Prawa pasażera w transporcie morskim i śródlądowym – przyjęte!
6 lipca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie praw pasażerów podróżujących drogą morską i po wodach śródlądowych. Po przepisach regulujących prawa pasażerów w transporcie powietrznym i kolejowym Unia Europejska określiła odrębne prawa dla pasażerów podróżujących drogą wodną. Pasażerowie w transporcie morskim i śródlądowym, w szczególności pasażerowie niepełnosprawni oraz osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, będą mogli korzystać z nowych praw, chroniących ich w czasie podróży na terytorium całej Unii Europejskiej. Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji, Siim Kallas, powiedział: –„Dzięki rozporządzeniu w sprawie praw pasażerów podróżujących drogą morską i po wodach śródlądowych prawa pasażerów zostaną rozszerzone na kolejny rodzaj transportu. Oznacza to, że pasażerowie podróżujący drogą wodną będą korzystali z tych samych podstawowych standardów jakości na obszarze całej Unii. Mamy nadzieję, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym umożliwi nam zakończenie procesu tworzenia europejskich ram prawnych regulujących prawa pasażerów.”
Nowe przepisy zakładają między innymi:
– zagwarantowanie zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,
– właściwą pomoc (w postaci np. zapewnienia przekąski, posiłku, napojów oraz, w razie potrzeby, noclegu do trzech nocy w cenie do 80 euro za noc) w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia wypłynięcia przekraczającego 90 minut,
– rekompensatę finansową wynoszącą od 25 do 50 procent wartości biletu –w przypadku opóźnienia dopłynięcia lub odwołania rejsu,
– niedyskryminowanie osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej zdolności ruchowej oraz szczególną bezpłatną pomoc dla tych osób zarówno w terminalach portowych jak i na pokładzie statku, a także rekompensatę finansową za utratę lub zniszczenie ich urządzeń umożliwiających poruszanie się,
– minimalne wymogi dotyczące prawa wszystkich pasażerów do informacji przed rozpoczęciem rejsu i w jego trakcie, a także do informacji ogólnej na temat ich praw w terminalach i na pokładzie statku,
– ustanowienie przez przewoźników i operatorów terminali mechanizmów rozpatrywania zażaleń, dostępnych dla pasażerów,
– ustanowienie niezależnych organów krajowych, które egzekwowałyby stosowanie rozporządzenia, i które mogłyby, w razie potrzeby, nakładać kary.
Po lipcowym głosowaniu w Parlamencie Europejskim Rada będzie musiała potwierdzić osiągnięte z Parlamentem porozumienie, aby rozporządzenie mogło być formalnie przyjęte. Wejdzie ono w życie dwa lata po jego przyjęciu. Równolegle cały czas czekamy na decyzję Parlamentu w sprawie projektu praw autobusów i autokarów. 6 lipca odbyło się drugie czytanie tego dokumentu, ale nie uwzględniono w nim postulatów UITP. Unia nie ustępuje jednak i nadal będzie lobować za przyjęciem przepisów uwzględniających jednak praktyczne aspektów funkcjonowania transportu publicznego i struktury finansowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze