ETM 2025: Prezydent Trzaskowski otrzymał 7 pomysłów na Warszawski Transport Przyszłości
16 września, Z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności warszawskie organizacje pokazały dokument „7 pomysłów na Warszawski Transport Przyszłości”.
Spotkanie miało miejsce przed warszawskim Ratuszem i zgromadziło przedstawicieli koalicji 18 warszawskich organizacji społecznych. To część szerszej kampanii „Dziedzictwo Transportowe dla Warszawy”, mającej na celu zdopingowanie prezydenta Rafała Trzaskowskiego do usprawnienia warszawskiego transportu.
Rozkład jazdy:
- Jakie postulaty znalazły się w dokumencie „7 pomysłów na Warszawski Transport Przyszłości”?
- Dlaczego organizacje społeczne apelują o powołanie Rzecznika Praw Pieszych?
- W jaki sposób postulaty mają poprawić jakość życia mieszkańców Warszawy?
– Wdrażając nasze propozycje, prezydent Trzaskowski miał szansę zapisać się w historii stolicy, tak jak Hidalgo w Paryżu czy Khan w Londynie, jako lider, którego decyzje transportowe zmienią życie mieszkańców. To właśnie ulice – zakorkowane i hałaśliwe albo spokojne, przyjazne pieszym i podporządkowane komunikacji zbiorowej – mówią najwięcej o poziomie życia w stolicy. Usprawnienie transportu to dziedzictwo, które pozostanie na lata – powiedziała Nina Józefina Bąk, dyrektorka Clean Cities Campaign w Polsce.
Dokument zawierał konkretne postulaty – od szybszych autobusów i wygodnych przesiadek, przez powołanie Rzecznika Praw Pieszych, bezpieczne szkolne ulice i garaże rowerowe, aż po zielone koperty do ładowania elektryków i uporządkowaną logistykę dostaw. Autorzy, czyli 18 warszawskich organizacji społecznych działających na rzecz klimatu, ekologii i bezpieczeństwa drogowego, podkreślali, że wdrożenie rozwiązań oznaczałoby inwestycję w zdrowie, jakość życia mieszkańców i atrakcyjność Warszawy jako miasta do pracy i życia.
„7 pomysłów na Warszawski Transport Przyszłości” zostało opracowanych i popartych przez szeroką koalicję – w tym Clean Cities Campaign – jako gotowy plan zmian na najbliższe trzy lata. Organizacje przypominały, że tegoroczny Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu odbywał się pod hasłem Mobility for Everyone, czyli mobilność dla wszystkich. Miało to symbolicznie podkreślić, że nikt nie powinien być pominięty w planowaniu miejskiej polityki transportowej.
Przy każdym z siedmiu postulatów podano konkretne rozwiązania, przewidywane efekty oraz jednostki organizacyjne odpowiedzialne za wdrożenie.
Autobusy, przesiadki i Rzecznik Pieszych
Pierwszy postulat dotyczy zwiększenia roli autobusów w systemie transportowym stolicy. W 2024 roku liczba przejazdów autobusami sięgnęła 447 mln, co niemal dorównało łącznej liczbie przejazdów metrem i tramwajami. Obecnie w Warszawie istnieje ok. 85 km buspasów, lecz eksperci wskazywali, że potrzebne jest ich podwojenie do 160 km oraz wyznaczenie sieci szybkich linii autobusowych – tzw. metrobusów.
Według analiz, takie zmiany mogłyby skrócić czas przejazdu w szczycie nawet o 1/3 i zachęcić wielu kierowców do przesiadki do komunikacji miejskiej. Badania przywołane podczas konferencji dowodziły, że 80% warszawiaków popiera buspasy i inne formy priorytetu dla transportu zbiorowego.
Wygodne przesiadki i Rzecznik Pieszych
Warszawa codziennie notuje ok. 5 mln przejazdów transportem publicznym, z czego aż 1,8 mln to przesiadki. Jak wynika z badań Clean Cities Campaign, każda minuta oczekiwania na przesiadkę jest dla pasażera bardziej uciążliwa niż minuta jazdy. Dlatego postulowano stworzenie nowoczesnych, zadaszonych węzłów przesiadkowych z windami, schodami ruchomymi i czytelną informacją.
Kolejną propozycją jest powołanie Rzecznika Praw Pieszych – osoby, która dbałaby o interesy pieszych. W Warszawie codziennie pieszo porusza się 67% mieszkańców, a w 2024 roku zgłosili oni ponad 95 tys. problemów w aplikacji Warszawa 19115. Postulat miał na celu wprowadzenie stałego nadzoru nad jakością chodników, przejść i organizacją ruchu w trakcie robót drogowych.
Bezpieczne ulice dla dzieci i rozwój rowerów
Organizacje wskazywały, że aż 83% warszawskich dzieci chciałoby docierać do szkoły aktywnie – rowerem, hulajnogą lub pieszo – a 69% już to robi. Problemem pozostaje jednak brak bezpiecznych ulic w rejonie szkół, gdzie parkują i manewrują samochody. Dlatego apelowano o rozszerzenie programu „Droga na Szóstkę” na wszystkie dzielnice i wprowadzenie ograniczeń w ruchu samochodów wokół placówek.
Postulaty dotyczy również rozwoju infrastruktury rowerowej – nie tylko tras rekreacyjnych, ale także tzw. autostrad rowerowych pozwalających bezpiecznie i szybko pokonywać większe dystanse. Proponowano też wprowadzenie publicznych garaży rowerowych i rowerowni osiedlowych, które zwiększyłyby codzienne wykorzystanie jednośladów.
Logistyka miejska i elektromobilność
Rosnący ruch dostawczy był kolejnym problemem, na który zwrócono uwagę. Według analiz, samochody dostawcze odpowiadają za nawet 40% emisji transportowych zanieczyszczeń. Organizacje apelują o rozwój zrównoważonej logistyki miejskiej – m.in. strefy dostaw zeroemisyjnych i współpracę z firmami kurierskimi.
Nie zabrakło też postulatów związanych z elektromobilnością. Podkreślono, że choć elektryczne samochody tanieją i coraz częściej trafiają na rynek wtórny, to brakuje infrastruktury ładowania na osiedlach. Dlatego zaproponowano pilotaż tzw. Zielonych Kopert – miejsc parkingowych z ładowarkami przy blokach z wielkiej płyty.
– Dzięki niższym kosztom ładowania auta elektrycznego można oszczędzić nawet 5–6 tys. zł rocznie. Jeśli Warszawa znalazłaby rozwiązanie problemu ładowania w dzielnicach mieszkaniowych, mogłaby stać się liderką elektromobilności w całym regionie – przekonywała Nina Józefina Bąk.
Koalicja organizacji
„7 pomysłów na Warszawski Transport Przyszłości” zostało przygotowane przez Clean Cities Campaign i poparte przez 17 innych organizacji społecznych: m.in. Bike Festival Warszawa 2025, Fundację Na Miejscu, Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych, Fundację ZACZYN, Health and Environment Alliance, Zielone Mazowsze, Instytut Ekologii Akustycznej i Rodzic w Mieście.
Całość pomyślana jest jako kompleksowy plan zmian, które w ciągu trzech lat mogłyby uczynić Warszawę miastem nowoczesnym, zdrowym i przyjaznym mieszkańcom.
Komentarze