli stwierdzimy, że coś nie sprawdziło się –możemy go zakończyć. To różni między innymi takie przedsięwzięcie od innych programów operacyjnych, w których wymagana jest ciągłość inwestycji przez kolejne lata – zazwyczaj od 3 do 5 lat. Natomiast w projekcie Civitas Renaissance nie jest wymagane, aby kontynuować działanie, jeśli uznamy, iż nie przyniosło ono spodziewanych rezultatów. Rozpoczęliśmy przygotowania do uczestnictwa w tym programie w 2007 roku. Ta oferta przyszła do nas dość niespodziewanie – od jednej mieszkanki Szczecinka, która zajmuje się projektami europejskimi. Zaproponowała ona, abyśmy dołączyli do wstępnej fazy negocjacyjnej Civitas Renaissance. Dobraliśmy pięciu partnerów: Miasto Szczecinek, Szczecinecką Lokalną Organizację Turystyczną (SzLOT), Samorządową Agencję Promocji i Kultury (SAPiK), Komunikację Miejską oraz Politechnikę Koszalińską (odpowiedzialna za całą sferę badawczą). Negocjacje zakończyły się sukcesem. Zostaliśmy ocenieni jako jeden z lepszych programów. W tym projekcie, oprócz Szczecinka, bierze udział jeszcze kilka innych miast: Perugia – to miasto wiodące jako koordynator projektu, Bath z Wielkiej Brytanii, a także dwa uczące się: Skopje z Macedonii oraz Gorna Oryahovitsa z Bułgarii. Takie konsorcjum miast pozyskało łącznie 24 miliony euro. Na Szczecinek przypada 6 milionów euro. Jest to suma w jakiej zamykają się m.in. inwestycje, koszty ich przygotowania. Ta kwota to dofinansowanie z Unii Europejskiej oraz nasz wkład własny. Wkład własny, w zależności od rodzajów funkcji, działów tego projektu, jest różny. Są niektóre elementy programu, które w całości finansuje Unia Europejska. Natomiast te najistotniejsze dla nas – inwestycyjne, Unia Europejska ,,pokrywa”w 50 procentach, a przygotowanie inwestycji w 75 procentach. Mamy więc w projekcie trzy poziomy dofinansowania: 50, 75 oraz 100 procent.
Jakie inwestycje wykonał Szczecinek do tej pory za pomocą powyższego programu?
– Tak jak wspominałem wcześniej, uczestniczymy w tym projekcie od 2008 roku. Przez pierwsze dwa lata mieliśmy czas na przygotowanie inwestycji. Udało się nam dość wcześnie i szybko zakończyć fazę przygotowawczą, wdrożyć daną inwestycję oraz rozpocząć proces demonstracji dla mieszkańców i turystów. Jednym z pierwszych działań, które były w projekcie, na pewno pierwsze w Szczecinku, to stworzenie miejskiej wypożyczalni rowerów, a także transportu za pomocą riksz. Wykonała to Szczecinecka Lokalna Organizacja Turystyczna. Sukcesywnie udawało się nam ,,oddawać”kolejne działania, pokazywać je mieszkańcom. Mam tu na myśli m.in. powstanie dwóch pomostów na Jeziorze Trzesiecko, które pełnią rolę przystanków wodnych oraz spełniają dość dużą rolę jako atrakcja turystyczna. Podnoszą one walory naszego miasta. Oddaliśmy bardzo istotny dla żeglugi hangar wodny. Tam są składowane na okres zimowo –jesienny dwa tramwaje wodne. Rozbudowaliśmy i przebudowaliśmy jeden z tych tramwajów. Został on gruntownie wyremontowany oraz zaopatrzony w tzw. pokład słoneczny. Grupy zwiedzające i mieszkańcy mają możliwość podziwiać Jezioro Trzesiecko i okolice właśnie z tego pokładu. Następną inwestycją, która poniekąd już się zakończyła, jest rozbudowa sieci ścieżek rowerowych. Udało się nam ich do tej pory wykonać około 2,5 do 3 km. Dwie kolejne o podobnej długości są w trakcie budowy. W ten sposób, również przy użyciu innych środków, „zamknęliśmy”dookoła jeziora trasę dla rowerzystów, biegaczy oraz mieszkańców. Droga jest bardzo dobrze oświetlona, posiada miejsca rekreacyjne, gdzie można siąść i odpocząć. Ze strony Komunikacji Miejskiej zakupiono trzy minibusy, napędzane gazem płynnym LPG, a także wybudowano myjnię ekologiczną dla autobusów oraz samochodów wielkogabarytowych. Również wyposażono punkty techniczne LPG. Komunikacja Miejska postawiła hangar o którym wcześniej wspominałem. SzLOT była odpowiedzialna za wdrożenie miejskiej wypożyczalni rowerów, riksz. Miasto Szczecinek zrobiło bardzo dużo w kwestii promocji ruchu rowerowego poprzez rozbudowę ścieżek rowerowych. Także kładziemy nacisk na bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Miasto sfinalizowało w ramach projektu Civitas Renaissance cztery doświetlenia przejść dla pieszych. Przede wszystkim umieszczono je w pobliżu szkół. Jest taki zamysł, aby zwiększyć bezpieczeństwo najmłodszych. Wykonano dwie sygnalizacje przejść dla pieszych przy szkołach. Na dniach zostanie oddana jeszcze sygnalizacja przy skrzyżowaniach naszej głównej drogi tranzytowej przez miasto – ul. Wyszyńskiego z ul. Powstańców Wielkopolskich. Szczecinek, korzystając z pieniędzy Civitas-u i Unii Europejskiej, rozszerzył także monitoring. Do tej pory posiadał kilka kamer. My ,,dorzuciliśmy”kolejnych jedenaście, które zostały zlokalizowane na głównych skrzyżowaniach miasta. W taki sposób policja oraz Straż Miejska mają podgląd na to, jak wygląda ruch samochodowy w Szczecinku. Zainstalowaliśmy trzy tablice dialogowe. Są to takie aktywne tablice, których zadaniem jest ,,uczulanie”kierowców na to, by w pobliżu szkół, zwracali podwójną uwagę na bezpieczeństwo pieszych.
Czy Szczecinek dobrze wywiązuje się z zaplanowanych działań w projekcie Civitas Renaissance?
– Można to rozpatrywać w wielu płaszczyznach. Z jednej strony mówimy tutaj o wykonanych inwestycjach, czyli o tym, co było zaplanowane według harmonogramu. Z pewnymi projektami zgłosiliśmy się do Komisji Europejskiej, pod warunkiem zrealizowania tych działań. Dostaliśmy pieniądze i dofinansowanie. Żadnemu z partnerów nie można nic zarzucić. Każdy z nich wywiązuje się z realizacji tych inwestycji. Wszyscy podołali temu zadaniu. Jeszcze czekają nas dwa przedsięwzięcia. Jedno jest na ukończeniu. Myślę, że do połowy przyszłego roku wszystkie prace zostaną zakończone i uda się nam zrealizować to, co zaplanowaliśmy. Nawet pewne działania, które planowaliśmy –poszerzyliśmy ze względu na oszczędności, które udało się nam wygenerować. W tej płaszczyźnie dotyczącej zaplanowania pewnych działań, harmonogramu, wszystko zakończyło się pomyślnie. Z punktu widzenia uczestnictwa w tym projekcie – administracji, koordynacji – były momenty lepsze i gorsze. Te drugie –to pierwsze miesiące uczestnictwa w programie. Każda z osób uczyła się dopiero tego projektu. Jest to pierwsza inicjatywa w Szczecinku, która otrzymała pieniądze bezpośrednio z Komisji Europejskiej – zasady administracji tym projektem wyglądają tutaj zupełnie inaczej. Do tej pory aplikowaliśmy poprzez różne samorządy czy jednostki władzy, rozdysponowujące pieniądze do samorządów. Pierwszy rok był nauką poprzez codzienne działania, pracę. Niewątpliwie wtedy byliśmy zupełnie na innym poziomie wiedzy oraz doświadczenia niż teraz. Uważam, że zdaliśmy egzamin. Koordynatorzy programu służyli nam pomocą. Mieliśmy w nich duże wsparcie. Co roku jesteśmy rozliczani w Komisji Europejskiej, otrzymujemy ocenę za całokształt, zazwyczaj dobrą.
Jaką obecnie największą inwestycję prowadzi nasze miasto w ramach projektu?
– Największa inwestycja, której wykonawca został właśnie wyłoniony w przetargu, to wdrożenie systemu informacji pasażerskiej. To ostatnie przedsięwzięcie w Szczecinku, jeszcze nie rozpoczęte. Chcemy do marca przyszłego roku wykonać na sześciu przystankach system informacji pasażerskiej. Również je zmodernizować. Tak, aby mieszkańcy w najbardziej zatłoczonych miejscach – pod względem komunikacji miejskiej, mieli podany bardzo dokładny czas przyjazdów autobusów. Budżet na tę inwestycję wynosi około milion złotych brutto.

Komentarze