Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok do Strefy Czystego Transportu w Krakowie

infotrans
01.07.2023 17:15
0 Komentarzy

Od 1 lipca 2024 roku w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Będzie to pierwsze polskie miasto z takimi regulacjami.

Strefa pokryje się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta.

Historia krakowskiej SCT

Podstawę wdrożenia SCT stanowi uchwała Rady Miasta Krakowa z dnia 23 listopada 2022 r., w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu. Zanim do tego doszło, 11 stycznia 2018 r. Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w której zapisano możliwość tworzenia SCT. Następnie dwa lata później, Sejmik Województwa Małopolskiego przyjął uchwałę, która zobowiązywała władze Krakowa do stworzenia takiej strefy. W 2021 r. Kraków przeprowadził zimowe badania emisji spalin na ulicach miasta. Pierwsze konsultacje społeczne w sprawie krakowskiej SCT odbyły się w miesiącach marzec-maj 2022r., drugie zaś – przeprowadzono między wrześniem i październikiem 2022r. W efekcie udało się przyjąć uchwałę, która zakłada wdrożenie SCT dwuetapowo.

Etapy SCT

SCT będzie wdrażane w dwóch etapach:

  • w pierwszym – który wejdzie w życie w dniu 1 lipca 2024 r. – do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2. Z kolei pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom – pojazdy zasilane benzyną/LPG będą musiały  spełniać minimum normę Euro 3 , a pojazdy z silnikami Diesla będą musiały spełniać minimum normę Euro 5,
  • w drugim – który zacznie obowiązywać od lipca 2026 r. – ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel). Do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

SCT ma też kilka wyjątków:

  • pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 stycznia 2023 r. i prowadzone przez nie, nie będą objęte wymogami strefy,
  • od zakazu wjazdu i poruszania się po SCT zwolnione są pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne,
  • bez ograniczeń będą mogły jeździć też pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki, pojazdy do oczyszczania dróg czy food trucki.

Komentarze