Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PIS o znowelizowanej ustawie o ptz

infotrans
25.07.2016 16:00
0 Komentarzy

21 lipca parlamentarzyści wysłuchali sprawozdania Komisji Infrastrukturyo senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (drukinr 716 i725).

Tego samego dnia nowelizacja zostałaprzyjęta przez Sejm. W ramach obrad, Sejm uchwalił, że w dyskusji nadtym punktem wysłucha 5-minutowych oświadczeńw imieniu klubów i koła. Jako pierwszy w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość zabrałgłos poseł Jerzy Bielecki. Oto jego podsumowanie prac nad ustawą o ptz:

-„Panie Marszałku!Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu klubu Prawo i Sprawiedliwość przedstawić opinię o senackim projekcie ustawy o zmianieustawy o publicznym transporcie zbiorowym Projekt ustawy ma na celuprzesunięcieo rok terminu wejścia wżycie niektórych przepisów ustawy z dnia 16 grudnia2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Ponadto wprowadzazmiany w przepisachprzejściowychpolegające na konsekwentnym przedłużeniubądź przesunięciuobowiązywania związanychz tym regulacji. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym ma duże znaczenie dla dostępności komunikacyjnej całego kraju i wpływa na

zrównoważony rozwój szczególnie terenów wiejskich.Powinna zapewnić sprawny systemkomunikacji publicznej. Pomimo 6-letniego okresu vacatio legis niektórych przepisów wymienionejustawy zarówno organizatorzy publicznego transportu zbiorowego,jak i przewoźnicy zgłaszająwątpliwości, codomożliwościwywiązaniasięz nałożonychzadań w zakresieorganizowaniapublicznego transportu zbiorowego. Wejście w życie z dniem 1stycznia 2017 r. określonychprzepisów spowoduje, że ok. 15 mln pasażerów będzie zagrożonych utratą dostępudo ulgowychbiletów z uwagi na to,że wzakresie transportudrogowego do dnia 30 czerwca 2016 r. tylko 9%samorządów wybrało operatorów publicznego transportu zbiorowego, a w zakresie transportu kolejowego? tylko 20 samorządów.

W konsekwencji przewoźnicy komercyjni, którzy nie będąotrzymywalirekompensaty ztytułustosowania ustawowychulg,przestaną je oferować. Przyczynątakiego stanu może być fakt, że nowe przepisy dotyczące organizacjipublicznego transportu zbiorowego niedają gwarancji stworzeniasystemuodpowiadającego oczekiwaniom społecznym. Wśród mankamentów obecnego rozwiązania samorządy zgłaszają brak możliwościprzyznawaniaoperatorowipublicznego transportuzbiorowego prawa wyłącznego.

Obowiązująca terazzasada nieograniczonej ochrony konkurencji w transporcie publicznym, czyli liberalizmu gospodarczego, jestrównoznaczna z pogorszeniem się sytuacjimieszkańców małych miejscowości. Istotą prawa wyłącznego jest, bowiemmożliwość rekompensowania stratgenerowanych przezlinię deficytową,której utrzymanie jest istotne ze społecznego punktu widzenia, z dochodów z linii rentownej. W konsekwencji przyjętychrozwiązań samorządy nie są zainteresowane wdrażaniem tego systemu. W sposób oczywisty prowadzi to do ograniczania liczby linii deficytowych oraz liczby wykonywanych kursów,a tym samym pogorszeniasię mobilności Polaków. Wejście w życie określonych przepisówustawy 1 stycznia 2017 r. wprowadzi,zatem zamieszanie i trudności na rynku przewozu osób. W celuuniknięcia wspomnianych trudności obecny projekt ustawy przewiduje przesunięcie terminu wejścia w życie tychprzepisów na dzień 1stycznia 2018 r., jednocześnie wprowadzazmiany w przepisachprzejściowych. Proponowane zmiany spowodują wydłużenie okresu stosowania obowiązującychobecnie przepisów dotyczących przewozu osóbw transporcie krajowym,w tym przekazywaniaprzewoźnikom dopłat do utraconych przychodów z powodu stosowania ulg. Posłowie KlubuParlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość będą popierać przedłożony projekt. Dziękuję. „

Komentarze