Postępuje integracja transportu publicznego w Pradze. Plany PID na rok 2025

Rok 2024 był przełomowy dla Pražské Integrované Dopravy (PID), która zrealizowała wiele kluczowych inicjatyw mających na celu podniesienie efektywności transportu publicznego.
I to zarówno w stolicy Czech, jak i całym regionie środkowoczeskim. Jednym z najważniejszych osiągnięć było zawarcie nowych, 10-letnich umów z przewoźnikami autobusowymi, które podniosły standardy obsługi pasażerów. Dzięki nim wprowadzono nowoczesny tabor z klimatyzacją i jednolitą kolorystyką, a także pierwsze autobusy elektryczne, otwierając drogę do stopniowego wdrażania pojazdów z napędem wodorowym. Zmiany te są częścią szerokiego programu transformacji transportu, który ma sprostać rosnącym potrzebom mieszkańców i promować zrównoważony rozwój.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany wprowadzono w umowach z przewoźnikami autobusowymi PID w 2024 roku?
- Które nowe linie trolejbusowe zostały uruchomione przez PID w 2024 roku?
- Jakie innowacje w systemie informacji pasażerskiej wdrożono w 2024 roku w Pradze?
Rok 2024
W 2024 roku Pražská Integrovaná Doprava (PID) wprowadziła szereg istotnych zmian mających na celu poprawę jakości i efektywności transportu publicznego w Pradze i regionie środkowoczeskim.
Poniżej przedstawiam najważniejsze z nich:
Nowe umowy z przewoźnikami autobusowymi (od 1 grudnia 2024):
- Zmiana operatorów: W 35 obszarach operacyjnych, na podstawie przetargów przeprowadzonych wspólnie przez Kraj Środkowoczeski i miasto Praga, rozpoczęli działalność nowi przewoźnicy.
- Podniesienie standardów: Nowe 10-letnie umowy wprowadziły wyższe standardy jakości, w tym nowoczesny tabor, klimatyzację oraz jednolitą kolorystykę pojazdów.
- Ekologiczne rozwiązania: Wprowadzono pierwsze autobusy elektryczne i planowane jest stopniowe wdrażanie pojazdów z napędem wodorowym.
Zmiany w trasach i numeracji linii autobusowych:
- Nowe linie: Uruchomiono m.in. linię 214 (Bílá Hora – Sobín) oraz linię 425 (Praga, Černý Most – Pec pod Sněžkou).
- Zmiany tras: Dostosowano trasy linii 193, 164 i innych w celu lepszego dostosowania do potrzeb pasażerów.
Integracja z sąsiednimi regionami:
- Rozszerzenie współpracy: PID rozszerzyła współpracę z sąsiednimi krajami, takimi jak Kraj Południowoczeski, Plzeński, Kralovohradecki i Liberecki, co zaowocowało uruchomieniem nowych linii dalekobieżnych, np. linia 405 z Pragi do Špindlerův Mlýn.
Modernizacja infrastruktury kolejowej:
- Nowe połączenia: Od grudnia 2024 roku RegioJet obsługuje miejską linię kolejową S49 oraz nową linię S61 z Vršovic do Běchovic, zastępując dotychczasowego przewoźnika Arriva.
- Nowoczesny tabor: Wprowadzono nowe elektryczne jednostki na liniach S4 do Kralup nad Vltavou oraz na pociągach przyspieszonych do Kutnej Hory.
Wprowadzenie trolejbusów:
- Linia 58: Po dostarczeniu nowych pojazdów uruchomiono pełnowymiarową linię trolejbusową 58, zastępującą linię autobusową 140.
- Linia 59: Wiosną 2024 roku rozpoczęto eksploatację linii 59 z Nádraží Veleslavín na lotnisko, obsługiwaną przez nowe, trójczłonowe trolejbusy.
Ulepszenia w systemie informacji pasażerskiej:
- Aplikacja PID Lítačka: Wprowadzono nową wersję aplikacji z ulepszonym planowaniem tras i integracją map połączeń.
- Cyfrowe tablice odjazdów: Kontynuowano instalację cyfrowych tablic informacyjnych na kluczowych przystankach tramwajowych i autobusowych w Pradze.
Plany na 2005 rok
Przygotowane na ten rok inicjatywy mają na celu zwiększenie komfortu podróży, poprawę dostępności oraz promowanie ekologicznych środków transportu w regionie praskim. Rok 2025 zapowiada się jako kontynuacja dynamicznego rozwoju systemu PID, z jeszcze większym naciskiem na innowacje i zrównoważony rozwój. To m.in.:
- Rozwój transportu kolejowego: Kontynuacja modernizacji tras kolejowych, wprowadzenie dodatkowych pociągów elektrycznych oraz rozwój linii przesiadkowych w centralnej części Pragi.
- Ekologiczne innowacje: Rozszerzenie floty autobusów elektrycznych i rozpoczęcie pilotażu pojazdów z napędem wodorowym.
- Rozbudowa infrastruktury przystankowej: Wprowadzenie nowych przystanków i poprawa ich funkcjonalności, w tym rozszerzenie systemu cyfrowych tablic informacyjnych.
- Lepsza koordynacja połączeń: Zwiększenie liczby połączeń między regionami oraz dostosowanie rozkładów jazdy w celu zapewnienia lepszej dostępności transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze