Rybnik inwestuje w cyfrowy transport publiczny. I zostawia nocne autobusy
Miasto Rybnik otrzymało kolejne, znaczące wsparcie na modernizację transportu publicznego. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).
Dzięki ponad 18,93 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej, miasto wdroży nowoczesny system informatyczny, który ma zrewolucjonizować funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Kolejne dobra widomość dla pasażerów KM jest taka, że po wakacjach nocne autobusy linii N6 i N8 nadal będą kursować w Rybniku, jednak ze zmodyfikowanym rozkładem jazdy.
Rozkład jazdy:
- Jaką kwotę dofinansowania z programu FEnIKS otrzymał Rybnik na wdrożenie nowego systemu informatycznego transportu publicznego?
- Ile tablic dynamicznej informacji pasażerskiej zostanie zainstalowanych w Rybniku w ramach projektu?
- Jakie dwie nocne linie autobusowe (ze zmodyfikowanym rozkładem jazdy) pozostają w kursowaniu po wakacjach 2025 r.?
Co obejmuje inwestycja?
Projekt o nazwie „System informatyczny transportu publicznego w Rybniku” zakłada wdrożenie kompleksowego zaplecza technologicznego wspierającego zarówno organizację przewozów, jak i komfort pasażerów. Ma on na celu zwiększenie efektywności, punktualności i przejrzystości działania komunikacji miejskiej. W ramach inwestycji przewidziano m.in.:
- Oprogramowanie do modelowania ruchu oraz planowania rozkładów jazdy i zarządzania czasem pracy kierowców,
- Nowoczesny interfejs dyspozytorski, umożliwiający szybkie reagowanie na sytuacje zakłócające kursowanie autobusów,
- System rozliczeń z przewoźnikami i gminami współpracującymi z Rybnikiem,
- Narzędzia do kształtowania taryf i analizowania wpływów,
- Autokomputery w pojazdach, wspierające komunikację z zapleczem operacyjnym,
- Zintegrowany system biletowy (stacjonarny i mobilny) – wraz z 21 nowymi biletomatami,
- Nowy Portal Pasażera, gdzie mieszkańcy sprawdzą rozkład jazdy i zaplanują podróż,
- 80 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej rozlokowanych w przestrzeni miejskiej.
Koszty, terminy i źródła finansowania
Całkowita wartość projektu to 27,37 mln zł, z czego 22,28 mln zł stanowią koszty kwalifikowalne. Dofinansowanie unijne wynosi 18.930.000 zł, czyli 85% kosztów kwalifikowanych.
Realizacja projektu została zaplanowana do 31 grudnia 2027 roku, a jego beneficjentem jest Miasto Rybnik. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (FEnIKS), działanie 3.1 Transport miejski.
To już drugi projekt Rybnika realizowany w ramach działania 3.1 programu FEnIKS. Pierwszym było uzyskane w sierpniu 2025 r. dofinansowanie w wysokości 67,6 mln zł na budowę Centrum Przesiadkowego wraz z parkingiem Park & Ride.
Łącznie Rybnik zdobył już ponad 86 mln zł dofinansowania z UE na rozwój nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego – zarówno pod względem infrastruktury, jak i cyfrowego zaplecza operacyjnego.
Nocna komunikacja zostaje – ale z korektami
Po wakacjach nocne autobusy linii N6 i N8 nadal będą kursować w Rybniku, jednak ze zmodyfikowanym rozkładem jazdy. Jak informuje miasto, decyzja o utrzymaniu kursów weekendowych to efekt analizy danych z wakacyjnych przejazdów oraz opinii pasażerów. Nocna komunikacja funkcjonować będzie w soboty, niedziele i święta (z wyłączeniem Wigilii i dwóch dni Bożego Narodzenia).
Zmianie uległ ostatni kurs na obu liniach – został zlikwidowany z powodu niskiej frekwencji, natomiast pozostałe dwa kursy zostały przesunięte o około 30 minut później. Dodatkowo, wdrożono skomunikowania przesiadkowe, m.in. na trasach z Boguszowic do Niedobczyc i odwrotnie.
Przypomnijmy:
- Linia N6 łączy Boguszowice z Maroko Nowiny przez Chwałowice, Meksyk i Śródmieście.
- Linia N8 kursuje z Rybnickiej Kuźni do Niewiadomia przez Północ, Śródmieście, Smolną, Zamysłów, Popielów i Niedobczyce.
Odpłatność za kursy nocne jest identyczna jak za dzienne – z pełnym uwzględnieniem ulg, rabatów e-Karty i biletów okresowych.
Komentarze