Podwyżka cen biletów w Jastrzębiu-Zdroju
Międzygminny ZwiązekKomunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju podjął decyzje o podwyżce cen biletów. Od1 marca.
Zanim jastrzębski MZK podjąłdecyzję o wzroście cen, zielone światło do takich działań dali przedstawicielewszystkich dziesięciu gmin tworzących MZK. Przewidywany wzrost cen biletów, wwysokości 20% obecnej ceny, wpisano wcześniej do planu tegorocznego budżetu.
Jak dodaje MZK, ceny biletów niewzrosły przez ostatnie siedem lat, mimo iż koszty komunikacji autobusowejpokrywane przez gminy poszybowały mocno w górę. Od 2013 wzrosły dwukrotnie. Drastyczny wzrost kosztów firm transportowychi ciągle duża liczba „gapowiczów” – to główne powody jastrzębskiej podwyżki cenbiletów.
Zróżnicowana podwyżka
Zdaniem Związku ostatecznie podwyżkanie będzie tak dotkliwa. Zarząd MZK przez kilka tygodni analizował szeregwariantów. Ostatecznie zmiany zróżnicowano w zależności od rodzaju biletu. Średniwzrost cen biletów jednorazowych wyniesie ok. 15%. Najniższy dotyczy biletudobowego kupowanego u kierowcy, którego cena wzrośnie o 10%, z 10 do 11 zł.
Największy skok zanotujemykupując bilet na najdłuższych trasach (powyżej 18 przystanków). Jego cenawzrośnie z 4,20 zł do 5 zł (wzrost o 19%). Średni wzrost biletów okresowych(miesięcznych, piętnastodniowych i tygodniowych) to ok. 11%.
O 20 zł wzrośnie także opłatadodatkowa, tzw. mandat za jazdę bez ważnego biletu. Od marca gapowicze zapłacą140 zł.
Koszty w górę
Cena biletu uzależniona jest głównieod stawek jakie Związek płaci przedsiębiorstwom przewozowym, które faktycznierealizują komunikację zbiorową na zlecenie MZK. Od 2013 roku wzrosły one naweto ponad 40%. Większość umów gwarantuje ponadto coroczną waloryzację stawek zewzględu na wzrost płacy minimalnej, wzrost inflacji i wzrost cen paliw.
Jak zauważa MZK, ogólna tendencjarynkowa również jest wzrostowa. Pokazują to ostatnie przetargi ogłaszane przezmiasta w regionie. Stawki za wozokilometr przekraczają nawet 9 zł. Te obowiązująceobecnie w MZK wahają się (w przypadku standardowego autobusu typu B) od 5,43 do7,58 zł. Różnice wynikają ze specyfiki obszaru działania i rozstrzygnięćprzetargowych.
10 tysięcy „gapowiczów”
Z pewnością ceny biletów byłybyniższe, gdyby nie fakt, że ciągle bardzo duża liczba pasażerów nie zamierzapłacić za przejazd. Rocznie MZK notuje prawie 10 tysięcy gapowiczów. Realnieliczba ta jest oczywiście znacznie większa, a utracone koszty z tym związaneszacuje się na setki tysięcy złotych. To konkretne pieniądze, które pokrywajągminy oraz uczciwi pasażerowie kupujący bilety.
Warto również przypomnieć, że MZKpokrywa cześć kosztów transportu mieszkańców spoza Związku – wodzisławian irybniczan. Mieszkańcy tych miast korzystają z komunikacji (także z biletówulgowych) jednak miejscowe władze konsekwentnie odmawiają przekazania dotacjido MZK i pokrycia tych kosztów. W przypadku komunikacji na terenie Wodzisławianależy rocznie dopłacić ok. 1,7 mln zł, natomiast w Rybniku kwota ta sięgabisko 800 tys. zł. Koszty te pokrywa MZK, a więc gminy tworzące Związek.
Trend ogólnopolski
W ten sposób Międzygminny ZwiązekKomunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju dołączył do sporego grona miast i związkówkomunikacyjnych, które zdecydowały się na ten ruch. Liczba samorządówwprowadzających nowe stawki stale rośnie. Droższe bilety obowiązują wnajwiększych miastach Polski. Decyzję o podwyżce podjęło także wodzisławskiestarostwo. Tam gdzie utrzymano dotychczasową cenę (np. Warszawa, Lublin)znacząco zredukowano liczbę kursów. Budżety samorządów nie wytrzymują stałegowzrostu kosztów przy jednoczesnym ograniczaniu ich dochodów przez władzecentralne. Wydatki samorządów tworzących MZK, od 2013 roku (ostatnia podwyżkacen biletów), wzrosły dwukrotnie. Jeszcze kilka lat temu dotacje gmin stanowiłyblisko 50% kosztów komunikacji. Obecnie wskaźnik ten przekracza 70%.
Poniżej obecnycennik biletów i stawki obowiązujące od marca – porównanie
Czcionką pogrubioną zaznaczono stawki obowiązujące od 1 marca 2010roku.
CENA BILETÓW JEDNORAZOWYCH
|
|||||||||
liczba przystanków |
normalny (cena w zł) |
ulgowy (cena w zł) |
|||||||
do 3 przystanków |
1,20 – 1,40 |
0,60 – 0,70 |
|||||||
od 4 do 7 przystanków |
2,40 – 2,80 |
1,20 – 1,40 |
|||||||
od 8 do 12 przystanków |
3,40 – 3,80 |
1,70 – 1,90 |
|||||||
od 13 do 18 przystanków |
3,80 – 4,40 |
1,90 – 2,20 |
|||||||
powyżej 18 przystanków |
4,20 – 5,00 |
2,10 – 2,50 |
|||||||
bilet kupiony u kierowcy |
jednorazowy |
4,20 – 5,00 |
2,10 – 2,50 |
||||||
dobowy |
10,00 – 11,00 |
5,00 – 5,50 |
|||||||
CENA BILETÓW OKRESOWYCH
|
|||||||||
miesięczny (cena w zł) |
piętnastodniowy (cena w zł) |
tygodniowy (cena w zł) |
|||||||
normalny |
ulgowy |
normalny |
ulgowy |
normalny |
ulgowy |
||||
S1 jedna gmina |
98,00 108,00 |
49,00 54,00 |
58,00 64,00 |
29,00 32,00 |
34,00 38,00 |
17,00 19,00 |
|||
S2 wszystkie gminy |
110,00 122,00 |
55,00 61,00 |
62,00 70,00 |
31,00 35,00 |
36,00 40,00 |
18,00 20,00 |
|||
Oplata dodatkowa za brak ważnego biletu – 120/140 zł |
|||||||||
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze