Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań zmienia system informacji pasażerskiej. Pod liczne remonty

infotrans
19.09.2022 14:00
0 Komentarzy

Od września Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu wprowadził na wyświetlaczach w pojazdach dodatkowy symbol oznaczający zmiany tras.

Ponadto dodano nowe elementy oznakowania nieczynnych przystanków oraz informacje znajdujące się na takich przystankach.

nowy piktogram

Od początku września pasażerowie mogą zobaczyć na wyświetlaczach wybranych tramwajów i autobusów dodatkową, nowy piktogram. Nowość ma kształt wygiętej strzałki lub „żmijki” i informuje o zmianie trasy linii tramwajowej lub autobusowej. Taki symbol – na razie testowo – znajduje się na wyświetlaczach części tras tramwajowych i autobusowych, między innymi na liniach numer 3, 4, 8, 9, 12, 13, 15, 17, 163, 190 i 832.

Piktogram będzie widoczny przez 14 dni od momentu wprowadzenia objazdu. Po tym czasie na wyświetlaczach i tablicach informacji pasażerskiej na przystankach będzie się znajdować wyłącznie aktualna nazwa pętli do której zmierza pojazd.

-„Informacja o zmianie jest dla pasażera istotna przez kilka, kilkanaście dni od jej wprowadzenia – wskazuje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Jeśli zmiana trwa dłużej niż 2 tygodnie, wiele osób przyzwyczaja się do nowej trasy. Wyświetlanie komunikatu o zmodyfikowanej trasie, co trwa przez  przykładowo 5 miesięcy, nie sprawdza się i może być mylące. Dlatego chcemy zmodyfikować informacje na wyświetlaczach.

Jest to kolejny element działań poznańskiego Zarządu mający na celu tworzenie jeszcze bardziej intuicyjnej informacji pasażerskiej. Dzięki pojawieniu się symbolu wygiętej strzałki od razu będziemy mieli informację, że nasz tramwaj lub autobus kursuje objazdem. Od października takie rozwiązanie stosowane będzie na wszystkich liniach komunikacyjnych, gdzie zmianie uległa trasa przejazdu.

fot. ZTM w Poznaniu

duża liczba zmian

Zdając sobie sprawę z dużej liczby zmian w komunikacji związanych m.in. z remontami i modernizacjami, poszerzono także informacje pasażerską o wielkoformatowe naklejki podłogowe. Znalazły się one w przejściach pod Kaponierą i na Dworcu Zachodnim. Szczególne umiejscowienie oznakowania jest związane z coraz większym wpływem smartfonów na nasze życie. Wiele osób w drodze na przystanek z przegląda informacje w telefonie komórkowym lub korzysta z social mediów.

-„Apelujemy do pasażerów, żeby znajdując się w przestrzeni miasta przede wszystkim zwracali uwagę na to, co się wokół nich dzieje. W ten sposób możemy dużo lepiej zadbać o własne (i innych bezpieczeństwo). Zdajemy sobie sprawę, że wpatrując się w ekran szybciej dostrzeżemy informację pasażerską znajdującą się na ziemi , bo wzrok skierowany jest w dół. Stąd pomysł na wielkoformatowe naklejki umieszczane w przejściach podziemnych Ronda Kaponiera i Dworca Zachodniego – informuje ZTM.

Ponadto rozbudowane zostały informacje na tzw. potykaczach znajdujących się na nieczynnych przystankach. Oprócz mocno zaznaczonego komunikatu że przystanek jest nieczynny, pasażerowie dowiedzą się także o zmianach – dodano informacje w jaki sposób można skorzystać z transportu zastępczego. Ponadto w gablotach na nieczynnych przystankach pojawiły się widoczne plansze, które mają z daleka wskazywać że z danego miejsca tramwaje lub autobusy aktualnie nie kursują.

fot. ZTM w Poznaniu

Komentarze