Radomska komunikacja w 2014: RKM, nowe pętle i autobusy
MZDIK Radom przypomina to, co wydarzyło się w roku 2014 w miejskiej komunikacji. Najważniejszy element to testy oraz wdrożenie Radomskiej Karty Miejskiej i System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Dzięki pasażerom, którzy na bieżąco sprawdzali, jak funkcjonują elektroniczne bilety i urządzenia w autobusach miejskich, MZDIK Radom dowiedział się, nad czym wykonawca powinien popracować. Dziesięcioro testerów zostało za to nagrodzonych. Testy rozpoczęły się 1 kwietnia i trwały do 30 czerwca. Uczestnicy musieli w tym czasie sprawdzać, jak kasowniki w autobusach reagują na przykładane do nich karty miejskie oraz zwracać uwagę na wszelkie usterki monitorów LCD i wyświetlaczy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Oceniali także poprawność i głośność zapowiedzi, a do swoich ankiet musieli wpisywać ponadto wszystkie kontrole biletów, jakie trafiły im się podczas podróży autobusami. Dokładnie 500 dni trwało wprowadzanie w Radomiu Systemu Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Zakończyło się ono formalnie we wrześniu. Wszystkie 185 pojazdów komunikacji miejskiej wyposażono w 540 dwusystemowych kasowników, wyświetlacze informujące pasażerów o przebiegu tras, moduły zapowiedzi głosowych przystanków oraz komputery pokładowe z urządzeniami GPS. Na 44 najważniejszych przystankach postawiono tablice SDIP, zaś na dziewięciu z nich stanęły dodatkowo biletomaty. Wykonawca dostarczył także 80 tysięcy kart miejskich w czterech wzorach graficznych. Wnioski o wydanie RKM zaczęto przyjmować od 22 września. Zainteresowanie było – i nadal jest – bardzo duże.Kolejne ważne wydarzenie to dostawa nowych autobusów marki Solaris dla radomskiej komunikacji miejskiej. Osiem zakupionych Urbino 18 CNG zasiliło tabor MPK Radom. Nowe autobusy są przegubowe, niskopodłogowe i w pełni przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Solarisy są napędzane gazem ziemnym, zaś wśród ich wyposażenia są między innymi klimatyzacja oraz monitoring. Przed końcem roku MPK kupiło natomiast sześć następnych pojazdów tej marki, lecz już używanych – z Bydgoszczy. W ramach rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej w 2014 r. wybudowano trzy nowe pętle końcowe dla autobusów oraz zakupiono kilkanaście nowych wiat przystankowych. Zastąpiono nimi w pierwszej kolejności poważnie wyeksploatowane wiaty włoskie. Na pięciu przystankach zostały zamontowane kamery. Obraz z nich jest przesyłany do stanowiska monitoringu MZDIK. Remontu doczekało się 15 zatok przystankowych i dwie pętle końcowe (na Kapturze i na Kierzkowie). Zbudowano też nową – przy ulicy Mroza. Cztery nowoczesne pojazdy zasiliły tabor naszego Działu Obsługi Transportu Osób Niepełnosprawnych. Ich zakup dofinansowany został kwotą 265 tysięcy złotych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach 'Programu wyrównywania różnic między regionami II’. Auta te kursują od września. W 2014 roku pojawiło się bardzo dużo ułatwień dla rowerzystów. Po tym względem był to okres wręcz przełomowy. Wjazd jednośladami w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów umożliwiliśmy na około 30 radomskich ulicach jednokierunkowych. Usprawnienia w ruchu rowerów były jednym z projektów w ramach Budżetu Obywatelskiego. O realizacji wniosku Bractwa Rowerowego zdecydowali radomianie. Na kilku innych jezdniach wyznaczyliśmy tak zwane kontrapasy. Nowy chodnik, a koło niego droga dla rowerów, powstały też po wschodniej stronie Potoku Północnego, pomiędzy ulicami Struga i 25 Czerwca. Wybudowaliśmy także łącznik rowerowy pomiędzy ulicami Dowkontta i Broni. Ponad 1,1 kilometra ma nowa droga dla rowerów, przebiegająca wzdłuż ulicy Olsztyńskiej na osiedlu Nad Potokiem. Dodatkowo w połowie kwietnia w północnej części Śródmieścia została wprowadzona strefa Tempo 30. Pierwszy jej etap objął obszar ograniczony ulicami Kelles-Krauza, Niedziałkowskiego, Żeromskiego, Malczewskiego, Kelles-Krauza, Struga i Pileckiego (ale bez tych ulic). Na wszystkich drogach tej strefy obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Poza tym wszystkie skrzyżowania stały się równorzędne. Na ulicy Kilińskiego powstały wyniesione przejścia dla pieszych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze