Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska piątka dla transportu publicznego. Minister Bukowiec ujawnia pierwsze zmiany

infotrans
20.11.2024 17:01

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że w wyniku prac powołanego Zespołu Eksperckiego ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, planowana jest radykalna zmiana przepisów.

Chodzi przede wszystkim o ustawę o publicznym transporcie zbiorowym (PTZ), ustawę o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) i innych aktów prawnych odnoszących się do publicznego transportu zbiorowego. O pierwszym spotkaniu Zespołu pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.

Prace Zespołu Eksperckiego do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu
Prace Zespołu Eksperckiego do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu / fot. PAP

Komunikacyjna piątka

-„Nie jest wykluczone, że niektóre propozycje zawarte w petycji pn. „Pięć razy tak dla transportu publicznego” zostaną wdrożone” – poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację dotyczącą wykluczenia komunikacyjnego.

W odpowiedzi na interpelację Bartosza Kownackiego dotyczącą wykluczenia komunikacyjnego wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że resort „dostrzega potrzebę dokonania rewizji przepisów dotyczących publicznego transportu zbiorowego”. 

Zgodnie z informacją wiceministra, planowana nowelizacja może obejmować m.in.:

  • utworzenie kompletnego elektronicznego systemu przewozów pasażerskich, w ramach którego pasażerowie będą mieli dostęp do mapy i wyszukiwarki połączeń autobusowych i kolejowych w całym kraju;
  • wprowadzenie integratora przewozów tworzącego sieć połączeń na obszarze danego województwa;
  • wprowadzenie minimalnych standardów częstotliwości realizowania przewozów w publicznym transporcie zbiorowym;
  • określenie minimalnych standardów jakości taboru;
  • wzmocnienie kontroli wydatkowania środków Funduszu.
Prace Zespołu Eksperckiego do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu
Prace Zespołu Eksperckiego do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu / fot. MI

Przygotowywana rewolucja

Wiceminister infrastruktury zaznaczył jednak, że ostateczny kształt nowelizacji będzie zależeć od prac zespołu eksperckiego.

„Nie jest wykluczone, że niektóre propozycje zawarte w petycji pn. „Pięć razy tak dla transportu publicznego” zostaną wdrożone w toku wspomnianej nowelizacji” – napisał wiceminister Bukowiec.

Petycja „Pięć razy tak dla transportu publicznego” to petycja złożona przez Inicjatywę obywatelską Polska-Słowacja-autobusy działającą przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu. Autorzy petycji domagali się ujednolicenia ulg ustawowych, stworzenia jednolitej bazy przystanków umożliwiającej stworzenie uniwersalnej wyszukiwarki, stworzenia integratorów transportu publicznego na wzór Austrii i Słowacji, wykorzystania potencjału uczelni wyższych podległych Ministerstwu Infrastruktury celem kształcenia kadr zarządzania transportem publicznym i stworzenia transparentnej ścieżki kariery w tym zakresie.