Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rybnik inwestuje w cyfrowy transport publiczny. I zostawia nocne autobusy

infotrans
03.09.2025 18:02
0 Komentarzy

Miasto Rybnik otrzymało kolejne, znaczące wsparcie na modernizację transportu publicznego. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).

Dzięki ponad 18,93 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej, miasto wdroży nowoczesny system informatyczny, który ma zrewolucjonizować funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Kolejne dobra widomość dla pasażerów KM jest taka, że po wakacjach nocne autobusy linii N6 i N8 nadal będą kursować w Rybniku, jednak ze zmodyfikowanym rozkładem jazdy.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką kwotę dofinansowania z programu FEnIKS otrzymał Rybnik na wdrożenie nowego systemu informatycznego transportu publicznego?
  2. Ile tablic dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zainstalowanych w Rybniku w ramach projektu?
  3. Jakie dwie nocne linie autobusowe (ze zmodyfikowanym rozkładem jazdy) pozostają w kursowaniu po wakacjach 2025 r.?
Rybnik inwestuje w cyfrowy transport publiczny – blisko 19 mln zł z UE
Rybnik inwestuje w cyfrowy transport publiczny – blisko 19 mln zł z UE

Co obejmuje inwestycja?

Projekt o nazwie „System informatyczny transportu publicznego w Rybniku” zakłada wdrożenie kompleksowego zaplecza technologicznego wspierającego zarówno organizację przewozów, jak i komfort pasażerów. Ma on na celu zwiększenie efektywności, punktualności i przejrzystości działania komunikacji miejskiej. W ramach inwestycji przewidziano m.in.:

  • Oprogramowanie do modelowania ruchu oraz planowania rozkładów jazdy i zarządzania czasem pracy kierowców,
  • Nowoczesny interfejs dyspozytorski, umożliwiający szybkie reagowanie na sytuacje zakłócające kursowanie autobusów,
  • System rozliczeń z przewoźnikami i gminami współpracującymi z Rybnikiem,
  • Narzędzia do kształtowania taryf i analizowania wpływów,
  • Autokomputery w pojazdach, wspierające komunikację z zapleczem operacyjnym,
  • Zintegrowany system biletowy (stacjonarny i mobilny) – wraz z 21 nowymi biletomatami,
  • Nowy Portal Pasażera, gdzie mieszkańcy sprawdzą rozkład jazdy i zaplanują podróż,
  • 80 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej rozlokowanych w przestrzeni miejskiej.
Rybnik inwestuje w cyfrowy transport publiczny – blisko 19 mln zł z UE
Rybnik inwestuje w cyfrowy transport publiczny – blisko 19 mln zł z UE

Koszty, terminy i źródła finansowania

Całkowita wartość projektu to 27,37 mln zł, z czego 22,28 mln zł stanowią koszty kwalifikowalne. Dofinansowanie unijne wynosi 18.930.000 zł, czyli 85% kosztów kwalifikowanych.

Realizacja projektu została zaplanowana do 31 grudnia 2027 roku, a jego beneficjentem jest Miasto Rybnik. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (FEnIKS), działanie 3.1 Transport miejski.

To już drugi projekt Rybnika realizowany w ramach działania 3.1 programu FEnIKS. Pierwszym było uzyskane w sierpniu 2025 r. dofinansowanie w wysokości 67,6 mln zł na budowę Centrum Przesiadkowego wraz z parkingiem Park & Ride.

Łącznie Rybnik zdobył już ponad 86 mln zł dofinansowania z UE na rozwój nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego – zarówno pod względem infrastruktury, jak i cyfrowego zaplecza operacyjnego.

KM Rybnik: Nocna komunikacja zostaje – ale z korektami
KM Rybnik: Nocna komunikacja zostaje – ale z korektami

Nocna komunikacja zostaje – ale z korektami

Po wakacjach nocne autobusy linii N6 i N8 nadal będą kursować w Rybniku, jednak ze zmodyfikowanym rozkładem jazdy. Jak informuje miasto, decyzja o utrzymaniu kursów weekendowych to efekt analizy danych z wakacyjnych przejazdów oraz opinii pasażerów. Nocna komunikacja funkcjonować będzie w soboty, niedziele i święta (z wyłączeniem Wigilii i dwóch dni Bożego Narodzenia).

Zmianie uległ ostatni kurs na obu liniach – został zlikwidowany z powodu niskiej frekwencji, natomiast pozostałe dwa kursy zostały przesunięte o około 30 minut później. Dodatkowo, wdrożono skomunikowania przesiadkowe, m.in. na trasach z Boguszowic do Niedobczyc i odwrotnie.

Przypomnijmy:

  • Linia N6 łączy Boguszowice z Maroko Nowiny przez Chwałowice, Meksyk i Śródmieście.
  • Linia N8 kursuje z Rybnickiej Kuźni do Niewiadomia przez Północ, Śródmieście, Smolną, Zamysłów, Popielów i Niedobczyce.

Odpłatność za kursy nocne jest identyczna jak za dzienne – z pełnym uwzględnieniem ulg, rabatów e-Karty i biletów okresowych.

Komentarze