Rząd zmienia nalepkę wjazdową do Stref Czystego Transportu. „Były zażalenia”
6 czerwca na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się nowy wzór nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do Strefy Czystego Transportu.
Nowe nalepki mają mieć prostszy wzór, co ułatwi ich druk. Pierwsza w Polsce strefa czystego transportu zacznie działać w Warszawie od 1 lipca 2024 roku. Kolejna ma pojawić się także w Krakowie. Dodajmy, że jest to ważny krok kierunku podnoszenia atrakcyjności transportu publicznego w miastach. O pierwszej nalepce i pierwszych uwagach pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.
Spis treści:
- Jakie zastrzeżenia do obowiązującego wzoru nalepki zgłosili przedstawiciele kilku urzędów miast?
- Jaki cel mają strefy czystego transportu (SCT) według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych?
- Jakie zmiany wprowadzono w innych krajach Unii Europejskiej w kontekście oznakowania pojazdów w strefach czystego transportu?
były zastrzeżenia
Jak napisali autorzy rozporządzenia przedstawiciele kilku urzędów miast planujących wprowadzenie stref czystego transportu zgłosili zastrzeżenia do obowiązującego wzoru nalepki określonego w załączniku do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z marca 2022 r. „Główną uwagą były trudności wydrukowania nalepki na powszechnie dostępnym sprzęcie poligraficznym. Dlatego przyjmując możliwości techniczne urzędów Ministerstwo Klimatu i Środowisko zaproponowało zmiany wzoru nalepki. Przygotowany został nowy, prostszy wzór, co ułatwi wydruk nalepek przez gminy” – podali w Ocenie Skutków Regulacji.
Jak przypomnieli, ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza do polskiego systemu prawnego pojęcie stref czystego transportu (SCT). SCT mogą być tworzone przez gminy, w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. Ustawa o elektromobilności zakłada wprowadzenie nalepek dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT. W celu ich ujednolicenia i zwiększenia rozpoznawalności, w rozporządzeniu określono jednolity wzór. Nalepka będzie stosowana przez gminy, które zdecydują się ustanowić strefę czystego transportu.
„W celu dostosowania wymogów ustawy o elektromobilności do potrzeby oznakowania nalepką pojazdów uprawnionych do wjazdu do SCT projektowane zmiany zakładają aktualizację wzoru nalepki. Propozycja nowelizacji umożliwi przyspieszenie procesu obsługi wniosku o wydanie nalepki, przy jednoczesnym utrzymaniu kosztu całej procedury na poziomie określonym w ustawie” – ocenili.
Resort klimatu poinformował, że oznakowania pojazdów zawierających informacje z kategorii ich wpływu na środowisko, w tym o dane o ilości emitowanych zanieczyszczeń wprowadziło wiele państw, zwłaszcza w Unii Europejskiej. Np. w Niemczech są to tzw. plakietki ekologiczne „Umweltplakette”. Plakietka ekologiczna we Francji pt. „Crit’Air” jest dostępna do zamówienia przez Internet, ale po przesłaniu zeskanowanego dowodu rejestracyjnego samochodu, za pośrednictwem strony francuskiego Ministerstwa Transformacji Ekologicznej. Takie samo rozwiązanie przewiduje system austriacki, w którym plakietki pt. „Umwelt-Pickerl” także zamawia się za okazaniem dowodu rejestracyjnego. Oznakowania umożliwiają wjazd do podobnych stref, jak te przewidziane w polskiej ustawie o elektromobilności. Natomiast za ich brak grożą mandaty w wysokości nawet kilku tys. euro – przypomniał resort.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze