Raport o łódzkim transporcie publicznym za rok 2021
Rok 2021 upłynął w Łodzi pod kątem licznych inwestycji infrastrukturalnych oraz spadku liczby pasażerów z powodu pandemii covid-19.
W 2021 r. na przeciwdziałanie skutkom covid-19 Miasto wydało łącznie, z funduszy zewnętrznych i środków własnych ok. 70 mln zł. Poza wieloma dotychczasowymi formami pomocy, w konsultacji z firmami, została opracowana nowa siatka połączeń komunikacji miejskiej – przy zachowaniu restrykcji i wymogów sanitarnych covid-19.
Czas inwestycji
Rok 2021 przyniósł kontynuacje dużych projektów inwestycyjnych. Wykonane zostały dalsze prace w ramach rewitalizacji obszarowej w kompleksowy sposób obejmującej zarówno działania społeczne, jak i budowlane w zakresie ulic, przestrzeni publicznych i budynków. Kontynuowano także prace nad realizacją projektów przebudowy infrastruktury w ramach „Planu dla osiedli”, prowadzące do poprawy jakości życia poza obszarem objętym procesem rewitalizacji. Zakończona została także modernizacja torowiska w al. Śmigłego-Rydza, a rozpoczęta przebudowa zajezdni Chocianowice stanowiące element projektu “Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi” obejmującego budowę i kompleksową modernizację tras południowo – wschodniej części miasta, zakup taboru i modernizację zajezdni Chocianowice.
Rozpoczęto prace budowlane w zakresie kompleksowej przebudowy infrastruktury tramwajowej i drogowej w ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej oraz w ul. Przybyszewskiego wraz z przebudową wiaduktów nad linią kolejową nr 540 – projekty: „Budowy i przebudowy linii tramwajowej w ulicy Wojska Polskiego na odc. od ul. Franciszkańskiej do ul. Strykowskiej wraz z przebudową układu drogowego i niezbędnej infrastruktury oraz budową połączenia tramwajowego wzdłuż ul. Strykowskiej z przystankiem ŁKA Łódź-Marysin” zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie współfinansowany w kwocie ponad 73 mln zł, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WŁ na lata 2014-2020 oraz „Programu niskoemisyjnego transportu miejskiego – przebudowa linii tramwajowej w ul. Przybyszewskiego na odcinku od Placu Reymonta
do posesji nr 42 wraz z budową węzła przesiadkowego i przebudową torowiska od wiaduktów Przybyszewskiego
do ul. Lodowej”, współfinansowanym w kwocie 102 mln zł.
Rok 2021 był także rokiem przygotowywania dokumentacji projektowych i przetargowych oraz prowadzenia
postępowań, które pozwolą na realizację masowych modernizacji i rozbudowy infrastruktury transportowej w kolejnych latach, w tym:
- budowy i przebudowy torowisk w ul. Rzgowskiej, Broniewskiego, Śmigłego-Rydza, Przybyszewskiego, Niższej, al. Grohmanów, Kopcińskiego, Kilińskiego w ramach projektu „Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi”,
- projektu „Kompleksowa modernizacja linii tramwajowej w ul. Konstantynowskiej na odcinku od pętli tramwajowej „Zdrowie” do granic miasta wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, realizowany w ramach RPO WŁ.
- modernizacji ul. Legionów, Cmentarnej, Ogrodowej, Północnej i pl. Wolności w ramach projektów rewitalizacji obszarowej RPO WŁ.
- ponadto prowadzone były prace nad budową pod miastem tunelu średnicowego – inwestycji PKP PLK S.A. Prace wiązały się z poważnymi utrudnieniami dla mieszkańców, związanymi z zamknięciem w I połowie roku ulic Ogrodowej przy CH Manufaktura oraz Zielonej między Wólczańską a al. Kościuszki w związku z budową stacji Polesie i Śródmieście. W ramach prac wykonano komory startowe dla maszyn drążących, część prac przy budowie konstrukcji przystanków Koziny, Polesie i Śródmieście oraz część z projektowanych tuneli – do początku 2022 roku wykonano jednotorowy tunel między komorą przy ul. Długosza, a komorą przy ul. Kasprzaka oraz kilkaset metrów tunelu dwutorowego pomiędzy komorą przy ul. Stolarskiej a rejonem skrzyżowania ul. Drewnowskiej i Karskiego. W 2021 roku nie prowadzono jeszcze drążenia pod historyczną zabudową centrum miasta. Zakończenie prac budowlanych przy budowie tuneli planowane jest na koniec 2023 r., zaś oddanie do eksploatacji linii kolejowej pomiędzy Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem – na koniec 2024 r. PKP PLK S.A. realizowała ponadto przebudowę układu torowego stacji Łódź Kaliska, a także zakończyła modernizację linii nr 14 Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Prace wiązały się z czasowym ograniczaniem kursowania pociągów na terenie Łodzi. Prace w obrębie stacji Łódź Kaliska kontynuowane będą w roku 2022. W związku z wciąż występującymi utrudnieniami w podróżowaniu po mieście związanymi z pracami remontowymi ponownie wydłużono czas obowiązywania biletów jednorazowych czasowych w celu ułatwienia przemieszczania się pasażerów.
Infrastrukturalna optymalizacja
W 2021 w Łodzi wprowadzono także nowe buspasy: w październiku na ul. Przybyszewskiego (od ul. Dostojewskiego do ul. Augustów), a w listopadzie 2021 r. został otwarty pas autobusowo – tramwajowy w ciągu al. Śmigłego-Rydza pomiędzy ul. Przybyszewskiego a al. Piłsudskiego wraz ze zintegrowanym przystankiem Kopcińskiego – Piłsudskiego.
Dla upłynnienia, skrócenia czasu przejazdu linii i zmniejszenia poziomu emisji spalin wprowadzono także przystanki na żądanie na osiedlach: Ruda Pabianicka, Olechów, Ustronie, Dąbrowa Przemysłowa, Poręby, Kowalszczyzna, Młynek, Nowe Sady, Teofilów Przemysłowy, Żabieniec, Złotno oraz w gminach Rzgów, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki.
Przeprowadzone zostały także optymalizacje tras w następującym zakresie: przywrócono kursowanie linii nr 82A, 82B i N5B po ul. Gajcego; po przebudowie uruchomiono parę przystanków w bezpośrednim sąsiedztwie Szkoły Podstawowej nr 204 dla poprawy bezpieczeństwa dojazdu dzieci do tej
placówki,
wydłużono kursowanie linii nr 82A do Sąsieczna w zastępstwie linii nr 90B celem poprawy częstotliwości oraz dostępności komunikacji miejskiej,
- wydłużono we wszystkie dni tygodnia 3 kursy linii nr N4 (jako N4C) do Nowosolnej,
- wprowadzono komunikację miejską na ul. Mierzejowej; linia nr 68 została wydłużona z pętli Chocianowice przez
ul. Mierzejową i ul. Pabianicką do pl. Niepodległości, co wydatnie poprawiło dostęp do publicznego transportu
zbiorowego w obrębie osiedla Ruda Pabianicka – Wyścigi - dla poprawy dojazdu do zakładów pracy uruchomiono przystanek Compal na Jędrzejowie,
- dla poprawy skomunikowania autobus – pociąg uruchomiono przystanki Świtezianki – Dw. Łódź Radogoszcz Wschód,
- wydłużono linię nr 92 z Dw. Łódź Dąbrowa do pl. Niepodległości, co wiązało się z wprowadzeniem komunikacji autobusowej na ul. Zarzewskiej, dzięki czemu poprawiono dostępność transportu zbiorowego na os.
Górniak, - wydłużono linię nr N6 z pętli Marysin Stadion do pętli Rondo Powstańców 1863 r.
Sprzedaż biletów
Przychody łączne ze sprzedaży biletów Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi i wspólnych biletów (Aglomeracyjnego, Łódzko-Pabianickiego, Łódzko-Zgierskiego) pozostały poważnie uszczuplone w związku z ograniczeniem liczby pasażerów wynikającej z pandemii covid-19 i wyniosły 116,7 mln zł.
Wydatki na transport zbiorowy wyniosły 491,6 mln zł. Liczba pasażerów oszacowana w oparciu o zmodyfikowaną metodę dotyczącą liczby sprzedanych biletów wyniosła
141,3 mln osób.
Kontynuowano wzajemne honorowanie biletów regionalnych przewoźników kolejowych i lokalnego transportu zbiorowego. Łódź była pierwszym miastem w Polsce, na terenie którego wprowadzono pełną i bezwarunkową możliwość podróżowania koleją, autobusami i tramwajami w ramach jednego biletu zarówno jednorazowego, jak i okresowego.
W roku 2021 kontynuowano działania na rzecz poprawy jakości podróżowania transportem zbiorowym. Uruchomiono ponad 200 punktów sprzedaży biletów w sklepach sieci Żabka i utworzono kolejny punkt wydawania biletów specjalnych.
W 2021 r. pojazdy komunikacji miejskiej wykonały 49,2 mln wozokilometrów, z czego na autobusy przypadało
30,6 mln wozokilometrów a na tramwaje 18,6 mln wozokilometrów. MPK–Łódź sp. z o.o. eksploatowało 212 autobusów przegubowych, wtym 203 niskowejściowe, oraz 210 jednoczłonowych (wszystkie niskowejściowe) w tym
42 klasy midi. Oznacza to, że 98% taboru autobusowego było dostępne dla pasażerów z dysfunkcją narządów ruchu.
Dodatkowo podmiejskie linie zastępcze 43A, 43B, Z41, Z45 i Z46 obsługiwane były przez podwykonawcę.
MPK–Łódź sp. z o.o. eksploatowało 461 tramwajów, w tym 117 przegubowych i 344 jednoczłonowych kursujących w składach dwuwagonowych. Z całego taboru tramwajowego 117 wagonów posiadało całkowicie lub częściowo niską podłogę (25% wagonów, 40% składów), a 44 były wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Ponadto w ramach działań mających na 97 celu usprawnienie i rozwój systemu komunikacji zbiorowej w roku 2021 realizowano umowę na zakup 17 autobusów elektrycznych z możliwością doładowania poprzez stacje szybkiego ładowania zlokalizowane na pętlach oraz stacje wolnego ładowania na terenie Zajezdni Autobusowej przy ul. Limanowskiego, w ramach projektu pn. „Program niskoemisyjnego transportu miejskiego – zakup 17 autobusów elektrycznych wraz z wybudowaniem infrastruktury niezbędnej do ich obsługi” – całkowita wartość projektu 64,5 mln zł, dofinansowanie UE 45 mln zł, przy czym dostawy pojazdów realizowane będą w roku 2022.
Łączna długość torów tramwajowych w Łodzi wynosi 221 km. Właścicielem infrastruktury torowo-sieciowej jest Miasto Łódź, a MPK–Łódź sp. z o.o. jest jej dzierżawcą. Na terenie miasta eksploatowane są linie dwutorowe wspólnie zajezdnią (31% torów), których okres eksploatacji wynosi 15 lat oraz dwutorowe (w większości) linie w pasach wydzielonych (69% torów) o okresie eksploatacji 20 lat. Infrastruktura tramwajowa jest systematycznie remontowana, a w 2021 r. wymieniono ok. 4,5 km bieżących toru pojedynczego.
Łódzka punktualność
Jednym ze wskaźników jakości transportu zbiorowego jest jego punktualność. W 2021 r. skontrolowano 25 288 kursów (11 038 kursów tramwajowych i 14 250 kursów autobusowych), z czego 22 697 kursów zostało ocenionych pozytywnie (9 795 kursów tramwajowych i 12 902 kursów autobusowych).
Pełna treść raportu do pobrania TUTAJ