Radom odpowiada na pytania pasażerów ws. SDIP
Tablice SDIP przy przystankach wyliczają czasy przyjazdów zdanych GPS – informuje MZDiK Radom.
-„Zadaniem tablic Systemu Dynamicznej InformacjiPasażerskiej przy przystankach jest pokazywanie rzeczywistych, a nierozkładowych czasów odjazdów autobusów komunikacji miejskiej” – informuje MZDiKRadom, odpowiadając tym samym na coraz częstsze zarzuty pasażerów, że tablicepokazują rzekomo nieprecyzyjne dane.
Pasażer pyta
-„Proszę o informację, dlaczego rozkłady jazdy wInternecie i na przystankach nie są zgodne z tymi wyświetlanymi na tablicachelektronicznych. Nie jest to jednorazowa sytuacja, gdy rozkłady jazdy niepokrywają się” – takie zgłoszenie otrzymali urzędnicy ostatnio od jednej zpasażerek.
MZDiK odpowiada tak:
Najważniejszą informacją jest to, iżtablice SDIP przy przystankach odliczają czas do przewidywanego rzeczywistegoczasu przyjazdu danego autobusu. Jeżeli na przykład zgodnie z rozkładem jazdyma on przyjechać o godzinie 15:32, natomiast z powodu korków złapał opóźnienie,to tablica pokazuje wtedy, że przyjedzie on za 4 minuty, czyli o 15:36. Gdybywyświetlacze miały pokazywać wyłącznie te same godziny, które są na rozkładachpapierowych i w Internecie, to ich istnienie nie miałoby większego sensu, bo tosamo pasażerowie mogliby sprawdzać w gablotach na przystanku.
Wszystkie autobusy miejskie w Radomiu są wyposażone w systemlokalizacji GPS, a dzięki temu wiadomo, gdzie jest dany pojazd. Na podstawieodległości, jaka pozostała mu do pokonania do kolejnych przystanków, wyliczanyjest na nich przewidywany rzeczywisty czas przyjazdu. To również bardzo ważnainformacja, bo może zdarzyć się, że tablica SDIP na przykład na przystanku przyKauflandzie będzie pokazywać, że autobus linii 1 podjedzie tam za dwie minuty(system zlokalizuje, iż autobus jest już na wysokości katedry i na podstawieodległości do pokonania obliczy te dane), natomiast po drodze będzie akuratdługi korek przed światłami i faktyczny czas wydłuży się z dwóch minut dotrzech. Są to jednak normalne różnice, bo system wylicza czas jedynie napodstawie odległości – a nie jest przecież w stanie przewidzieć, czy po drodzeautobus trafi na zielone światło i przejedzie szybko, czy będzie oczekiwać naczerwonym. To tak samo jak podczas planowania jazdy samochodem – nawigacja możeobliczyć nam przewidywany czas jazdy od punktu A do punktu B, lecz jeżeli podrodze wystąpią jakieś utrudnienia w ruchu, to faktycznie ten czas się wydłuży.
Inną kwestią są czasy podawane na tablicach zlokalizowanychprzy kilku pierwszych przystankach od pętli końcowej (na przykład na Struga /Szklana, Mieszka I / Królowej Jadwigi, Sycyńska / Helleńska i tym podobnych).Aż do czasu odjazdu autobusu z pętli tablice SDIP pokazują tylko czasyrozkładowe – zakładając, że kurs zacznie się punktualnie. Dopiero od chwiliruszenia z przystanku początkowego zaczyna się odliczanie rzeczywiste (napodstawie odległości). Jeśli zatem, na przykład z powodu korków, autobusprzyjedzie na pętlę już po rozkładowym czasie swojego odjazdu albo zdarzy sięinna sytuacja, której ani kierowca, ani pasażerowie, ani tym bardziej SDIP niebyli w stanie wcześniej przewidzieć (awaria, wypadek itp.), to wtedyprzewidziany odjazd, który jednak nie nastąpił, zniknie z tablicy. Pojawi sięna niej ponownie dopiero wtedy, gdy autobus faktycznie rozpocznie realizacjętego kursu (wtedy opóźnionego).
Niedogodności dla pasażerów mogą zdarzyć się wtedy, gdyautobus z jakiegoś powodu zatrzyma się na dłużej już w trakcie wykonywaniakursu. Taka sytuacja miała miejsce kilka dni temu, gdy przy ulicy Sienkiewiczatablica przez 10 minut niezmiennie zapowiadała przyjazd pojazdu linii 5 w ciągutrzech minut. Tak wynikało z odległości, ale autobus miał awarię i przez 10minut stał na ulicy Żeromskiego. System nie jest w stanie przewidzieć, za ileuszkodzony wóz ruszy, więc nie koryguje wskazań do chwili rozpoczęciakontynuacji jazdy.
Generalnie na każdą sytuację trzeba patrzeć osobno. Warto teżwiedzieć, że pasażerowie mogą korzystać z systemu nie tylko tam, gdzie sąustawione tablice. Pozwala na to także podgląd internetowy: http://rkm.mzdik.radom.pl.W okienku po prawej stronie trzeba wpisać numer linii i wtedy wyświetlą sięrzeczywiste lokalizacje jeżdżących na niej autobusów. Po kliknięciu w ikonęwybranego pojazdu pojawi się tabela z przewidywanym czasem przyjazdu do następnychprzystanków.
Jeszcze wygodniejsze może być korzystanie z darmowejaplikacji myBus (do ściągnięcia na smartfony):http://www.taran.com.pl/mybusonline.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze