Przed nami kolejna edycja konferencji „Bezpieczny Pojazd – Bezpieczny Pasażer”
21 maja odbędzie się kolejna konferencja z cyklu Bezpieczny Pojazd – Bezpieczny Pasażer. Tym razem w wersji on-line.
Wydarzenie odbędzie się pod hasłem „Nowe Technologie, a Bezpieczeństwo Pojazdów”. Podczas konferencji zostaną omówione następuję tematy: jak unikać możliwych zagrożeń przy wprowadzaniu nowych technologii; pojazdy z napędem wodorowym, elektrycznym a bezpieczeństwo podróżnych; nowoczesne rozwiązania zapewniające spokojny sen producentom i przewoźnikom;
TransInfo.pl: Skąd wziął się pomysł zorganizowania konferencji?
BM, JK, MM: Podczas jednego ze spotkań dotyczącego autobusów pojawiło się pytanie, dlaczego temat bezpieczeństwa w transporcie publicznym jest praktycznie pomijany i traktowany trochę po macoszemu? W obecnych czasach przy dynamicznym rozwoju transportu zbiorowego bardzo często mówi się o bezpieczeństwie samochodów osobowych, a pomija temat pojazdów transportu publicznego zbiorowego. Należy wspomnieć, że w tym czasie miało miejsce kolejne tragiczne zdarzenie, więc naturalne było przejście od słów do czynów.
TransInfo.pl: Jak oceniacie te wszystkie edycje konferencji?
BM, JK, MM: Pod względem merytorycznym jest to spotkanie na niezwykle wysokim poziomie. Jednocześnie udało się zgromadzić wielu wybitnych ekspertów i praktyków, a wynikami swoich najnowszych badań dzielili się naukowcy z wyższych uczelni i instytutów, z wielu europejskich krajów. A ponadto miały miejsce prezentacje innowacyjnych opracowań jak np. siedzeń dostosowujących się do wzrostu pasażera, poprawiających ergonomię poręczy, systemów ostrzegających o zagrożeniu pożarowym, tłumiących ogień, nowych rozwiązań dotyczących organizacji ruchu, przewozu młodzieży i dzieci, osób niepełnosprawnych itd.
Z drugiej strony widzimy potrzebę szerszego promowania konferencji i przekonywania zarówno producentów pojazdów, jak i przewoźników do korzystania z udostępnianej wiedzy. Warto sprawdzać jak sobie radzą inni, co nowego jest wdrażane przez liderów branży i co o sprawach bezpieczeństwa mówią naukowcy. Nie trzeba do wszystkiego dochodzić samemu, niejednokrotnie na zasadzie prób i błędów.
KN: Każda z edycji konferencji była inna i stanowiła idealną okazję do poznania punktu widzenia z naprawdę wielu stron, począwszy od przedstawicieli sektora publicznego, poprzez stowarzyszenia przewoźników, producentów innowacyjnych rozwiązań i skończywszy na środowisku naukowym o wielkim doświadczeniu. Z mojego punktu widzenia poznanie tych osób i ich obszaru działalności w wielu sprawach poszerzyło wiedzę.
MT: Jestem jednym z najmłodszych stażem uczestnikiem konferencji. Przyznać muszę, że udział w wydarzeniu pozwala na prezentację wyników badań własnych przed doświadczonym gremium składającym się nie tylko z naukowców, lecz również praktyków sektora transportu zbiorowego. Jest to cenne doświadczenie, które wnosi ważny wkład do rekomendacji kierowanych rokrocznie do sektora publicznego. Warte podkreślenia jest to, że o kwestiach bezpieczeństwa w transporcie pasażerskim można dyskutować, reprezentując różne punkty widzenia. Dla mnie i dla moich badań ważne jest, by wiedza ta przekładała się na praktykę działań podejmowanych przez organizatorów przewozów w publicznym transporcie zbiorowym realizowanym w granicach obszarów funkcjonalnych dużych miast.
TransInfo.pl: Czy jest potrzebna?
BM, JK, MM: Niestety o takiej potrzebie nadal świadczą wypadki w transporcie publicznym i ich ofiary. Dopóki mają one miejsce, warto działać, aby ratować życie i zdrowie podróżnych. Cena pomyłek lub zaniechań może być zbyt wysoka.
KN: Miejsc wymiany doświadczeń wszystkich wymienionych grup i przedstawicieli środowisk jest niewiele. Eksperci i podmioty zaangażowane w utrzymanie lub podnoszenie poziomu bezpieczeństwa powinny mieć okazję do wymiany wiedzy i doświadczeń – a taką okazją jest właśnie przedmiotowa konferencja.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MT: Każde forum wymiany doświadczeń jest niezbędne do tego by poczucie bezpieczeństwa pasażerów, reakcja służb na nadzwyczajne sytuacje były na jak najwyższym poziomie. Zbudowany kapitał relacyjny procentuje przy kolejnych edycjach konferencji oraz w życiu między nimi. To cenne.
TransInfo.pl: Jaka przyszłość konferencji?
BM, JK, MM: Staramy się z roku na rok zapraszać coraz szerszą rzeszę ekspertów, inspektorów i innych specjalistów z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa w komunikacji. Przyszłość zależy od zapotrzebowania i opinii zarówno prelegentów, jak i uczestników. W tym roku, aby ułatwić w niej udział, organizujemy ją w wersji online. W kolejnych latach będzie brana pod uwagę również wersja hybrydowa.
KN: Mam nadzieję, że organizatorzy nie zrezygnują ze spotkań na żywo – spotkania online są bardzo pomocne, choć uważam, że dyskusje również w kuluarach dają dużo dobrego i świeżego powietrza w wielu obszarach.
MT: Kolejne edycje konferencji są oczekiwane. W ich trakcie panuje wysoka kultura słowa i kultura organizacyjna, co przekłada się na wysoką jakość debaty i merytoryczne wnioski z niej płynące. W dzisiejszym świecie otrzymujemy wiele szybkich rozwiązań na bolączki dnia codziennego. Często mają one wymiar jednorazowy. W trakcie naszych konferencji przekonujemy się, że bezpieczeństwo jest procesem, efektem działań systemowych inicjowanym przez człowieka przy wsparciu techniki w naszych środowiskach życia. Z pełnym przekonaniem rekomenduję organizację kolejnych edycji i zachęcam do udziału w nich.
TransInfo.pl: Dziękujemy za rozmowę!
Na nasze pytia odpowiadali:
- BM - dr inż. Bogdan Marczyk - Komunikacja Beskidzka S.A., JK – dr Janusz Kajzer - Kabimec Consulting, Szwecja, MM – Marek Możdżyński – MWM EG (organizator);
- KN: Krzysztof Nowak – Naczelnik Wydziału Inspekcji WITD w Bydgoszczy;
- MT: Mikołaj Tomaszyk, prof. UAM dr hab., WNPiD, Zakład Studiów nad Bezpieczeństwem;
Szczegóły konferencji na https://www.safetypassengers.com/ Poniżej lista tegorocznych prelegentów:
Prelegenci | Firma / Organizacja | Temat |
Fryderyk Jagieliński & Marcin Wojtowicz - Knorr-Bremse Polska | Knorr-Bremse Polska | ProFleet Assist+ "Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego" |
Dr Janusz Kajzer | Kabimec Consulting | Bezpieczeństwo autobusów - biorąc pod uwagę pasażerów niepełnosprawnych, seniorów… |
Dr inż. Bogdan Marczyk | Komunikacja Beskidzka S.A. | Wybrane, techniczne aspekty bezpieczeństwa pasażerów autobusów komunikacji miejskiej. |
Krzysztof Nowak | Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego | Stan techniczny autobusów – kontrole techniczne ITD |
Ireneusz Pachliński | PRO-TECTOR | Układy oczyszczania spalin jako potencjalne źródła pożarów |
Petr Pavlata | Vision Consulting | 25 lat symulacji dachowania autobusów w VCA |
Kamil Przewoski | IDIADA Poland | Czy aktualne przepisy wystarczająco dbają o bezpieczeństwo pasażerów autobusów? |
Anetta Rzadkosz | ManuMastery | Innowacyjne zastosowania klejów w poprawie bezpieczeństwa pojazdów |
Prof. dr hab. Mikołaj Tomaszyk | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zakład Studiów nad Bezpieczeństwem | Autobus zasilany wodorem w polityce ekologicznej operatorów publicznego transportu zbiorowego – przykłady miast europejskich |
Dr Harald Zellmer | Dr Harald Zellmer | Systemy przytrzymujące pasażerów w publicznym transporcie ze szczególnym uwzględnieniem autonomicznych minibusów |
Jia-Cheng Xu | KTH & VTI | Bezpieczne manewrowanie autobusem: Zmniejszenie ryzyka długotrwałych obrażeń u stojących pasażerów autobusu |
Marek Możdżyński | MWMEG | Nie do wiary ile jeszcze można zmienić |
Komentarze