Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

’Przystanek’ – trójmiejska gazeta komunikacyjna

infotrans
08.10.2010 16:28
0 Komentarzy

Z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu i Europejskiego Dnia Bez Samochodu Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej przygotował pierwszy numer bezpłatnej gazety 'Przystanek’, poświęconej komunikacji miejskiej w metropolii. Gazeta będzie ukazywać się cyklicznie. Pierwszy numer w formie papierowej można było otrzymać od 15 września w biurach obsługi klienta ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo, w wybranych punktach sprzedaży biletów oraz w urzędach miejskich i gminnych na obszarze metropolii. W dniu 21 września 'Przystanek’ był kolportowany razem z gazetą 'Metro’. A tak o nowej medium w transporcie publicznym mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej: –„Z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu i Europejskiego Dnia
Bez Samochodu Związek postanowił wydrukować pierwszy numer gazety „Przystanek”, adresowany do pasażerów komunikacji miejskiej. Mamy nadzieję, że pierwsze wydanie gazety „Przystanek”przypadnie Państwu do gustu i że na stałe wpisze się ona w działalność informacyjną MZKZG. Jednocześnie liczymy na to, że możliwość zgłaszania przez
Czytelników ewentualnych uwag dotyczących formy gazety i poruszanej tematyki umożliwi swoisty dialog, na którym nam bardzo w kontaktach z Państwem zależy.”

Przystanek strona 2Przystanek strona 3Przystanek strona 4Przystanek strona 1

Jednym z powodów powołania do życia pisma „Przystanek”jest fakt, że Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG) integruje komunikację miejską na obszarze aż 13 gmin. Rezultatem działalności Związku było wprowadzenie od 1 stycznia 2008 r. „wspólnych biletów”. Dzięki temu po raz pierwszy na obszarze naszej metropolii doszło do taryfowej integracji komunikacji komunalnej z kolejową i tak naprawdę rozpoczęła się akcja –integracja. Została ona dobrze oceniona przez mieszkańców i turystów, którym jest dedykowana. Nastąpił dynamiczny
wzrost zainteresowania biletami metropolitalnymi umożliwiając bicie kolejnych rekordów sprzedaży. MZKZG w 2008 r. sprzedał łącznie 97 tys.biletów, natomiast w 2009 r. 186 tys. biletów, prawie dwukrotnie więcej. Co miesiąc ponad milion przejazdów jest realizowanych na podstawie biletów metropolitalnych, które ma już co 10. pasażer. W tym roku ten wynik na pewno zostanie pobity. Największym powodzeniem cieszą się bilety kolejowo-komunalne bowiem umożliwiają podróżowanie bez żadnych ograniczeń autobusami, tramwajami, trolejbusami oraz pociągami PKP Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych na obszarze całego Związku. Za przejazd płacimy tyle samo bez względu na to, czy jedziemy jeden, czy kilkadziesiąt przystanków. Można przy tym wybierać w jakim zakresie chce się korzystać z komunikacji komunalnej, czy z całej, czy tylko z organizowanej np. przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Przystanek strona 6Przystanek strona 7Przystanek strona 8Przystanek strona 5

Warto również zwrócić uwagę, że dzięki Związkowi doszło do integracji taryfowej komunikacji komunalnej –cena za jeden przejazd (2,5 zł) jest taka sama w komunikacji gdańskiej, gdyńskiej i wejherowskiej. Ponadto wdrożona została Karta Turysty, której integralnym elementem jest 24- lub 72-godzinny bilet metropolitalny. Nie bez znaczenia jest nowoczesna technologia wykorzystywana przy sprzedaży biletów metropolitalnych. Bilety są zapisywane na kartach elektronicznych, pozostawiono jednak, z myślą o turystach i osobach rzadko korzystających z komunikacji miejskiej,
możliwość zakupu papierowych 24- i 72- godzinnych biletów metropolitalnych. Bilety można również zapisywać na elektronicznych legitymacjach studenckich. Rezultatem działalności Związku są też jednakowe zasady funkcjonowania linii nocnych oraz koordynacja rozkładów tych linii z SKM. Warto zwrócić uwagę, że Związek utworzył serwis internetowy zawierający bieżące informacje i komunikaty oraz rozkłady jazdy wszystkich środków transportu w całej metropolii.
Ponadto, przygotował i udostępnił nieodpłatnie mieszkańcom oraz turystom mapy przedstawiające sieć komunikacyjną. Najnowszą edycję mapy z lipca 2010 r. można otrzymać w biurach obsługi klienta, punktach informacji turystycznej i w siedzibie Związku w Gdańsku Wrzeszczu, ul. Sobótki.

Komentarze