Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKL chce zainwestować 300 mln zł w rozwój

infotrans
10.08.2016 16:06
0 Komentarzy

Polskie Koleje Linowe chcą do 2020 r. zainwestować wrozbudowę infrastruktury 300 mln zł i podwoić przychody. W planach jest m.in.tunel w kopule Kasprowego Wierchu i inwestycje w Kotle Goryczkowym orazrozbudowa stacji narciarskiej na Gubałówce.

Podczas piątkowej konferencji prasowej prezes PKLJanusz Ryś powiedział, że spółka chce stać się krajowym liderem na rynkuturystycznych przewozów kolejami linowymi.

?Cieszymy się, że plany strategiczne PKL zaakceptowałarada nadzorcza i zasiadający w niej przedstawiciele samorządów, w tymZakopanego, w którym planowane są główne inwestycje ? na Kasprowym Wierchu iGubałówce. Liczymy na mocne wsparcie samorządów, które jest niezbędne, by tęstrategię zrealizować? ?powiedział Janusz Ryś.

Inwestycja,na którą czekają wszyscy narciarze, to unowocześnienie wiekowej kolejkikrzesełkowej w Kotle Goryczkowym na Kasprowym Wierchu. W planach PKL jestwymiana przestarzałej instalacji i zamiana podwójnych krzesełek naczteroosobowe kanapy.

?Z uwagi na niekorzystne uwarunkowania klimatyczne ?wiatr halny ? Kocioł Goryczkowy wymaga sztucznego dośnieżenia, aby trasanarciarska mogła funkcjonować cały zimowy sezon. Złożyliśmy już stosownedokumenty potrzebne do rozpoczęcia inwestycji do zakopiańskiego Urzędu Miasta iczekamy na decyzję. Mamy też badania hydrologiczne i wiemy, że taka instalacjamoże tam powstać? ? dodał prezes PKL.

Władzespółki zamierzają także wykonać tunel ? korytarz w granitowej kopule KasprowegoWierchu o długości 122 metrów. Taki zamykany korytarz ma stanowić łącznikpomiędzy główną stacją kolejki linowej na szczycie, a kolejką w KotleGoryczkowym. Obecnie narciarze, chcący dostać się na Goryczkową, muszą pokonaćsztucznie utworzony ze śniegu trawers wokół szczytu.

?Takiśnieżny nasyp jest niebezpieczny. Korytarz umożliwiłby narciarzom bezpieczneprzemieszczanie się między stacjami. Ponadto chcemy w środku korytarzawybudować windę na szczyt, aby turyści nie zadeptywali ścieżki i czuli siębezpiecznie? ? wyjaśnił prezes Ryś.

W planachPKL jest również rozbudowa stacji narciarskiej na Gubałówce, jednak taminwestycja ma być poprowadzona na prywatnych gruntach. Do tego konieczna jestzgoda właścicieli nieruchomości, a takiej na razie nie ma.

Zaznaczyłon także, że PKL zamierza również zainwestować środki w budowę kolei linowychpoza Małopolską, jednak na razie nie przybliżył szczegółów tego pomysłu.

PKL sąwłaścicielem wyciągów m.in. na Kasprowy Wierch, Jaworzynę Krynicką i górę Żar.PKL we wrześniu 2013 r. kupiła spółka Polskie Koleje Górskie (PKG) powołanaprzez cztery podhalańskie samorządy na czele z Zakopanem, ale pieniądze natransakcję, czyli 215 mln zł wyłożył fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners.Następnie fundusz przekazał swoje akcje specjalnie powołanej do tego celuspółce Altura zarejestrowanej w Luksemburgu. Altura posiada 99,77 proc. akcji,pozostałe udziały należą do czterech podhalańskich samorządów: Zakopanego,Poronina, Kościeliska i Bukowiny Tatrzańskiej.

PrywatyzacjaPKL budziła wiele kontrowersji. Powrót PKL w „polskie ręce”zapowiadali podczas kampanii wyborczej politycy PiS oraz prezydent AndrzejDuda. Obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa analizuje zasadnośćsprzedaży PKL przez PKP.

Komentarze