Paryż stawia na kolej linową. Câble C1 rusza jako pierwsza z 12 planowanych linii
W sobotę 13 grudnia 2025 r. do eksploatacji weszła linia Câble C1 – pierwsza miejska kolej linowa w Île-de-France i jednocześnie najdłuaższy system tego typu w Europie.
Inwestycja, która kosztowała 138 mln euro, ma nie tylko skrócić czas podróży, ale także przełamać bariery urbanistyczne i środowiskowe, z którymi tradycyjne środki transportu radzą sobie coraz gorzej.
Rozkład jazdy:
- Ile stacji liczy linia Câble C1 w Île-de-France?
- Ile minut trwa przejazd całej trasy kolejką linową?
- W ilu gminach departamentu Val-de-Marne kursuje Câble C1?
Nowa jakość transportu miejskiego
Câble C1 łączy cztery podparyskie gminy w departamencie Val-de-Marne: Créteil, Limeil-Brévannes, Valenton oraz Villeneuve-Saint-Georges. Trasa o długości 4–4,5 km obejmuje pięć stacji, rozmieszczonych w odstępach od 500 do 1800 metrów. Przejazd całej linii zajmuje 18 minut, podczas gdy dotychczasowa podróż autobusem – wraz z postojami – trwała około 40 minut.
Jak podkreślają władze transportowe regionu, system pozwala oszczędzać przestrzeń i ingerować w znacznie mniejszym stopniu w tkankę miejską oraz środowisko naturalne, co w gęsto zabudowanych i zielonych obszarach aglomeracji paryskiej ma kluczowe znaczenie.
Wysoka przepustowość i inkluzywność
Flota Câble C1 składa się ze 105 w pełni elektrycznych kabin, z których każda oferuje 10 miejsc siedzących – bez miejsc stojących. Kabiny są w pełni dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością, wózków dziecięcych oraz rowerów, a system zaprojektowano tak, aby dzieci od 8. roku życia mogły podróżować samodzielnie.
Kolej linowa została zaprojektowana z myślą o bardzo wysokiej częstotliwości. Kabiny mogą kursować co kilkadziesiąt sekund, co przekłada się na prognozowaną obsługę około 11 tys. pasażerów dziennie już na starcie, z możliwością wzrostu do 12 tys. osób dziennie do 2030 roku. Jednocześnie zużycie energii jest wyraźnie niższe niż w przypadku innych środków transportu zbiorowego o porównywalnej przepustowości.
Odporność na warunki atmosferyczne
Jednym z kluczowych argumentów przemawiających za wyborem tej technologii była jej niezawodność. System Câble C1 został zaprojektowany tak, aby mógł funkcjonować nawet przy bardzo silnych wiatrach, przekraczających 100 km/h. W zależności od warunków pogodowych możliwe jest ograniczenie prędkości kabin lub – w skrajnych przypadkach – czasowe wstrzymanie ruchu, jednak operatorzy podkreślają, że linia spełnia rygorystyczne normy bezpieczeństwa.
Dodatkowo Île-de-France Mobilités wdrożyło monitoring wizyjny w czasie rzeczywistym – zarówno w kabinach, jak i na stacjach oraz w ich bezpośrednim otoczeniu.
Integracja z siecią transportową
Câble C1 od początku został zaprojektowany jako element systemu międzymodalnego. Na stacjach zapewniono dogodne przesiadki do metra i autobusów, m.in.:
- Créteil Pointe du Lac – metro linii 8 oraz autobusy 23, 117, 393 i 428,
- Limeil-Brévannes – autobus 430,
- Valenton – autobusy 427, 428 i 430,
- La Végétale – autobusy E, 429 i 430,
- Villa Nova – autobusy 427 i E.
Przejazd kolejką linową jest objęty standardową taryfą transportu powierzchniowego. Honorowane są bilety Navigo oraz bilety Bus-Tram w cenie 2 euro, co czyni nowy środek transportu w pełni równorzędnym elementem sieci.
Praktyczny projekt, nie futurystyczny eksperyment
Jak podkreślają eksperci i samorządowcy, Câble C1 nie jest pokazową ciekawostką, lecz praktycznym narzędziem zwiększania przepustowości sieci transportowej tam, gdzie budowa tramwaju czy metra byłaby kosztowna, czasochłonna lub ingerowałaby w cenne tereny.
Uruchomienie pierwszej linii to dopiero początek – Paryż planuje docelowo aż 12 miejskich kolei linowych. Projekt Câble C1 pokazuje, że inwestycje w ten środek transportu mogą być dziś szybkie, skalowalne i opłacalne, a jednocześnie realnie wspierać cele klimatyczne i poprawę dostępności transportu publicznego.





Komentarze