Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska idzie w przystanki wiedeńskie. Wrocław ma dwa nowe na Sienkiewicza

infotrans
24.01.2025 14:06
0 Komentarzy

We Wrocławiu zakończył się pierwszy etap prac przy przystankach wiedeńskich na ul. Sienkiewicza, które mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym .

Dwa perony zostały wyniesione przy skrzyżowaniu z ulicą Górnickiego. Wkrótce powstaną też takie przy skrzyżowaniu z ul. Piastowską. W weekend rozpoczną się prace nad wyniesieniem peronu na przystanku "Opera" i na ul. Szewskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Czym są przystanki wiedeńskie i jakie korzyści przynoszą pasażerom oraz użytkownikom dróg we Wrocławiu?
  2. Ile przystanków wiedeńskich zostało już zrealizowanych we Wrocławiu?
  3. Jakie dodatkowe elementy infrastruktury są modernizowane w ramach budowy przystanków wiedeńskich?
We Wrocławiu zakończył się pierwszy etap prac przy przystankach wiedeńskich na ul. Sienkiewicza, które mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym .
We Wrocławiu zakończył się pierwszy etap prac przy przystankach wiedeńskich na ul. Sienkiewicza, które mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym / fot. UM Wrocław

Definicja przystanka wiedeńskiego

Przystanek wiedeński polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Wzdłuż ul. Sienkiewicza występuje historyczna oraz współczesna zabudowa wielorodzinna. Blisko jest też węzeł przesiadkowy na rondzie Reagana, campus uniwersytecki oraz galeria handlowa - co powoduje, że na tych przystankach panuje wzmożony ruch pasażerski. W listopadzie rozpoczęła się budowa dwóch z sześciu przystanków wiedeńskich w obrębie ul. Sienkiewicza.

-"Ich budowa to ważny krok w rozwoju infrastruktury transportowej Wrocławia. We Wrocławiu mamy kilkanaście przystanków wiedeńskich i podniesionych peronów. A powstaną kolejne. To jest realizacja naszej deklaracji sprzed paru lat, by miasto zmieniać tak, by było „łatwiejsze w użyciu”, a mówiąc oficjalniej bardziej dostępne dla m.in. seniorów czy ludzi z niepełnosprawnościami. To nie tylko przystanki wiedeńskie, ale też w ogóle takie projektowanie linii i tras, by jak najwięcej osób miało przystanek komunikacji miejskiej w odległości 350 metrów od domu – informuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Wyniesienie przystanków to też np. poprawa bezpieczeństwa rowerzystów tam, gdzie nie ma wyodrębnionych dróg rowerowych, ponieważ każde wyniesienie zwraca uwagę kierowców na słabszych użytkowników dróg.

-"Wyniesienie jezdni nie tylko ułatwia wsiadanie do tramwajów i wysiadanie z nich, ale wielu osobom - zwłaszcza starszym czy z niepełnosprawnościami - w ogóle umożliwia skorzystanie z komunikacji zbiorowej – mówi Anna Szmigiel-Franz, Oficerka Piesza Wrocławia.

We Wrocławiu zakończył się pierwszy etap prac przy przystankach wiedeńskich na ul. Sienkiewicza, które mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym / fot. UM Wrocław
We Wrocławiu zakończył się pierwszy etap prac przy przystankach wiedeńskich na ul. Sienkiewicza, które mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym / fot. UM Wrocław

Dwa etapy

Na ul. Sienkiewicza jedno zadanie zostało podzielone na dwa etapy tak, by prace nie powodowały dużych utrudnień w okolicy. Przystanki przy skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza z Górnickiego są już gotowe. W środę odbywały się odbiory. W ramach inwestycji nie tylko podniesiony został poziom jezdni. Prace obejmowały także przebudowę chodników, modernizację systemu odwodnienia, instalację nowoczesnego oświetlenia, budowę brakujących odcinków miejskich kanałów technologicznych. Na peronach zamontowane zostały też tablice dynamicznej informacji pasażerskiej.

-"W etapie drugim, który planujemy rozpocząć 3 lutego, przebudujemy cztery perony w obrębie skrzyżowania z ul. Piastowską – zapowiada Tomasz Staruchowicz ze ZDiUM.

Na czas budowy przystanków wiedeńskich pasażerowie będą korzystać z przystanków tymczasowych:

  • dla relacji od skrzyżowania z ulicą Wyszyńskiego w kierunku mostu Szczytnickiego przystanek tymczasowy będzie się znajdował na jezdni przed budowanym przystankiem wiedeńskim na wlocie skrzyżowania z ulicą Piastowską. W kierunku przeciwnym - na jezdni przed budowanym przystankiem wiedeńskim na wlocie skrzyżowania z ulicą Piastowską.
  • ul. Piastowskiej od strony ulicy Nowowiejskiej przystanek będzie zlokalizowany za skrzyżowaniem z ulicą Sienkiewicza w stronę placu Grunwaldzkiego (docelowa lokalizacja przewidziana jest przed skrzyżowaniem), natomiast od placu Grunwaldzkiego przystanek tymczasowy będzie zlokalizowany na jezdni przed budowanym docelowym przystankiem na wlocie skrzyżowania z ulicą Sienkiewicza.

Kierowcy samochodów w czasie prac pojadą torowiskiem.

Zadanie finansowane z budżetu Wrocławia nadzoruje Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Prace wykonuje firma ROTOMAT, która wygrała przetarg na tę realizację. Wartość realizowanych prac to około 4,4 mln zł.

We Wrocławiu zakończył się pierwszy etap prac przy przystankach wiedeńskich na ul. Sienkiewicza, które mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym / fot. UM Wrocław
We Wrocławiu zakończył się pierwszy etap prac przy przystankach wiedeńskich na ul. Sienkiewicza, które mają podnieść bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym / fot. UM Wrocław

Przystanki wiedeńskie we Wrocławiu

W ubiegłym roku Wrocław zakończył też przebudowywanie na wiedeńskie czterech przystanków „Hutmen” na ulicy Grabiszyńskiej, a w 2023 r. zakończono prace na sąsiednim przystanku przy ulicy Bzowej na wysokości Centrum Historii Zajezdnia. W ramach przebudowy ul. Pomorskiej i pl. Staszica wybudowano dwa nowe przystanki wiedeńskie na wysokości pl. Strzeleckiego i ul. św. Wincentego.

W sumie we Wrocławiu mamy kilkanaście przystanków wiedeńskich: na ul. Traugutta (2), Piłsudskiego (1), Hubskiej ( 4), Krupniczej (2), Trzebnickiej (2), Pomorskiej (2), mostach Pomorskich (2) wspomnianej Grabiszyńskiej (4). Podniesiony przystanek jest również na Jedności Narodowej (przy skrz. z Oleśnicką).

Wyniesione przystanki tramwajowe będą także na pl. Teatralnym przy Operze i na ul. Szewskiej (przystanki "Oławska", "Wita Stwosza", "Uniwersytecka").

W pierwszej kolejności wyniesiony zostanie przystanek "Opera" przy pl. Teatralnym. W związku z tym od najbliższego weekendu (z 24 na 25 stycznia) tramwaje jadące w kierunku skrzyżowania z ul. Widok i Bożego Ciała, będą się zatrzymywać na ul. Świdnickiej (na wysokość budynku Opery).

W tym samym czasie wykonawca planuje również wejść z pracami na przystanek „Oławska” na ul. Szewskiej. W ten weekend jednak  przesunięcie tego przystanku nie będzie konieczne, ale zmiana lokalizacji może nastąpić w kolejny weekend.
Przystanki „Uniwersytecka” i „Wita Stwosza” wyniesione zostaną w dalszej kolejności.  

Komentarze