Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozbudowa portów Szczecin i Świnoujście

infotrans
23.07.2009 09:42
0 Komentarzy

780 mln zł zamierza przeznaczyć na inwestycje w latach 2007- 2013 Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., w tym m.in. na rozbudowę terminali promowych i infrastruktury kolejowej. Główne zamierzenia inwestycyjne to:
1. Budowa stanowiska statkowego do przeładunku LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.
2. Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu.
3. Rozbudowa infrastruktury portowej na półwyspie Ewa w porcie w Szczecinie.
4. Przebudowa infrastruktury drogowej i kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu.
Najważniejszą inwestycją, jest z pewnością budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu. Naszym zadaniem w ramach tej inwestycji jest budowa stanowiska statkowego do rozładunku LNG wraz z urządzeniami cumowniczymi, posadowienie platformy technologicznej na wodę p. poż. i ujecie wody morskiej systemu ORV, budowa estakady pod rurociągi do przesyłu LNG. Część inwestycji realizowana przez ZMPSiŚ S.A. rozpocznie się w trzecim kwartale 2010 roku, a jej zakończenie przewidziane jest na czwarty kwartał 2012 roku. Nasza część inwestycji finansowana będzie ze środków własnych ZMPSiŚ S.A. i możliwych do uzyskania na ten cel środków z funduszy Unii Europejskiej. Pozostałe inwestycje współfinansowane są z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wielkość dofinansowania może wynosić do 85% kosztów kwalifikowanych.
Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu to przede wszystkim stworzenie warunków do obsługi dużych promów- przekraczających 200 m długości. W tym celu konieczna jest budowa stanowiska promowego nr 1 na terminalu promowym. Jest to odpowiedź na potrzeby armatorów, którzy wprowadzają do eksploatacji coraz większe jednostki, aby obniżyć jednostkowe koszty transportu. Inwestycja związana jest także ze zwiększeniem konkurencyjności terminalu promowego w Świnoujściu wobec terminali promowych zlokalizowanych głownie w portach niemieckich takich jak Sasnitz czy Rostock.
Rozbudowa infrastruktury na półwyspie Ewa związana jest z planowanym wzrostem przeładunków towarów rolno-spożywczych w tym rejonie portu. Niedawno na nabrzeżu Słowackim rozpoczęła się budowa nowego elewatora o pojemności 40 tys. ton, w którym magazynowana będzie śruta sojowa i rzepakowa. Nasze porty stają się coraz ważniejszymi ośrodkami przeładunków towarów rolno-spożywczych.
Celem modernizacji dróg kołowych i kolejowych w naszych portach jest zapewnienie bezpiecznego układu komunikacyjnego dostosowanego do zwiększającego się natężenia ruchu pojazdów. W przypadku infrastruktury drogowej musimy dostosować drogi do coraz większej liczby ciężkich zestawów drogowych, które poruszają się po naszych portach.
W przypadku infrastruktury kolejowej konieczna jest choćby częściowa likwidacja wieloletnich zaniedbań PKP, aby usprawnić ruch pociągów poruszających się po terenach portowych.
Wszystkie realizowane i planowane inwestycje doskonale wpisują się w program „12,5 m dla Szczecina”, którego celem jest pogłębienie toru wodnego łączącego Świnoujście i Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m.
Wszystkie nowe nabrzeża projektujemy i realizujemy już z założeniem głębokości technicznej 12,5 m. W momencie pogłębienia toru wodnego port w Szczecinie będzie w pełni przygotowany do przyjęcia dużych jednostek.
Mimo symptomów spowolnienia gospodarczego będziemy starali się konsekwentnie realizować założenia polityki inwestycyjnej. Jest to jeden z podstawowych elementów zwiększenia konkurencyjności i przygotowania portów do nowej sytuacji, która z pewnością nastąpi wraz z poprawą światowej koniunktury gospodarczej.

Komentarze