Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Płock ma 20 mln zł na dalszy rozwój transportu publicznego. Od biletomatów po SDIP

infotrans
20.03.2025 14:03
0 Komentarzy

Miasto Płock otrzymało niemal 20 mln zł dofinansowania na projekt związany z rozwojem mobilności miejskiej, którego całkowity koszt wynosi 29 mln zł.

W ramach tego przedsięwzięcia planowane są istotne zmiany mające na celu poprawę jakości transportu publicznego i jego dostępności dla mieszkańców. Równolegle z projektem modernizacji infrastruktury przystankowej, Płock odmładza tabor Komunikacji Miejskiej i to w oparciu o pojazdy wodorowe.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne zmiany w infrastrukturze przystankowej przewiduje projekt rozwoju mobilności miejskiej w Płocku?
  2. W jaki sposób rozbudowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej wpłynie na komfort korzystania z komunikacji miejskiej?
  3. Jakie nowe autobusy chce kupić Płock ?
Miasto Płock otrzymało niemal 20 mln zł dofinansowania na projekt związany z rozwojem mobilności miejskiej
Miasto Płock otrzymało niemal 20 mln zł dofinansowania na projekt związany z rozwojem mobilności miejskiej / fot. KM Płock

Mobilność miejska

W płockim projekcie ze wsparciem EFRR uwzględnione są następujące działania:

  • Modernizacja infrastruktury przystankowej: Zostanie ustawionych 40 nowych wiat przystankowych, a także zmodernizowanych 35 istniejących. Nowe oraz zmodernizowane wiaty będą wyposażone w podświetlane gabloty, a wiele z nich będzie dodatkowo wyposażonych w listwy doświetlające oraz panele fotowoltaiczne zasilające oświetlenie.
  • Rozbudowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP): Zainstalowanych zostanie 45 nowych tablic informacyjnych, z których każda będzie miała moduł głośnomówiący, co umożliwi osobom z niepełnosprawnościami odsłuchiwanie informacji o przyjazdach autobusów.
  • Poprawa bezpieczeństwa i komfortu pasażerów: Modernizacja systemu monitoringu na 20 przystankach oraz instalacja nowego systemu monitoringu w 14 nowych lokalizacjach. Dodatkowo, w sąsiedztwie 10 wiat zostaną zamontowane nowe stojaki rowerowe.
  • Przebudowa pętli autobusowej na Podolszycach Południe: Modernizacja pętli przy al. Jana Pawła II wraz z przebudową ul. Nowickiego, co ma na celu uporządkowanie przestrzeni oraz poprawę funkcjonalności tego miejsca.

W ramach projektu biletomaty stacjonarne zostaną wymienione, a także zamontowane nowe urządzenia, co poprawi dostępność zakupu biletów na przejazdy komunikacją miejską. Nowe biletomaty będą znajdować się przy przystankach takich jak Skarpa 01, Kwiatka 01, Armii Krajowej 01, Jachowicza 04, Stanisławówka 02, Podolszyce 02 i Rembielińskiego 02.

Realizacja całego projektu jest planowana do końca 2027 roku i ma na celu podniesienie jakości oraz dostępności transportu publicznego w Płocku, zwiększając komfort pasażerów oraz poprawiając funkcjonalność infrastruktury miejskiej.

Z myślą o komforcie mieszkańców i w trosce o środowisko Płock kontynuuje rozwój zeroemisyjnego transportu.
Z myślą o komforcie mieszkańców i w trosce o środowisko Płock kontynuuje rozwój zeroemisyjnego transportu / fot. UM Płock

Plus autobusy

Równolegle z projektem modernizacji infrastruktury przystankowej, Płock odmładza tabor Komunikacji Miejskiej. W ramach działań związanych z poprawą jakości transportu publicznego miasto pozyskało 30 milionów złotych dofinansowania z EFRR (a dokładniej z Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027) na zakup 9 pojazdów z napędem wodorowym. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi ponad 43 miliony złotych, a planowana realizacja ma na celu wprowadzenie nowych, ekologicznych autobusów do 2027 roku. W ramach projektu Płocki samorząd planuje zakup:

  • Czterech autobusów klasy I kategorii maxi, czyli 12-metrowych, które będą w stanie pomieścić co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 25 miejsc siedzących.
  • Pięciu autobusów klasy I kategorii mega, czyli 18-metrowych, oferujących przestronność dla ponad 90 pasażerów, z co najmniej 34 miejscami siedzącymi.

Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe na całej długości, co zapewni wygodny dostęp dla osób z niepełnosprawnościami i innych osób z ograniczeniami w poruszaniu się. Autobusy będą również przystosowane do potrzeb osób niedosłyszących i słabowidzących. Zatem, w wyposażeniu znajdą się rampy do wjazdu wózków, elektryczne tablice wyświetlające nazwy przystanków, system głosowego zapowiadania przystanków, a także numery linii i kierunki jazdy.

Każdy pojazd będzie wyposażony w klimatyzację, monitoring oraz biletomaty. Ponadto, zostaną wyznaczone specjalne zatoki na wózki, które umożliwią komfortowy transport osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie pojazdy mają wyjechać na ulice Płocka do końca 2027 roku.

Komentarze