Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstanie Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy UTK

infotrans
30.05.2016 17:04
0 Komentarzy

Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Urzędzie TransportuKolejowego i inne ułatwienia w polubownym rozwiązywaniu sporów międzykonsumentami i przedsiębiorcami ma wprowadzić nowa ustawa, którą rząd ma sięzająć na posiedzeniu 31 maja.

Nowe przepisy mają przenieść do polskiego prawa unijnądyrektywę w sprawie tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution). Polska powinnabyła ją implementować do 9 lipca 2015 r., ale prace w tej sprawie opóźniały sięi w tej, i w poprzedniej kadencji.

Chodzi w nich o zapewnienie konsumentom taniego iefektywnego sposobu rozwiązywania sporów z przedsiębiorcami. Spory konsumenckiedotyczą najczęściej niewielkich sum – średnio wartość przedmiotu sporu to ok.1000 zł, ale w przeważającej większości to kwoty 200-300 zł (chodzi zazwyczaj oskargi związane z wadliwym obuwiem, a także transportem pasażerskim). Z tegopowodu, a także m.in. licznych formalności, sprawy te rzadko trafiają do sądu,a sądownictwo polubowne nadal jest u nas mało rozpowszechnione. UOKiK manadzieję, że to się zmieni, a liczba zgłaszanych spraw wzrośnie nawetdwukrotnie.

Nowa ustawa – o pozasądowym rozstrzyganiu sporówkonsumenckich – ma więc przede wszystkim uzupełnić braki w systemierozwiązywania sporów konsumenckich w Polsce.

Rzecznik będzie prowadził postępowania m.in. w zgłoszonychprzez pasażerów sprawach dotyczących sprzedaży biletów oraz usług świadczonychprzez przewoźników, zarządców infrastruktury kolejowej czy właścicieli dworców.Rzecznik będzie mógł zaproponować sposób rozwiązania sporów, a postępowanieprzed nim będzie dla konsumentów bezpłatne.

Jak szacuje UOKiK, nowe rozwiązania będą dotyczyć 730 tys.przedsiębiorców.

Komentarze