Rzeszowski MOF oceniony przez ekspertów IRMiR: Najlepsza integracja
Instytut Rozwoju Miast i Regionów wysoko ocenił funkcjonowanie transportu publicznego na obszarze MOF Rzeszowa.
W raporcie „Transport publiczny w miastach i miejskich obszarach funkcjonalnych” rzeszowski obszar zajął pierwsze miejsce pod względem integracji systemu transportowego przed konurbacją GZM i Poznaniem
Rzeszów na czele
Raport opracowany przez badaczy Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR bierze pod uwagę 22 obszary miejskie w Polsce. Uwzględnia wiele elementów funkcjonowania komunikacji miejskiej, biorąc pod uwagę m.in. integrację systemu, analizę dostępności oraz formy organizacji transportu zbiorowego w miastach. Na potrzeby oceny stopnia integracji transportu publicznego w badanych MOF-ach wyróżnionych zostało pięć kryteriów:
1. Zakres dostępności bezpośredniego połączenia komunikacją publiczną z gmin położonych
w strefie zewnętrznej do miasta centralnego/obszaru rdzeniowego MOF-u.
2. Funkcjonowanie transportu publicznego w ramach zintegrowanej taryfy biletowej.
3. Polityka parkingowa w oparciu o system park & ride.
4. Możliwość zakupu biletu w aplikacji.
5. Funkcjonowanie systemu informacji pasażerskiej.
Poniżej przeprowadzona ocena na bazie danych zebranych w pierwszym kwartale 2022 r. – czyli ocena stopnia integracji systemu transportu publicznego w miejskich obszarach funkcjonalnych:
Uwagi: 2 pkt lub 1 pkt (w zależności od punktacji 2–0 pkt lub 1–0 pkt) – najlepsza ocena danego zjawiska, 1 pkt lub 0,5 pkt (wartość pośrednia w zależności od punktacji 2–0 pkt lub 1–0 pkt) – dane zjawisko występuje, ale nie osiąga najlepszego możliwego stanu, 0 pkt – dane zjawisko nie występuje.
Podsumowując
Z tabeli wynika, że najlepiej oceniane pod względem integracji systemu transportu publicznego są MOF-y Rzeszowa, a następnie konurbacji katowickiej, Poznania, aglomeracji trójmiejskiej, Warszawy, Białegostoku i Wrocławia, osiągające od 75% do 100% maksymalnej możliwej oceny.
Jedna tylko MOF rzeszowski uzyskał maksymalną liczbę punktów.
Najmniej korzystnie wypadają MOF-y Koszalina, Łodzi, Gorzowa Wielkopolskiego i Olsztyna – punktacja w przedziale od 31% do 38% oceny maksymalnej. Najlepiej ocenianym obszarem jest funkcjonowanie systemu informacji pasażerskiej, możliwość zakupu biletu przez aplikację oraz funkcjonowanie transportu publicznego w ramach zintegrowanej taryfy biletowej.
Widoczne są zatem działania samorządów w zakresie potrzeby integracji transportowej na poziomie obszaru funkcjonalnego i organizacyjnego. Wprowadzane są również nowe rozwiązania mające na celu usprawnienie podróżowania w MOF-ach. Przykładem są parkingi park & ride. Głównym problemem pozostaje wciąż mała liczba gmin z bezpośrednim połączeniami komunikacją publiczną z rdzeniem.
Raport „Transport publiczny w miastach i miejskich obszarach funkcjonalnych” dostępny jest TUTAJ.
Transportowe ciekawostki
Jak dodatkowo informują autorzy raportu:
• Systemy publicznego transportu zbiorowego (PTZ) funkcjonują w 70% badanych miast, z tego we wszystkich miastach dużych, w 96% średnich i ponad połowie ośrodków małych.
• W porównaniu z rokiem 2017 (w którym przeprowadzono poprzednie badania) zauważalny jest wzrost liczby miast średnich i małych, w których funkcjonuje transport publiczny – odpowiednio o 6,2% i 86,0%.
• Ponad połowa miast (ok. 52,3%), w których funkcjonowanie transportu publicznego nastąpiło po 2017 r., organizuje go jedynie we własnych granicach administracyjnych.
• Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych prowadzony przez Ministerstwo Infrastruktury miał znaczący wpływ na zwiększenie liczby lokalnych systemów transportowych, zwłaszcza w miastach małych.
• Najczęstszą formą organizacyjno-prawną systemów publicznego transportu zbiorowego są porozumienia międzygminne (48,6% miast). Działalność organizatora determinuje jakość funkcjonowania oraz dostępność transportu publicznego w obszarze objętym porozumieniem.
• 36,2% miast organizuje transport zbiorowy wyłącznie na swoim terenie. Ta forma funkcjonowania transportu zbiorowego występuje tylko w kategorii miast małych (43,9%) i średnich (35,6%).
• Odsetek miast, w których organizacja transportu zbiorowego zlecona została związkom międzygminnym, wynosi 16,5%.
• 11,3% miast należy do związków powiatowo-gminnych, w ramach których organizowana jest komunikacja zbiorowa. Ta forma organizacji transportu najliczniej występuje w miastach małych – realizuje ją 18,5% z nich – zazwyczaj w gminach w otoczeniu miast powiatowych (przy czym często same centralne miasta nie są członkami związku – w 6 przypadkach na 16).
• W miastach system publicznego transportu zbiorowego jest oparty przede wszystkim na komunikacji autobusowej. W ponad połowie miast dużych jego podstawą są natomiast sieci autobusowe i tramwajowe.
• Poziom dostępności transportu publicznego w Miejskich Obszarach Funkcjonalnych (MOF) w 2022 r.1 potwierdza wniosek z badań wykonanych w 2016 r.: „(…) na ogół gminy położone dalej od rdzenia cechuje niższy poziom dostępności do komunikacji zbiorowej i nawet w ośrodkach z ogólnie lepszym wskaźnikiem dostępności wciąż występuje wiele gmin w ogóle pozbawionych dostępu do sieci publicznej komunikacji zbiorowej” (Janas, Jarczewski 2017: 54).
• Występują znaczne dysproporcje pomiędzy poziomem dostępności transportu publicznego w mieście-rdzeniu i w gminach należących do strefy zewnętrznej MOF-u – na korzyść tych pierwszych. Przy czym dla wszystkich miast centralnych przytoczone wskaźniki wykazują zbliżone wartości.
• Głównym problemem integracji pozostaje wciąż niewielka liczba gmin z bezpośrednim połączeniem komunikacją publiczną z rdzeniem.
• Spośród 14 MOF-ów, w których znajdują się parkingi park & ride, wyróżniają się Wrocław, Kraków, Poznań i Warszawa, które mają ich zdecydowanie najwięcej (a tym samym posiadają największą liczbę miejsc postojowych w tym systemie).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze