Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Paryż stawia na kolej linową. Câble C1 rusza jako pierwsza z 12 planowanych linii

infotrans
14.12.2025 20:07
0 Komentarzy

W sobotę 13 grudnia 2025 r. do eksploatacji weszła linia Câble C1 – pierwsza miejska kolej linowa w Île-de-France i jednocześnie najdłuaższy system tego typu w Europie.

Inwestycja, która kosztowała 138 mln euro, ma nie tylko skrócić czas podróży, ale także przełamać bariery urbanistyczne i środowiskowe, z którymi tradycyjne środki transportu radzą sobie coraz gorzej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile stacji liczy linia Câble C1 w Île-de-France?
  2. Ile minut trwa przejazd całej trasy kolejką linową?
  3. W ilu gminach departamentu Val-de-Marne kursuje Câble C1?

Nowa jakość transportu miejskiego

Câble C1 łączy cztery podparyskie gminy w departamencie Val-de-Marne: Créteil, Limeil-Brévannes, Valenton oraz Villeneuve-Saint-Georges. Trasa o długości 4–4,5 km obejmuje pięć stacji, rozmieszczonych w odstępach od 500 do 1800 metrów. Przejazd całej linii zajmuje 18 minut, podczas gdy dotychczasowa podróż autobusem – wraz z postojami – trwała około 40 minut.

Jak podkreślają władze transportowe regionu, system pozwala oszczędzać przestrzeń i ingerować w znacznie mniejszym stopniu w tkankę miejską oraz środowisko naturalne, co w gęsto zabudowanych i zielonych obszarach aglomeracji paryskiej ma kluczowe znaczenie.

Wysoka przepustowość i inkluzywność

Flota Câble C1 składa się ze 105 w pełni elektrycznych kabin, z których każda oferuje 10 miejsc siedzących – bez miejsc stojących. Kabiny są w pełni dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością, wózków dziecięcych oraz rowerów, a system zaprojektowano tak, aby dzieci od 8. roku życia mogły podróżować samodzielnie.

Kolej linowa została zaprojektowana z myślą o bardzo wysokiej częstotliwości. Kabiny mogą kursować co kilkadziesiąt sekund, co przekłada się na prognozowaną obsługę około 11 tys. pasażerów dziennie już na starcie, z możliwością wzrostu do 12 tys. osób dziennie do 2030 roku. Jednocześnie zużycie energii jest wyraźnie niższe niż w przypadku innych środków transportu zbiorowego o porównywalnej przepustowości.

Odporność na warunki atmosferyczne

Jednym z kluczowych argumentów przemawiających za wyborem tej technologii była jej niezawodność. System Câble C1 został zaprojektowany tak, aby mógł funkcjonować nawet przy bardzo silnych wiatrach, przekraczających 100 km/h. W zależności od warunków pogodowych możliwe jest ograniczenie prędkości kabin lub – w skrajnych przypadkach – czasowe wstrzymanie ruchu, jednak operatorzy podkreślają, że linia spełnia rygorystyczne normy bezpieczeństwa.

Dodatkowo Île-de-France Mobilités wdrożyło monitoring wizyjny w czasie rzeczywistym – zarówno w kabinach, jak i na stacjach oraz w ich bezpośrednim otoczeniu.

Integracja z siecią transportową

Câble C1 od początku został zaprojektowany jako element systemu międzymodalnego. Na stacjach zapewniono dogodne przesiadki do metra i autobusów, m.in.:

  • Créteil Pointe du Lac – metro linii 8 oraz autobusy 23, 117, 393 i 428,
  • Limeil-Brévannes – autobus 430,
  • Valenton – autobusy 427, 428 i 430,
  • La Végétale – autobusy E, 429 i 430,
  • Villa Nova – autobusy 427 i E.

Przejazd kolejką linową jest objęty standardową taryfą transportu powierzchniowego. Honorowane są bilety Navigo oraz bilety Bus-Tram w cenie 2 euro, co czyni nowy środek transportu w pełni równorzędnym elementem sieci.

Praktyczny projekt, nie futurystyczny eksperyment

Jak podkreślają eksperci i samorządowcy, Câble C1 nie jest pokazową ciekawostką, lecz praktycznym narzędziem zwiększania przepustowości sieci transportowej tam, gdzie budowa tramwaju czy metra byłaby kosztowna, czasochłonna lub ingerowałaby w cenne tereny.

Uruchomienie pierwszej linii to dopiero początek – Paryż planuje docelowo aż 12 miejskich kolei linowych. Projekt Câble C1 pokazuje, że inwestycje w ten środek transportu mogą być dziś szybkie, skalowalne i opłacalne, a jednocześnie realnie wspierać cele klimatyczne i poprawę dostępności transportu publicznego.

Komentarze