Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie: OMGGS ma model ruchu dla lepszego transportu publicznego. Od PTV

infotrans
11.10.2025 15:07
0 Komentarzy

Od połowy 2026 roku samorządy wchodzące w skład Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) będą dysponować nowym narzędziem do planowania transportu publicznego.

Współpraca z firmą PTV Mobility Poland Sp. z o.o. zaowocowała opracowaniem cyfrowego modelu ruchu, który ma zmienić sposób, w jaki planuje się komunikację miejską i podmiejską w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Z jaką firmą współpracuje Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot przy tworzeniu cyfrowego modelu ruchu?
  2. Kiedy planowane jest wdrożenie nowego systemu planowania transportu publicznego?
  3. Jakie dwa główne programy PTV zostaną wykorzystane w projekcie?

Model ruchu na nową erę planowania

Nowy system umożliwi precyzyjne symulacje działania sieci autobusowej i tramwajowej, a także prognozowanie skutków planowanych zmian. Ma to znacząco usprawnić planowanie inwestycji i ograniczyć wykluczenie transportowe. Wdrożenie zaplanowano na przełom II i III kwartału 2026 roku.

Opracowywany model to efekt współpracy OMGGS z firmą PTV Mobility Poland, która należy do międzynarodowej grupy PTV Group – jednego z liderów w dziedzinie oprogramowania do zarządzania ruchem i planowania transportu publicznego. Nowe narzędzie umożliwi tworzenie scenariuszy rozwoju komunikacji zbiorowej, analizę skutków zmian w rozkładach jazdy oraz prognozowanie potrzeb przewozowych związanych z rozbudową osiedli czy infrastruktury usługowej.

W praktyce gminy członkowskie OMGGS zyskają dostęp do oprogramowania, które pozwoli:

  • testować nowe trasy i rozkłady jazdy jeszcze przed ich wdrożeniem,
  • przewidywać efekty zmian na siatce połączeń (np. skrócenie czasu podróży, wzrost liczby przesiadek),
  • analizować napełnienie autobusów i tramwajów, przeciążenia oraz lukę transportową,
  • planować rozwój sieci transportowej w oparciu o dane, nie intuicję.

PTV Mobility Poland wykorzystuje w projekcie swoje flagowe narzędzia: PTV Visum (do makroskopowego modelowania ruchu i prognozowania popytu) oraz PTV Vissim (do mikrosymulacji ruchu drogowego i zachowań pasażerów). System pozwala analizować dane przestrzenne, integrując je z realnym ruchem pojazdów i planami rozwoju miasta.

Nowy model pomoże też w alokacji taboru – np. autobusów elektrycznych czy przegubowych – na podstawie przewidywanego obciążenia. Takie rozwiązanie wspiera nie tylko efektywność, ale i ekologiczne podejście do rozwoju transportu publicznego.

Naszym zdaniem: Metropolia pomorska słusznie inwestuje w cyfrowe rozwiązania do zarządzania mobilnością. To kolejny przykład tego, jak samorządy wdrażają profesjonalne narzędzia planistyczne w oparciu o symulacje i dane, co w konsekwencji przyniesie lepsze zarządzania i wyższy standard świadczonych usług transportu publicznego.

Komentarze