Piaseczno o transporcie zbiorowym
Prezentujmy wywiad z Dariuszem Malarczykiem, zastępcą burmistrza Piaseczna (woj. mazowieckie) na temat sytuacji komunikacyjnej miasta, stanie dróg i parkingach Park &Ride.
Jak wygląda sytuacja komunikacyjna miasta – w jakim stanie są chodniki, jezdnie na głównych i na mniejszych ulicach?
– Spodziewaliśmy się, że tak ciężka zima odbije piętno na szlakach komunikacyjnych. Wiosną mamy sporo pracy przy remontach dróg i chodników. Sytuacja wygląda różnie w zależności od miejsca. Tam, gdzie asfalt był położony stosunkowo niedawno problem jest mniejszy. Gorzej z drogami, które już wcześniej czekały na remont, ale zabieramy się ostro do pracy, aby przywrócić należyty stan nawierzchni tam, gdzie to konieczne.
Czy kwestią decyzji miasta są sprawy dotyczące ew. remontów, czy budowy nowych chodników oraz nawierzchni jezdni?
– W naszej gminie jest czterech właścicieli dróg, w zależności od ich kategorii. Przebiega u nas droga krajowa, dwie drogi wojewódzkie, drogi powiatowe i oczywiście gminne. W naszej kompetencji są inwestycje i remonty dotyczące tylko tych ostatnich. W tegorocznym budżecie mamy zapisane wyższe wydatki na remonty drogowe niż w latach ubiegłych. Niestety, czeka nas sporo nieprzewidzianych prac związanych ze zniszczeniami po zimie. Sporo więcej, niż przewidywaliśmy musieliśmy przeznaczyć na akcję odśnieżania miasta i odladzania dróg.
Jak wygląda sytuacja związana z miejscami parkingowymi wzdłuż ulic? Czy są budowane takie miejsca, czy kierowcy mają gdzie zatrzymać auta, czy zmuszeni są parkować na chodnikach?
– Przy każdej nowej inwestycji drogowej planujemy miejsca postojowe dla samochodów. Centrum miasta jest jednak tak zagęszczone, że niełatwo jest zaparkować samochód i tę sytuację możemy poprawić jedynie budując w wyznaczonych miejscach wielopoziomowe parkingi. Obecnie opracowujemy projekt budowy takiego parkingu na 500 samochodów obok Urzędu Miasta.
Czytelnik skarżył się ostatnio na zbyt małą liczbę pociągów łączących Piaseczno z Warszawą. Czy władze miasta mają wpływ na zwiększenie liczby połączeń kolejowych i czy jakieś kroki są czynione w tej kwestii? Czy możliwe jest rozszerzenie SKM na teren gminy?
– Przebudowa linii kolejowej do Czachówka niestety uniemożliwia obecnie zwiększenie ilości połączeń na linii Piaseczno –Warszawa. Dopiero po zakończeniu przebudowy będziemy prowadzić dalsze rozmowy z PKP w kwestii zarówno zwiększenia liczby pociągów, jak i uruchomienia SKM.
Jakie możliwości dojazdu do stolicy – oprócz własnego transportu – mają obecnie mieszkańcy miasta?
– Ściśle współpracujemy z ZTM w rozwoju połączeń autobusowych. Do dotychczasowych linii 709, 727, 710, 724, 728, 707, 807 dołączyliśmy połączenie nocne N83 oraz nowy autobus 739 z Warszawy do Józefosławia. Od 4 maja ruszyły też dwie nowe linie wewnętrzne L-2 i L-5 od stacji PKP Piaseczno do Bobrowca i Złotokłosu. Planujemy uruchomienie połączenia do Zalesia Górnego. Współpracujemy też z innymi przewoźnikami, np. PKS Warszawa sprzedaje w naszym urzędzie swoje bilety miesięczne. Przede wszystkim stawiamy jednak na połączenia szynowe.
Podobno sąsiadujący z Piasecznem Grodzisk ma sytuację komunikacyjną lepiej rozwiązaną – SKM, parkingi P+R przy stacji, lepszy stan nawierzchni. Czy to prawda, że w Piasecznie ta sytuacja jest mniej komfortowa dla mieszkańców?
– Planujemy przeprowadzić kolejne badania przepływu pasażerów. Chcemy przekonać władze województwa, że potok pasażerów z naszego terenu jest nie mniejszy niż z tamtej strony Warszawy i że warto inwestować w rozwój połączeń szynowych Piaseczna ze stolicą. Niestety inwestycja taka przekracza możliwości finansowe pojedynczej gminy i musi być zrealizowana w ramach aglomeracji warszawskiej.
Aby zachęcić partnerów do współpracy oraz ułatwić i umilić podróż naszym mieszkańcom, gmina Piaseczno w zeszłym roku wydzierżawiła od PKP budynek dworca, który wkrótce zostanie wyremontowany. Dodatkowo przewidujemy przebudowę ul. Towarowej obok dworca, gdzie przygotowujemy 200 miejsc postojowych dla samochodów. Chcemy przybliżyć dworzec do centrum miasta, organizujemy transport zbiorowy tak, aby większość autobusów kończyła swój bieg lub przebiegała obok stacji PKP.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze