Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polacy narzekają na korki, jednak nie rezygnują z własnego samochodu

infotrans
19.10.2016 11:40
0 Komentarzy

2/3Polaków narzeka na zbyt duże korki w mieście, a 59% uważa, że komunikacjamiejska jest zbyt droga. Mimo uciążliwych korków i tak często wybieramy własnysamochód, na który wydajemy miesięcznie czterokrotnie więcej niż na biletkomunikacji miejskiej. Takie wnioski płyną z badania „Komunikacja waglomeracjach ? sytuacja i innowacje” zrealizowanego przez mytaxi ? aplikacjętaxi.Jak wygląda mobilność w polskich miastach i czy Polacy są otwarci na nowoczesnerozwiązania, które mogą ją usprawnić?

Badanie przeprowadzone przez mytaxi ? aplikację taxipokazało, w jaki sposób mieszkańcy polskich miast korzystają z transportumiejskiego oraz czy pojawiające się problemy komunikacyjne są wynikiem ichprzyzwyczajeń, czy może złej infrastruktury w ich miastach.

Transportmiejski okiem mieszkańca

W czołówce najczęściej wybieranych środków transportu codziennego jestkomunikacja miejska i własny samochód.

Mieszkańcy polskich miast doceniają m.in. jakośćpojazdów i bezpieczeństwo komunikacji miejskiej (kolejno 83% i 80% pozytywnychopinii). Negatywnie oceniają natomiast ceny biletów komunikacji miejskiej ?prawie 60% uważa, że są one zbyt drogie. Mimo tego, to na jazdę własnymsamochodem wydają najwięcej: aż 44% badanych do 300 zł miesięcznie, podczas gdyco trzecia osoba podróżująca na co dzień komunikacją miejską przeznacza nabilety do 50 zł miesięcznie. Ponad połowa badanych za najtańszy środektransportu uważa rower miejski, chociaż aż 63% z nich jeszcze nigdy z niego nieskorzystało. Co piąty Polak korzysta z taksówek kilka razy w miesiącu,najczęściej w szczególnych okolicznościach, takich jak dojazd na dworzec lublotnisko (24%), wieczorna impreza (23%) czy spotkanie biznesowe (13%).

Jeździmysamochodem, narzekamy na korki

57% mieszkańców dużych aglomeracji za najszybszy środek transportu uważawłasny samochód. Tylko 19% za najszybszą uznało komunikację miejską, a 15%taksówki, podczas gdy oba te środki transportu mogą skutecznie omijać korki dziękimożliwości przejazdów buspasami, a ich kierowcy nie muszątracić czasu na wyszukiwanie miejsca parkingowego. Ta dysproporcja ukazujeniską świadomość Polaków w kwestii efektywnego poruszania się po mieście. Towłaśnie zbyt duże korki oraz brak miejsc parkingowych wskazywane są jako największeutrudnienia komunikacyjne.

W wyniku tych utrudnień, 70% mieszkańców polskichaglomeracji zdarza się porzucać jazdę samochodem na rzecz komunikacjimiejskiej, a połowa idzie pieszo. Tylko 3% Polaków twierdzi, że w ich mieście zprzemieszczaniem się nie ma żadnych problemów.

? Abyśmy mogli poruszać się po miastach szybkoi sprawnie, konieczne są różnorodne działania ? komentuje Radosław Gajda,architekt i urbanista ? Na polu urbanistyki warto dbać o to, abymiasta nie były za bardzo rozproszone i nie wymuszały codziennego korzystania zprywatnego samochodu, a niezbędne sklepy czy punkty usługowe były w odległości krótkiegospaceru. Na polu infrastruktury, istotne jest udostępnianie różnych środkówtransportu publicznego dla jak największej liczby mieszkańców. Nie mniej ważnesą także nasze przyzwyczajenia i nawyki komunikacyjne. Nie ma bowiem takszerokich ulic i tak rozległych bezkolizyjnych skrzyżowań, które by się niezakorkowały. Jakość życia w miastach zależy więc w dużym stopniu od nas samych,ale też od otwartości włodarzy miast na wprowadzanie nowych rozwiązań.

Znajomośćaplikacji na dobrym poziomie

Najpopularniejsze wśród Polaków są aplikacje pozwalające na wyszukiwaniepołączeń komunikacji miejskiej. Znajomość tego typu aplikacji deklaruje aż 80%badanych, z czego 69% z nich korzysta. Aplikacje do zamawiania taksówek lubprzewozu osób zna więcej niż połowa badanych (53%), a co czwarty z nichkorzysta. Na nieco niższym poziomie znajomości znajdują się aplikacje związanez zakupem biletów na transport publiczny ? równo połowa je zna, a ? z nichkorzysta.

? Co czwarty mieszkaniecdużego miasta ma za sobą doświadczenie płatności online za bilet komunikacjimiejskiej, a co piaty płaci bezgotówkowo przez aplikację za przejazd taksówką ?mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi ? Polacy powoli przekonują się do płatnościonline za transport. Z roku na rok obserwujemy wzrost udziału bezgotówkowychpłatności za kurs. Obecnie ? płatności w mytaxi, realizowanych jest z opcją”Płać przez Aplikację”.

Najpopularniejsze aplikacje związane z ekonomią współdzieleniadotyczą car-poolingu. 58% mieszkańców polskich miast je zna, a połowa z nichkorzysta. Bike-sharing znanyjest przez 42% badanych, jednak zaledwie co piąty Polak kiedykolwiek skorzystałz tej usługi. W porównaniu znajomości bike-sharingu między mieszkańcami stolicya pozostałymi miastami, jest ona znacznie wyższa w Warszawie (54% vs 39%). Car-sharingto wciąż dla nas nowość. Zaledwie co piąty badany zna platformy i aplikacjezezwalające na wspólne użytkowanie samochodów, a tylko 9% z nich korzysta. Terminy sharing economy i smart city są znanetylko około jednej trzeciej badanych, a trzech na czterech z nichpotrafi je poprawnie zdefiniować. Jako pozytywne aspekty uczestnictwa wewspólnym użytkowaniu różnych pojazdów, produktów i usług, najczęściejwskazywana jest oszczędność kosztów (79%), ale też funkcjonalność (53%) iekologia (52%).

? W obliczupostępującej urbanizacji i pomniejszającej się przestrzeni w miastach, dalszyrozwój aglomeracji uzależniony jest od multimodalności transportu, czyliwzajemnego uzupełniania się poszczególnych jego składowych ? zauważaKrzysztof Urban ? W dążeniach do ideismart city, ważna jest promocja transportu publicznego, aplikacji mobilnychzwiązanych z transportem i systemów ekonomii współdzielenia, które stanowiąalternatywę dla samochodu osobowego. Wyniki naszego badania potwierdzają, że wtej kwestii jest jeszcze dużo do zrobienia.

Komentarze