Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport o gdyńskim transporcie publicznym za rok 2021

infotrans
24.06.2022 13:00
0 Komentarzy

W ubiegłym roku gdyński tabor przewiózł 53,35 mln pasażerów.

Z 366 pojazdów prawie 30% stanowiły te zeroemisyjne, w tym 108 trolejbusów, co stanowiło 29,7% całej floty. To oznacza, że Gdynia spełnia więc wymogi minimalnego udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie wykorzystywanej w komunikacji miejskiej określonego dla roku 2025 – zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Z kolei miłośnicy jednośladów mogli korzystać z ponad 2 tys. miejsc postojowych i prawie 72 km dróg rowerowych.

Polityka transportowa

Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla komunikacji miejskiej w Gdyni oraz w miastach i gminach objętych porozumieniem komunalnym na lata 2016-2025 przyjęty został 20 kwietnia 2016 r. i zaktualizowany z dnia 31 marca 2021 r. – w związku z aplikacją przez PKM Sp. z o. o. w Gdyni o dofinansowanie zakupu 12 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury ładowania oraz przez PKT Sp. z o.o. w Gdyni – o dofinansowanie zakupu 7 trolejbusów przegubowych w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I) organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Powstała wówczas konieczność uspójnienia z dokumentami aplikacyjnymi i uaktualnienia kluczowego dokumentu strategicznego w zakresie transportu publicznego. Działania zaplanowane w projektach inwestycyjnych, obu wymienionych wyżej operatorów, są kontynuacją i rozwinięciem działań realizowanych już przez PKA Sp. z .o.o. w ramach projektu pn. „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań”, który otrzymał dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Priorytet: VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. Działanie: 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach. W Planie zostały określone zadania z zakresu publicznego transportu zbiorowego w Gdyni. Za jego realizację odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

W związku z pandemią COVID-19 nie przeprowadzono w 2021 r. badania potrzeb transportowych oraz preferencji i zachowań transportowych mieszkańców Gdyni do planowania oferty przewozowej wykorzystywano wyniki badań z 2018 r. Wiosną 2021 r. zrealizowano natomiast badania wielkości popytu w przekrojowych punktach sieci komunikacyjnej – w Gdyni i w obsługiwanych gminach ościennych – w celu określenia zmian, jakie nastąpiły w popycie wskutek pandemii. Badania te przeprowadzano w przerwach pomiędzy okresami nauki zdalnej, między kolejnymi falami pandemii. Jesienią wykonano badania wielkości popytu w pojazdach wszystkich linii obsługujących dzielnicę Chwarzno-Wiczlino. Celem tych badań była weryfikacja popytu po zmianach podaży usług wdrożonych w tej dzielnicy w rezultacie wdrożenia koncepcji jej obsługi wypracowanej w ramach projektu unijnego SMACKER.

Gdyńskie liczby

W 2021 r. w ramach realizacji Planu na terenie Gdyni wykonano m.in. następujące działania:

  • Na obszarze Gdyni wykonano 17,038 mln wozokilometrów, w tym 5,599 mln wozokm trolejbusami (32,86%). W stosunku do 2020 r. nastąpił wzrost wielkości pracy eksploatacyjnej o 1,07%, który był następstwem wykonywania kursów bisowych, w stosunku do podstawowych zaplanowanych w rozkładach jazdy (ze względu na ograniczenie liczby pasażerów, którzy mogli korzystać z pojazdów komunikacji miejskiej w czasie pandemii COVID-19) oraz dodatkowej obsługi uroczystości, wydarzeń okolicznościowych, sportowych i rozrywkowych.
  • Przewieziono 53,35 mln pasażerów, co w porównaniu do 2020 r. (47 mln pasażerów) oznacza 13,5% wzrost.
  •  Przewieziono minibusami 6346 osób z niepełnosprawnością i 2302 opiekunów, wykonano 102 tys. wozokilometrów. W stosunku do 2020 r. liczba wozokilometrów wzrosła o 48,18%. Ponadto, zgodnie ze zleconym przez Wojewodę Pomorskiego z 12 stycznia 2020 r. zadaniem, realizowano dowozy osób z niepełnosprawnością na szczepienia przeciw COVID-19. W 2021 r. przewieziono 968 osób.
  • Wprowadzono do eksploatacji 14 pojazdów zakupionych na rynku wtórnym.
  • Na podstawie analizy wyników badania preferencji i zachowań transportowych mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino podjęto decyzję o zmianie modelu obsługi tej dzielnicy, polegającą na zmniejszeniu liczby linii (likwidacja linii 103 i 172) na rzecz większej liczby kursów na liniach podstawowych: 140, 147 i 160. W rezultacie z dniem 1 marca wprowadzono zmiany w gdyńskiej komunikacji miejskiej – głównie dotyczące obsługi dzielnicy Chwarzno-Wiczlino oraz centrum miasta.
  • W celu poprawy dostępności przestrzennej komunikacji miejskiej, zgodnie z założeniami idei KLIMATycznego Centrum, na przebudowany (wydłużony) przystanek „3 Maja 01” przy ul. 10 Lutego wprowadzono dodatkowo wszystkie linie, których trasy prowadziły do tej pory ulicami: Dworcową, 10 Lutego, 3 Maja i Armii Krajowej.
  • W dniu 26 czerwca zmieniono rozkłady jazdy wszystkich linii trolejbusowych. Na liniach: 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30 oraz 23 + 33 wprowadzono jednakową, 20-minutową częstotliwość kursowania trolejbusów w godzinach międzyszczytowych.
  • W celu zapewnienia rytmiczności odjazdów na liniach powiązanych rozkładowo z trolejbusowymi, zmieniono rozkłady jazdy linii: R, S, W, 114, 159 i 181. 20
  • Zmieniono rozkłady jazdy linii midibusowych: 137, 145 i 153. Na liniach 137 i 145 w godz. 9-13 zwiększono częstotliwość kursowania midibusów z 30 do 20 minut. Ponadto w dni nauki szkolnej wybrane kursy linii 145 skierowane zostały przez Wielki Kack Fikakowo.
  • W dniu 13 września wprowadzono zmiany rozkładów jazdy na liniach 21, 24 i 320. Trolejbusy linii 21 wycofane zostały z obsługi Skweru Kościuszki. Zwiększono częstotliwość kursowania linii 24 w dni powszednie w godz. 6 – 6:30 z 20 do 12 minut. Linię 21 w obsłudze Skweru Kościuszki zastąpiła linia 320, która do tego czasu funkcjonowała tylko jako sezonowa.

Plan zrównoważonej mobilności

W 2021 r. w ramach realizacji Planu wykonano m.in. następujące działania:

  • Wyłączono sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Derdowskiego/ul. Żeromskiego, w ramach projektu KLIMATyczne Centrum Gdyni.
  • Zbudowano DDR wzdłuż ul. Płk. Dąbka na odcinku od ul. Andersa do ul. Kwiatkowskiego (ok. 350 m) – fragment trasy rowerowej R-10.
  • Wprowadzono Strefę tempo 30 (ruch rowerowy w ruchu ogólnym) na nowo zbudowanej ul. Sterników z odcinkiem ul. Szyprów od skrzyżowania z ul. Sterników do rzeki Kaczej. Wybudowano ciąg pieszo-jezdny objęty ograniczeniem prędkości do 30 km/h długości ok. 220 m.
  • Rozpoczęto budowę węzła integracyjnego – Węzeł Karwiny.
  • Zakończono budowę węzła integracyjnego Gdynia Chylonia, w tym wykonano ścieżkę rowerową w ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Morskiej do ul. Chylońskiej (ok. 330 m), 24 szt. stojaków rowerowych i 1 szt. stacji naprawy rowerów.
  • Wykonano buspasy m.in. na ul. Janka Wiśniewskiego (200 m), przedłużenie buspasa na ul. Małokackiej (kolejne 500m).
  • Przebudowano 9 zatok przystankowych.
  • Zbudowano 17 szt. parkingów rowerowych.
  • Wyznaczono 209 miejsc postojowych dla hulajnóg elektrycznych.
  • Podpisano porozumienia o współpracy z 7-ma operatorami hulajnóg elektrycznych.
  • Wyremontowano ul. 10 lutego w ramach realizacji projektu Klimatyczne Centrum, w tym: zastosowano płyty fakturowane w rejonach „zebr”, które są niezwykle przydatne dla osób niedowidzących i niewidomych, w skrajni chodników nasadzono zieleń w postaci 38 sztuk miłorzębów dwuklapowych i 2 000 sztuk bylin z gatunku japońskich traw ozdobnych,
  • wyznaczono 3 miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, wyznaczono także 3 miejsca parkingowe dla użytkowników hulajnóg elektrycznych, zbudowano trasę rowerową o łącznej długości 463 metrów.
  • Uruchomiono przetarg na realizację inwestycji pn.: „Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdynia Grabówek”. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2022 r.
  • Zakończono inwestycję pn. „Budowa trasy rowerowej wzdłuż ul. Dąbka”, w tym: budowa drogi dla rowerów.
  • Zakończono inwestycję pn. „Budowa parkingów rowerowych – zadanie 7”, w tym: budowa trzech parkingów rowerowych z miejscami obsługi rowerzystów.
  • Zrealizowano inwestycję pn. „Budowa ul. Sterników w Gdyni wraz z odcinkiem ul. Szyprów od skrzyżowania z ul. Sterników do rzeki Kaczej”. W ramach inwestycji wykonywany był ciąg pieszo-jezdny na całej długości objęty strefą zamieszkania 30km/h.
  • Zorganizowano kampanię „Odprowadzam sam” w gdyńskich przedszkolach publicznych i klasach „0” szkół podstawowych.
  • Zorganizowano 10. edycję konkursu rowerowego dla gdyńskich przedsiębiorstw „Do pracy jadę rowerem”. W konkursie wzięło udział 337 firm, a 2070 uczestników zarejestrowało 133 tysiące przejazdów.
  • Przystąpiono do ogólnopolskiej akcji pn. „Rowerowy Maj”, której celem jest popularyzowanie roweru jako ekologicznego środka transportu do szkoły.
  • Zorganizowano Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.
  • Kontynuowano prowadzenie bezpłatnej wypożyczalni rowerów towarowych dla przedsiębiorców, urzędników oraz organizacji pozarządowych.
  • Kontynuowano prowadzenie bezpłatnej wypożyczalni rowerów towarowych dla mieszkańców.

Strategia rozwoju elektromobilności

W 2021 r. w ramach realizacji dokumentu wykonano m.in. następujące działania:

  • W styczniu Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni Sp. z o.o. złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu przegubowych autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury ładowania, a Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni sp. z o.o. – o dofinansowanie zakupu trolejbusów – w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” (Faza I) organizowanego przez Narodowy 22 Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Obydwa wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie i w grudniu podpisano umowy o dofinansowanie.
  • W dniu 21 kwietnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni Sp. z o.o. podpisało z EvoBus Polska umowę na zakup, w ramach Działania 6.1 – Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, w Osi Priorytetowej VI Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, 24 zeroemisyjnych Mercedes-Benz eCitaro wyposażonych w m.in.: elektryczne ogrzewanie, system rekuperacji, innowacyjne systemy bezpieczeństwa z asystentem martwego pola i systemem awaryjnego hamowania, tzw. alkolock, automatyczne wykrywanie i tłumienie ognia, aktywny tempomat czy nowoczesną klimatyzację z aktywnymi filtrami neutralizującymi wirusy. W każdym z pojazdów będzie też defibrylator. W ramach projektu na terenie zajezdni zostanie zainstalowanych 13 ładowarek dwupunktowych typu plug-in do ładowania nocnego elektrobusów.
  • Na przystankach końcowych wybranych linii komunikacyjnych prowadzono budowę stacji pantografowych ładowania autobusów elektrycznych. Docelowo zostanie uruchomionych 7 stacji ładowania na terenie miasta.
  • W ramach projektu EfficienCE (Program INTERREG CE), realizowanego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej i projektu CAR (Creating Automotive Renewval – Program INTERREG POŁUDNIOWY BAŁTYK) realizowanego przez Gdynię zbudowano mobilną (przenośną) stację ładowania samochodów elektrycznych pozwalającą na ładowanie z różną mocą i różnym prądem (AC i DC), którą można podłączyć poprzez przekształtnik w dowolnym miejscu do trakcyjnej sieci trolejbusowej na terenie miasta. Prototyp uruchomiono na terenie parkingu gdyńskiej zajezdni trolejbusowej.
  • Przy ul. Komandorskiej uruchomiono pilotażowe ładowarki montowane na słupach oświetleniowych, które są efektem współpracy Gdyni ze spółką Energa Oświetlenie. Zakres ich mocy wynosi od 3 do 22 kW. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce przeznaczone dla indywidualnych użytkowników samochodów elektrycznych.
  • Do końca roku 2021 na terenie Gdyni zamontowano 42 stacje ładowania, które zapewniają 70 ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Wszystkie punkty ładowania na terenie miasta Gdyni są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.
  • Od lutego zwiększono udział trolejbusów w obsłudze linii 181, z 34% do 57%. Trolejbusy stały się więc podstawowymi – a autobusy uzupełniającymi – środkami transportu. Wszystkie eksploatowane na linii 181 trolejbusy to najnowsze pojazdy przegubowe wyposażone w baterie akumulatorowe, pozwalające pokonać część trasy bez sieci trakcyjnej.
  • Uruchomiono bezpłatną, sezonową linię „Orłowski meleks”, funkcjonującą w okresie wakacji na trasie Dworzec Gdynia Orłowo – Molo. Linię obsługiwały dwa pojazdy elektryczne, z których każdy mógł przewieźć maksymalnie 13 osób. Z połączenia skorzystało ok. 25 tysięcy osób.
  • Zakupiono samochód elektryczny marki Dacia Spring dla Straży Miejskiej.
  • Wynajęto dwa samochody elektryczne na potrzeby obsługi Urzędu Miasta Gdyni.
  • Zakupiono rowery elektryczne na potrzeby stworzenia wypożyczalni dla urzędników Urzędu Miasta. Rowery są zlokalizowane w każdym z oddziałów urzędu oraz w siedzibie głównej co pozwala na pokonywanie rowerami tras pomiędzy budynkami.
  • Rozszerzono program dofinansowania zakupu rowerów cargo-bike ze wspomaganiem elektrycznym – jest to jedyny taki program w skali kraju. Dofinansowanie jest realizowane w ramach programu CityChangerCargoBike oraz środków własnych Urzędu Miasta Gdyni. Projekt jest współfinansowany z Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020. W ramach podjętych działań nadal funkcjonuje przy urzędzie wypożyczalnia rowerów cargo, które pozwalają na przewożenie towarów o masie do 100 kg.

Szczegółowy raport podsumowujący działania miasta w 2021 roku: Plik pdf „Raport o stanie Gminy Miasta Gdyni w roku 2021” – rozmiar: 41719kb

Komentarze