Radni przyjęli budżet Wrocławia na 2026. Sprawdzamy, co z transportem publicznym
Radni Rady Miejskiej Wrocławia przyjęli budżet miasta na 2026 rok, który – jako największy w historii samorządu – zakłada rekordowe nakłady inwestycyjne, w tym znaczące środki na komunikację miejską oraz infrastrukturę dla pasażerów.
Budżet został uchwalony 18 grudnia 2025 roku – za jego przyjęciem zagłosowało 25 radnych, 10 było przeciw, a 1 radny wstrzymał się od głosu. Dochody miasta zaplanowano na poziomie 8,49 mld zł, a wydatki na 9,67 mld zł, przy rekordowych wydatkach inwestycyjnych sięgających 1,54 mld zł.
Rozkład jazdy:
- Jaką kwotę Wrocław przeznaczy w 2026 roku na transport i łączność?
- Jaki udział w budżecie inwestycyjnym mają projekty transportowe?
- Które inwestycje tramwajowe będą kontynuowane w 2026 roku?
Transport publiczny i drogi jako priorytet inwestycyjny
Budżet Wrocławia na 2026 rok jest największy w historii miasta zarówno pod względem dochodów, jak i wydatków oraz skali inwestycji. Jak podkreślają władze miasta, ma on charakter wyraźnie prorozwojowy, a jednym z jego filarów pozostaje transport publiczny oraz infrastruktura drogowa i tramwajowa.
„Prace nad budżetem były w tym roku wyjątkowo intensywne, ale też niezwykle rzeczowe i odpowiedzialne. To budżet wyraźnie prorozwojowy – rekordowy pod względem inwestycji i jednocześnie bardzo stabilny finansowo”
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Dochody miasta w 2026 roku wyniosą 8,49 mld zł, natomiast wydatki sięgną 9,67 mld zł. Wydatki inwestycyjne osiągną poziom 1,54 mld zł, co plasuje Wrocław w ścisłej czołówce najbardziej aktywnych inwestycyjnie samorządów w Polsce. Deficyt budżetowy jest bezpośrednio powiązany z wysokim poziomem inwestycji.
„Deficyt budżetowy jest bezpośrednio powiązany z rekordowymi wydatkami inwestycyjnymi, które sięgają 1,5 miliarda złotych”
Jacek Sutryk
Po pierwszym czytaniu budżetu uwzględniono 91 poprawek zgłoszonych przez radnych.
„Budżet na 2026 rok łączy rekordowe nakłady na inwestycje z poziomem wydatków bieżących, umożliwiającym funkcjonowanie miasta na wysokim poziomie. Jest to budżet ambitny, stabilny i prorozwojowy”
Marcin Urban, skarbnik Wrocławia
1,79 mld zł na transport i łączność
Na transport i łączność Wrocław przeznaczy w 2026 roku 1,79 mld zł, co stanowi 18 proc. całego budżetu miasta. To jeden z największych obszarów wydatkowych, obejmujący zarówno bieżące funkcjonowanie komunikacji miejskiej, jak i rozbudowę infrastruktury dla autobusów, tramwajów i pasażerów.
W ramach wydatków inwestycyjnych na transport i drogi zaplanowano około 588 mln zł, czyli 39 proc. wszystkich wydatków inwestycyjnych miasta. Znaczna część tej kwoty zostanie przeznaczona na infrastrukturę drogową – 197 mln zł, w tym niemal 36 mln zł w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze” oraz 24 mln zł na remonty obiektów inżynierskich.
Kontynuowane będą także kluczowe inwestycje tramwajowe, w tym budowa trasy tramwajowej od Sępolna do Swojczyc oraz przebudowa skrzyżowania Dubois–Drobnera. Nakłady na te zadania w 2026 roku wyniosą łącznie blisko 109 mln zł. Dodatkowo miasto przeznaczy niemal 60 mln zł na modernizację torowisk tramwajowych.
Parkuj i Jedź oraz infrastruktura dla pasażerów
Wrocław w 2026 roku będzie dalej rozwijał system Parkuj i Jedź, korzystając ze środków unijnych. Nowe parkingi P+R powstaną m.in. przy stacjach Leśnica, Pracze, Zakrzów oraz Wojnów Wschodni, co ma ułatwić mieszkańcom i pasażerom przesiadki na transport publiczny.
Równolegle miasto przeznaczy ponad 50 mln zł na rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej, poprawiając dostępność przystanków, węzłów przesiadkowych i tras dojścia do komunikacji miejskiej.
Dochody Wrocławia w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosą w 2026 roku 12,6 tys. zł, co oznacza wzrost o ponad 1 tys. zł względem 2025 roku. Kluczowym źródłem dochodów pozostają podatki PIT i CIT, które osiągną poziom 4,94 mld zł, czyli o ponad 400 mln zł więcej niż rok wcześniej.
„Dochody z PIT i CIT stanowią kluczowy filar budżetu. Każdy mieszkaniec, który rozlicza swój podatek we Wrocławiu, realnie dokłada się do funkcjonowania miasta i nowych inwestycji”
Marcin Urban
Znaczące wpływy zapewnią także podatki lokalne w wysokości 945 mln zł oraz opłaty i inne dochody sięgające 787 mln zł.
Naszym zdaniem
Budżet Wrocławia na 2026 rok potwierdza, że transport publiczny pozostaje jednym z kluczowych obszarów polityki miejskiej. Wysoki poziom finansowania komunikacji miejskiej, kontynuacja inwestycji tramwajowych, modernizacja torowisk oraz rozwój systemu Parkuj i Jedź wpisują się w dotychczasowy kierunek miasta, które w ostatnich latach systematycznie inwestowało w transport zbiorowy. Skala zaplanowanych środków pokazuje, że Wrocław traktuje transport publiczny jako fundament dalszego rozwoju i poprawy jakości życia pasażerów.





Komentarze