Pomorskie: OMGGS ma model ruchu dla lepszego transportu publicznego. Od PTV
Od połowy 2026 roku samorządy wchodzące w skład Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) będą dysponować nowym narzędziem do planowania transportu publicznego.
Współpraca z firmą PTV Mobility Poland Sp. z o.o. zaowocowała opracowaniem cyfrowego modelu ruchu, który ma zmienić sposób, w jaki planuje się komunikację miejską i podmiejską w regionie.
Rozkład jazdy:
- Z jaką firmą współpracuje Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot przy tworzeniu cyfrowego modelu ruchu?
- Kiedy planowane jest wdrożenie nowego systemu planowania transportu publicznego?
- Jakie dwa główne programy PTV zostaną wykorzystane w projekcie?
Model ruchu na nową erę planowania
Nowy system umożliwi precyzyjne symulacje działania sieci autobusowej i tramwajowej, a także prognozowanie skutków planowanych zmian. Ma to znacząco usprawnić planowanie inwestycji i ograniczyć wykluczenie transportowe. Wdrożenie zaplanowano na przełom II i III kwartału 2026 roku.
Opracowywany model to efekt współpracy OMGGS z firmą PTV Mobility Poland, która należy do międzynarodowej grupy PTV Group – jednego z liderów w dziedzinie oprogramowania do zarządzania ruchem i planowania transportu publicznego. Nowe narzędzie umożliwi tworzenie scenariuszy rozwoju komunikacji zbiorowej, analizę skutków zmian w rozkładach jazdy oraz prognozowanie potrzeb przewozowych związanych z rozbudową osiedli czy infrastruktury usługowej.
W praktyce gminy członkowskie OMGGS zyskają dostęp do oprogramowania, które pozwoli:
- testować nowe trasy i rozkłady jazdy jeszcze przed ich wdrożeniem,
- przewidywać efekty zmian na siatce połączeń (np. skrócenie czasu podróży, wzrost liczby przesiadek),
- analizować napełnienie autobusów i tramwajów, przeciążenia oraz lukę transportową,
- planować rozwój sieci transportowej w oparciu o dane, nie intuicję.
PTV Mobility Poland wykorzystuje w projekcie swoje flagowe narzędzia: PTV Visum (do makroskopowego modelowania ruchu i prognozowania popytu) oraz PTV Vissim (do mikrosymulacji ruchu drogowego i zachowań pasażerów). System pozwala analizować dane przestrzenne, integrując je z realnym ruchem pojazdów i planami rozwoju miasta.
Nowy model pomoże też w alokacji taboru – np. autobusów elektrycznych czy przegubowych – na podstawie przewidywanego obciążenia. Takie rozwiązanie wspiera nie tylko efektywność, ale i ekologiczne podejście do rozwoju transportu publicznego.
Naszym zdaniem: Metropolia pomorska słusznie inwestuje w cyfrowe rozwiązania do zarządzania mobilnością. To kolejny przykład tego, jak samorządy wdrażają profesjonalne narzędzia planistyczne w oparciu o symulacje i dane, co w konsekwencji przyniesie lepsze zarządzania i wyższy standard świadczonych usług transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze