Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga uruchomiła aglomeracyjny transport publiczny na żądanie – PID Haló

infotrans
24.08.2024 17:05
0 Komentarzy

24 sierpnia w Czeskim Brodzie zainaugurowano nowy innowacyjny projekt transportu na żądanie PID Haló.

Projekt ten jest pilotażową inicjatywą, której celem jest zwiększenie dostępności i elastyczności transportu publicznego w Kraju Środkowoczeskim.

Spis treści:

  1. Na czym polega innowacyjność projektu transportu na żądanie PID Haló w Czeskim Brodzie?
  2. W jakich godzinach funkcjonuje usługa PID Haló w dni robocze?
  3. Jakie są obecne wyzwania prawne związane z pełnym wdrożeniem koncepcji transportu na żądanie PID Haló?

Nowa koncepcja transportu

Transport na żądanie, znany jako PID Haló, to nowoczesna koncepcja transportu, która pozwala na dynamiczne tworzenie tras dostosowanych do potrzeb pasażerów. W przeciwieństwie do tradycyjnego transportu liniowego, PID Haló oferuje połączenia dostosowane do aktualnego zapotrzebowania, co szczególnie sprawdza się w godzinach wieczornych i w weekendy, kiedy tradycyjne rozkłady jazdy są mniej atrakcyjne.

Usługa PID Haló jest dostępna za pośrednictwem aplikacji PID Lítačka, w której pasażerowie mogą zamawiać transport na wybraną godzinę. Zamiast dużych autobusów, kursują tu mniejsze pojazdy, które są bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska. Aby kierować pojazdami PID Haló, wystarczy prawo jazdy kategorii B, co dodatkowo pomaga w rozwiązaniu problemu braku kierowców w regionie.

Pilotaż w Czeskim Brodzie

Projekt pilotażowy został uruchomiony w Czeskim Brodzie i okolicach. W dni robocze, w godzinach od 20:30 do 00:30, dwa pojazdy PID Haló będą elastycznie reagować na zapotrzebowanie pasażerów, uzupełniając tradycyjną ofertę transportową. Głównym zadaniem tych kursów będzie zapewnienie połączeń z pociągami linii S1 z Pragi oraz obsługa okolic Czeskiego Brodu.

Realizacja projektu została wsparta przez Związek Regionów Republiki Czeskiej, a IDSK, z pomocą kancelarii prawnej, pracuje nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które pozwolą na pełne wdrożenie tej koncepcji. Obecne ograniczenia prawne wymagają dokładnie określonych tras i przystanków, co nie jest w pełni zgodne z ideą transportu na żądanie. Prace nad zmianami w ustawodawstwie są już w toku.

-„Zachęcamy wszystkich mieszkańców i gości Czeskiego Brodu do korzystania z PID Haló i dzielenia się swoimi wrażeniami. Zdjęcia z inauguracji można przesyłać na nasze media społecznościowe” – napisał PID.

Praga ma aglomeracyjny transport na żądanie.
Praga ma aglomeracyjny transport na żądanie.

Ustawodawstwo

Co ciekawe PID od razu – po uruchomieniu PID halo – napisał o problemach w ramach obecnie obowiązującego prawodawstwa usługi transportu na żądanie. Zdaniem Zarządu istnieje szereg ograniczeń, które uniemożliwiają prowadzenie w pełni dynamicznego modelu transportu popytowego w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej. Główne to:

  • konieczność określenia dokładnej trasy z określonymi przystankami (co jest elastyczne w przypadku w pełni dynamicznej koncepcji transportu na żądanie)
  • konieczność przedstawienia rozkładu jazdy ze stałymi czasami (czego nie można zapewnić w przypadku w pełni dynamicznego transportu na żądanie). koncepcja transportu popytowego ze względu na zmienność popytu).

​PID, z pomocą zakontraktowanej kancelarii prawnej, przeprowadził całościowe badanie ustawodawstwa, którego celem było zdefiniowanie problematycznych części ustawodawstwa i nakreślenie możliwego rozwiązania. Proponowane zmiany dotyczą w szczególności ustawy nr 111/1994 Coll. (Ustawa o transporcie drogowym), ustawa nr 194/2010 Dz. (Ustawa o usługach publicznych w transporcie pasażerskim oraz o zmianie innych ustaw) oraz inne ustawy, rozporządzenia i rozporządzenia rządu. Wsparcie w tym zakresie już zadeklarował m.in. Związek Regionów Republiki Czeskiej.

Komentarze