Rewizja KPO z nowym impulsem dla elektryfikacji transportu publicznego
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło zakończenie prac nad największą dotychczas rewizją Krajowego Planu Odbudowy, która została już formalnie zaakceptowana przez Komisję Europejską.
Wśród kluczowych zmian znalazły się działania wspierające samorządy oraz sektor transportu publicznego, a szczególnie – rozszerzenie wsparcia dla zakupu elektrycznych autobusów, również tych mniejszych, co może odegrać istotną rolę w lokalnych inwestycjach taborowych w mniejszych miastach i gminach.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe grupy beneficjentów mogą skorzystać z dofinansowania na zakup małych autobusów i pojazdów elektrycznych w ramach zrewidowanego KPO?
- Na co zostaną przeznaczone środki z nowo utworzonego Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO)?
- Jakie zmiany wprowadzono w zakresie polityki podatkowej wobec pojazdów spalinowych w ramach aktualizacji KPO?
Kluczowe zmiany
Rewizja Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), przeprowadzona przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), miała na celu dostosowanie planu do zmieniających się realiów społeczno-gospodarczych oraz zwiększenie efektywności wykorzystania środków unijnych. Proces ten obejmował aktualizację celów, alokacji środków oraz wprowadzenie nowych komponentów, takich jak Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności.
- Utworzenie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO):
W ramach rewizji KPO Polska zaproponowała utworzenie FBiO z budżetem do 30 mld zł. Fundusz ten ma na celu finansowanie inwestycji związanych z obronnością, modernizacją przemysłu obronnego oraz rozwojem technologii o podwójnym zastosowaniu. Środki mają być przekazywane w formie preferencyjnych pożyczek lub inwestycji kapitałowych, a zarządzanie funduszem powierzono Bankowi Gospodarstwa Krajowego . - Zmiany w zakresie transportu i mobilności:
Rewizja przewiduje rozszerzenie wsparcia na zakup, wynajem i leasing pojazdów elektrycznych, w tym małych autobusów i samochodów dostawczych. Grupa beneficjentów została poszerzona o organizacje pozarządowe, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, placówki medyczne i oświatowe oraz parki narodowe . - Wsparcie dla sektora transportu drogowego:
Przewidziano dofinansowanie wymiany ponad 106,5 tys. starych tachografów na inteligentne tachografy drugiej generacji w pojazdach ciężarowych wykonujących międzynarodowy transport drogowy. Na ten cel przeznaczono 76 mln euro (ponad 322 mln zł) . - Zmiany w zakresie opodatkowania pojazdów:
Zrezygnowano z planowanego wcześniej podatku od samochodów spalinowych na rzecz dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Celem jest promowanie elektromobilności i redukcja emisji zanieczyszczeń . - Wzmocnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP):
Rewizja zakłada zwiększenie kompetencji i zasobów PIP w celu skuteczniejszego egzekwowania praw pracowniczych i ochrony pracowników . - Preferencyjne kredyty dla firm:
Przewidziano udzielanie preferencyjnych kredytów dla przedsiębiorstw inwestujących w rozwój nowych technologii, co ma na celu zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki .
Harmonogram i dalsze kroki
Po zatwierdzeniu rewizji przez Komisję Europejską i Radę UE, Polska planuje złożyć kolejne wnioski o płatność z KPO. Refundacja środków spodziewana jest pod koniec 2024 roku. Dodatkowo, w 2025 roku planowane są kolejne rewizje KPO o charakterze technicznym, mające na celu dalsze dostosowanie planu do potrzeb rozwojowych kraju .
W zrewidowanej wersji KPO, w obszarze „Zielona, inteligentna mobilność”, przewidziano rozszerzenie zakresu wsparcia o zakup, leasing i wynajem małych autobusów oraz pojazdów dostawczych. Istotne jest również poszerzenie katalogu beneficjentów, którzy będą mogli skorzystać z dofinansowania. Do samorządów i operatorów publicznych dołączają:
- Organizacje pozarządowe,
- Placówki medyczne i oświatowe,
- Ośrodki opiekuńczo-wychowawcze,
- Parki narodowe.
Rewizja zakłada również utrzymanie i rozszerzenie inwestycji w rozwój infrastruktury dla elektromobilności – m.in. w zakresie infrastruktury ładowania. Dofinansowanie z KPO ma nadal obejmować budowę lub dostawę ładowarek, co z punktu widzenia realizowanych przetargów ma kluczowe znaczenie w kontekście kosztów kwalifikowanych.
Komentarze