Polska wyda na transport i łączność 24,9 mld zł w 2025 roku. Taki jest projekt
Na transport i łączność w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. zaplanowano 24,9 mld zł, jest to o 5,7 mld zł więcej niż w bieżącym roku – wynika z uzasadnienia projektu.
Resort infrastruktury będzie realizować programy wieloletnie na kwotę 18,6 mld zł; to m.in. inwestycje kolejowe i drogowe – wskazało MF.
Spis treści:
- Na jakie cele przewidziano największe nakłady w budżecie na 2025 rok w dziedzinie transportu i łączności?
- Jakie programy wieloletnie będą realizowane przez Ministerstwo Infrastruktury w 2025 roku?
- Ile środków zaplanowano na „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej” do 2028 roku?
24,9 mld zł
Jak wynika z uzasadnienia opublikowanego projektu ustawy budżetowej na 2025 r., przekazanego Radzie Dialogu Społecznego, na transport i łączność zaplanowano 24,9 mld zł. W dokumencie wskazano, że zabezpieczono środki w wysokości 18,6 mld zł na finansowania zadań drogowych i kolejowych realizowanych w ramach programów wieloletnich – jak zauważono – trzy z czterech takich programów z największymi nakładami dotyczą inwestycji w infrastrukturę, stanowią one łącznie 69,1 proc. wszystkich wydatków państwa na te programy.
Największe środki przeznaczone na finansowanie programów wieloletnich (30,8 proc. łącznych nakładów na ich realizacje) przeznaczono na „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”. Zaplanowano na ten cel kwotę 7,8 mld zł. Realizacja programu ma wpłynąć m.in. na czas przejazdu, dopuszczalny nacisk osi taboru oraz „uwarunkowania eksploatacyjne” – wyjaśniło MF.
Resort zwrócił też uwagę na „Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku”, na który zaplanowano 6,5 mld zł, co stanowi 25,5 proc. łącznych nakładów z budżetu państwa przeznaczonych na realizację programów wieloletnich. MF wskazało, że celami są zwiększenie spójności sieci dróg krajowych, zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego już istniejącej infrastruktury i zmniejszanie negatywnego wpływu dróg na środowisko.
Kwota 3,2 mld zł ma zasilić „Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032)”, jest to 12,8 proc. łącznych nakładów. Efektem programu mają być m.in. zwiększenie bezpieczeństwa i mobilności mieszkańców, skrócenie czasu przejazdów, połączenie Polski z TEN-T (Trans European Transport Network, czyli planu UE dot. budowy spoistej infrastruktury we Wspólnocie), czy wsparcie transportu intermodalnego.
W projekcie ustawy budżetowej poinformowano, że Minister Infrastruktury, w 2025 roku, będzie realizował dziesięć programów wieloletnich, na które zaplanowano 18,6 mld zł, co stanowi 73,1 proc. łącznych nakładów z budżetu państwa przeznaczonych na realizację wszystkich takich programów. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze