Pasażerowie wolą system ŚKUP w aplikacji niż na karcie
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która zamówiła modernizację systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych, zapytała w internetowej sondzie pasażerów, czy wybiorą jego nową wersję w aplikacji, czy na tradycyjnej karcie.
70 proc. uczestników opowiedziało się za aplikacją.
Ponad 2 tysiące głosów
Jak poinformowało w środę biuro prasowe GZM, w sondzie oddano ok. 2,4 tys. głosów. Większość, bo ok. 70,5 proc. głosujących, odpowiedziało, że – po wprowadzeniu tych zmian – korzystaliby z mobilnej aplikacji zamiast z fizycznej wersji karty ŚKUP. Natomiast przy tradycyjnej wersji karty chciałoby pozostać ok. 27,3 proc. wypowiadających się. Tylko 2,2 proc. nie miało zdania.
Jak przypomniało w środę biuro prasowe GZM, głównym elementem systemu online, który ma zacząć działać w III kw. br., będzie dla pasażera nowa aplikacja. Nie oznacza to, że plastikowa karta zostanie zastąpiona przez wirtualną. Metropolia chciała jednak poprzez sondę dowiedzieć się, ile osób zdecyduje się przejść na aplikację, a ile pozostanie przy fizycznej karcie.
Dotychczasowy system ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny, będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. Zaczął działać z kilkuletnim opóźnieniem w 2015 r.
System od początku był krytykowany przez mieszkańców jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny, np. obecnie działa offline, co powoduje, że przeniesienie biletu kupionego przez internet na kartę może trwać kilka godzin. Karta pozostaje jedynym nośnikiem informacji o kupionych na terenie ZTM biletach okresowych.
Od dawna trwały przymiarki do modernizacji ŚKUP. Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie ub. roku rozstrzygnęła postępowanie, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy, Asseco, za 122,8 mln zł brutto.
Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta będzie jednym z identyfikatorów danych, a nie ich nośnikiem. Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty, za pośrednictwem mobilnej aplikacji.
Bilety kupione online będą aktywowane natychmiast. Nie będzie już potrzeby przykładania karty do kasownika w pojeździe, aby zaktualizować jej stan. Same karty nie znikną z obiegu – dalej będą dostępne dla pasażerów.
W aplikacji mobilnej będzie można: kupić bilety jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej, kupić bilety w taryfie czasowej (wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu QRkodu lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu), kupić bilety średnio i długookresowe, zwrócić bilety czy zaplanować podróż – także przy rzeczywistych czasach odjazdów.
Korzystając z opcji zakupu biletów jednorazowych, będzie można skorzystać z możliwości szybkiego zeskanowania QR kodu w pojeździe albo ręcznego wpisania kodu pojazdu (będzie to konieczne ze względu na prowadzenie kontroli biletów). Zaplanowano też zmiany taryfowe – „inteligentny” system poboru opłat, umożliwiający np. wykorzystanie najtańszych możliwości taryfowych.
Aplikacja
Nie czekając na efekty przygotowań do modernizacji, ŚKUP wiosną 2020 r. wprowadził aplikację „Mobilny ŚKUP”, aby doraźnie ułatwić korzystanie z niefunkcjonalnego rozwiązania. Narzędzie umożliwiło szybkie kodowanie na karcie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego kupowanych na Portalu Klienta ŚKUP przy użyciu własnego smartfona z funkcją płatności zbliżeniowych.
Od początku ub. roku aplikacja „Mobilny ŚKUP” zyskała funkcjonalność sprzedaży biletów. Można w niej kupić m.in. bilety na różne okresy czasu i jednorazowe. Wcześniej, poprzez dostępne na rynku zewnętrzne aplikacje, można było kupić tylko bilety jednorazowe. Z aplikacji mogą korzystać na razie tylko posiadacze kart ŚKUP.
GZM zapowiedziała ponadto zapewnienie obsługi kart płatniczych w pojazdach komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. W lutym br. ZTM zaczął montować w pojazdach nowe kasowniki oraz automaty biletowe z ekranami i płatnościami zbliżeniowymi, zapowiadając ich sukcesywne instalowanie we wszystkich autobusach i tramwajach.
Umowę na dostarczenie i wdrożenie systemu ŚKUP KZK – poprzedni główny organizator komunikacji miejskiej w regionie – podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miał zacząć działać w 2013 r. Wdrażany stopniowo w drugiej połowie 2015 r., ruszył w listopadzie 2015 r.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze