Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Płatności zbliżeniowe w autobusach MPK Zduńska Wola. Od nowego gracza na rynku

infotrans
06.08.2025 14:09
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli wdrożyło nowoczesny system płatności zbliżeniowej. Od teraz pasażerowie mogą kupować bilety bezpośrednio po wejściu do autobusu.

Wszystko wygląda na to, że dostawcą technologii i terminali jest niemiecka firma OneStop City Services GmbH – czyli nowy gracz na polskim rynku transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Na ilu autobusach testowany jest system płatności zbliżeniowej w Zduńskiej Woli?
  2. Jak nazywa się niemiecka firma odpowiedzialna za wdrożenie systemu płatności?
  3. Gdzie w autobusie znajduje się terminal do zakupu biletu?
Płatności zbliżeniowe w autobusach MPK Zduńska Wola — z niemieckim wsparciem technologicznym
Płatności zbliżeniowe w autobusach MPK Zduńska Wola — z niemieckim wsparciem technologicznym / fot. UM Zduńska Wola

W autobusach Iveco

Nowa usługa jest testowana na dziewięciu autobusach marki Iveco Crossway 10,8 LE. Terminale znajdują się w środkowej części pojazdu. Po wejściu pasażer wybiera strefę przejazdu i rodzaj biletu, a następnie przykłada kartę płatniczą lub urządzenie z NFC. Transakcja odbywa się w pełni elektronicznie – bez potrzeby drukowania biletu i bez udziału kierowcy.

Za wdrożenie technologii odpowiada OneStop City Services GmbH – niemiecka firma działająca w modelu SaaS i FaaS, specjalizująca się w cyfryzacji usług miejskich, w tym transportowych. W styczniu 2025 roku firma zarejestrowała w Warszawie oficjalny oddział i rozpoczęła budowę portfolio wdrożeń w Polsce.

Nowy system w Zduńskiej Woli to pierwsze znane zastosowanie platformy OneStop Hub w Polsce. Rozwiązanie integruje płatności, rozliczenia i dostępność danych w czasie rzeczywistym, bez potrzeby inwestycji infrastrukturalnych ze strony operatora.

Płatności zbliżeniowe w autobusach MPK Zduńska Wola — z niemieckim wsparciem technologicznym / fot. UM Zduńska Wola
Płatności zbliżeniowe w autobusach MPK Zduńska Wola — z niemieckim wsparciem technologicznym / fot. UM Zduńska Wola

MPK Zduńska Wola nadal oferuje alternatywne kanały zakupu biletów – przez aplikacje mobilne (mPay, Zbiletem) oraz w stacjonarnych punktach sprzedaży. Jednak to właśnie rozwiązania zbliżeniowe mogą w przyszłości zdominować komunikację miejską, szczególnie w mniejszych miastach.

Jeśli test zakończy się pozytywnie, system od OneStop może zostać wdrożony w całej flocie, a Zduńska Wola stanie się jednym z pierwszych średnich miast w Polsce, które przeszło na pełną automatyzację płatności w autobusach.

Płatności zbliżeniowe w autobusach MPK Zduńska Wola — z niemieckim wsparciem technologicznym
Płatności zbliżeniowe w autobusach MPK Zduńska Wola — z niemieckim wsparciem technologicznym / fot. UM Zduńska Wola

Komentarze