Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska dołuje w unijnym rankingu transportowym

infotrans
14.11.2016 17:54
0 Komentarzy

Tablica wyników to narzędzie KE, które ma pomagać państwom członkowskim w identyfikacji obszarów wymagających priorytetowych inwestycji i działań. Pokazuje ona, w jaki sposób UE pogłębia rynek wewnętrzny w dziedzinie transportu i działa na rzecz przejścia na mobilność niskoemisyjną ? a są to dwa z priorytetów Komisji Junckera.

Unijna komisarka do spraw transportu Violeta Bulc powiedziała: Moim celem jest stworzenie wysokiej jakości, w pełni zintegrowanego i efektywnego systemu transportu o obniżonej emisyjności. Tablica wyników jest jak drogowskaz ? nadaje temu dążeniu kierunek i pokazuje, jak daleko jest jeszcze do celu. Stanowi przydatne narzędzie dla nas, dla państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów, ponieważ informuje nas zarówno o poczynionych postępach, jak i o potrzebie kolejnych inwestycji i działań. Szczególnie budujący jest fakt, że starania Komisji, aby zapełnić lukę inwestycyjną w sektorze transportu, okazują się owocne.

Na pierwszym miejscu w tablicy wyników po raz trzeci z kolei plasuje się Holandia z najlepszymi wynikami w 15 kategoriach, a za nią znajdują się Szwecja, Niemcy i Austria. Chociaż każdy z tych krajów przoduje w innej dziedzinie, wszystkie mają solidne ramy dla inwestycji oraz dobre wyniki pod względem bezpieczeństwa transportu i wdrażania unijnych przepisów.

Główne wnioski:

1. Mobilność niskoemisyjna

W całej UE poczyniono postępy w kierunku bardziej zrównoważonej i ekologicznej mobilności (np. pod względem udziału energii odnawialnej w transporcie oraz liczby nowych samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi). Nadal jednak wskaźniki te są zbyt niskie, a fakt, że niektóre państwa członkowskie zdecydowanie przodują pod tym względem świadczy o tym, że możliwe byłoby przyspieszenie przejścia na mobilność niskoemisyjną. W tym celu w lipcu 2016 r. Komisja przyjęła europejską strategię na rzecz mobilności niskoemisyjnej.

2. Infrastruktura

Aby ujrzeć wyniki inwestycji w infrastrukturą transportową, potrzeba czasu. Pewne pozytywne skutki inwestycji można jednak stwierdzić na podstawie tego, jak postrzegana jest jakość infrastruktury transportowej. Będą one coraz lepiej widoczne w nadchodzących latach wraz z pojawianiem się dodatkowych inwestycji, zwłaszcza za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę” oraz komisyjnego planu inwestycyjnego dla Europy.

3. Pasażerowie i pracownicy sektora

W całej Europie wzrosło zadowolenie konsumentów ze wszystkich rodzajów transportu (miejskiego, kolejowego, lotniczego). Oznacza to, że zrozumiano potrzeby użytkowników i podejmowane są właściwe decyzje inwestycyjne.

Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych nie wzrasta. Chociaż europejskie drogi są wciąż zdecydowanie najbezpieczniejsze na świecie, państwa członkowskie muszą nasilić starania, aby osiągnąć wyznaczony na 2020 r. cel zmniejszenia o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.

Liczba kobiet zatrudnionych w sektorze transportu wzrasta, ale ich odsetek w porównaniu z mężczyznami jest nadal niski. Aby przyciągnąć więcej kobiet do pracy w tym sektorze, konieczne jest działanie na wszystkich poziomach i Komisja rozważa odpowiednie inicjatywy.

Tablica wyników zawiera dane pochodzące z różnych źródeł publicznych (np. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska czy Światowego Forum Ekonomicznego). Można przeszukiwać ją według kraju lub zagadnienia (rynek wewnętrzny, inwestycje i infrastruktura, unia energetyczna i innowacje, pasażerowie i pracownicy sektora).

Z tych danych stworzono tabele, w których pierwsze pięć miejsc zaznaczono na zielono, a ostatnie pięć na czerwono. Tabela poniżej pokazuje, jak często każdy kraj plasuje się na najwyższych albo na najniższych miejscach. Wynik ogólny obliczono po odjęciu ocen negatywnych od pozytywnych:

 

image1

Komentarze